Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko - země autovraků

aktualizováno 
Systém ekologické likvidace autovraků by se měl podle Sdružení zpracovatelů autovraků změnit, měl by na něj přispívat stát i majitelé vozů.

Ilustrační foto | foto: Slavomír KubešMF DNES

Nyní zákon přikazuje úhradu výrobcům nebo dovozcům aut. Ti ale často využijí svého postavení na trhu a uzavřou s autovrakovišti smlouvy tak, aby jim nic platit nemuseli, řekl na brněnském autosalonu Václav Volejník ze Sdružení zpracovatelů autovraků.

Některé firmy požadují samostatnou vyhlášku, kterou by hlídalo ministerstvo průmyslu a obchodu.

V Česku se ročně z registru odhlásí kolem 60 000 aut. Jen zhruba třetinu z toho čeká ekologická likvidace. Zbytek skončí mimo licencovaná autovrakoviště.

V ČR je tak nyní zhruba 300 000 autovraků mimo odpadiště - například na parkovištích nebo na volných prostorách. Autovraků přitom podle odhadů bude přibývat. V českém registru aut v posledních letech roste podíl ojetých vozů na úkor nových.

Průměrné stáří dnešních autovraků je 25 let, 92 procent tvoří značka Škoda a modely výrobců z bývalého východního bloku. Třeba za Škodu 120 dostane její majitel ve výkupně železa asi 2500 Kč. Podobné ceny mají i vrakoviště.

Na cenách šrotu teď přitom celý systém autovraků závisí. Mnozí provozovatelé autovrakovišť jsou proto na hranici krachu, varuje sdružení.

"Tvrdíme, že systém likvidace je samofinancovatelný," míní Oldřich Adamec ze společnosti Metalšrot Tlumačov. Zároveň ale přiznává, že jeho firma má na českém trhu dominantní postavení.

Menší zpracovatelé ale navrhují, aby se do financování zapojil stát a v přijatelné podobě také noví majitelé aut.

Ti nemůžou podle Evropské unie za likvidaci vozu platit, mohli by ale přispívat poplatkem hned při nákupu, stejně jako je to například u ledniček.

Upravit by to mohla nová vyhláška, která by zároveň přenesla kontrolu nad vraky z ministerstva životního prostředí na ministerstvo průmyslu a obchodu.

Podle platné legislativy je autovrak na vrakovišti nebezpečný odpad, a proto je problematika součástí zákona o odpadech. K průmyslu má ale podle sdružení mnohem blíže.

"Až 90 procent starého auta lze ale využít jako druhotné suroviny. Nerecyklovatelný odpad představuje asi deset procent," popsal Volejník.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.