Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český autosalon je o šest dní starší než ženevský

  13:29aktualizováno  13:29
Letošní automobilový rok se v našich končinách nese ve znamení oslav století výroby škodovek. Stoleté narozeniny neslaví jen česká automobilka, ale také výstavy, na kterých se auta představují . První mezinárodní výstava automobilů v Praze dokonce o šest dní předběhla nejrenomovanější autosalon světa konaný v Ženevě.

Automobil - samohyb, který změnil a zmenšil náš svět a nabídl také celou řadu dříve netušených možností.

Jedněmi je vzývaný, těmi druhými odmítaný, a ať se nám to líbí, nebo ne, zcela jistě určuje běh našich dní.

České země stály již od samého počátku u zrodu automobilu.

A také již od samého počátku motorismu se jednotliví výrobci snažili své produkty předvést potenciálním zájemcům na rychle se vyvíjejících výstavách.

Na území dnešní České republiky se tak nejen rodily a vyvíjely automobily a motocykly, ale uskutečnily se zde  také jedny z prvních výstav na území Evropy.

Kdo byl první?

Jaký automobil byl v českých zemích tím prvním? Pokud se oprostíme od prvního parovozu, který představil veřejnosti Josef Brožek již v roce 1815, pak byl pravděpodobně tím prvním vozem automobil, který byl v roce 1889 sestrojen ve strojírnách Märky, Bromovský & Schulz v Adamově podle konstrukčních návrhů ing. Siegfrieda Marcuse v roce 1889.

Tento vůz můžete dnes spatřit v technickém muzeu ve Vídni. Na území českých zemí je pravděpodobně známějším vozem Benz Viktoria s továrním číslem 76, který si v roce 1893 nechal přivézt baron Theodor von Liebieg.

V Praze se pak poprvé automobil objevil v roce 1897.  První automobil v Čechách pak vyrobila kopřivnická vozovka v roce 1898. Pro tento první vůz získal Theodor von Liebieg dvouválcový motor přímo od Benze. Motor byl usazen do zadní části vozu, který svou karoserií připomínal kočár.

S vozem Präsident byla na jaře 1898 podniknuta jízda z Kopřivnice do Vídně na jubilejní výstavu. Vůz dosahoval rychlosti kolem 25 km/h a cestu do Vídně dlouhou 328 km zvládl za 14,5 hodiny čistého času. Po skončení výstavy byl automobil věnován nově založenému automobilovému klubu, kde se používal jako školící vozidlo.

Zdroj: www.tatra.cz

Prvním továrním motocyklem v Čechách byl L&K z Mladé Boleslavi, který vznikl na podzim roku 1899. V Mladé Boleslavi jako vůbec první zvolili řešení, kdy postavili rám kolem motoru a ovládací prvky umístili na řídítka.

Stodvacet automobilek

Domácí automobilová výroba u nás vždy patřila k nejsilnějším průmyslovým oborům a také v současné době je to rovněž jeden z největších tahounů našeho průmyslu.  Mezi dvěma světovými válkami působilo na našem území více než sto dvacet výrobců. A také se zde dařilo zahraničním značkám.

Jako první zahraniční automobil se u nás objevil již zmiňovaný vůz Theodora von Liebiga z roku 1893. V Plzni se poté objevil jako první automobil Peugeot, jehož šasi karosoval místní známý výrobce kočárů Brožík. Po Praze pak vykonal první jízdu Benz, který sem přivezl v roce 1897 Gustav Meyer. Ten se již o rok později představoval jako jediný zástupce firmy Benz pro království České, čímž se pravděpodobně stal prvním oficiálním dovozcem a prodejcem u nás.

První autosalon

Historie ženevského autosalonu se začala odvíjet před sto lety. Od 29. dubna do 7. května 1905 se v Ženevě konala první Národní výstava automobilů a jízdních kol, jíž se účastnilo 59 vystavovatelů ...VÍCE
Spolu s tímto vývojem šel ruku v ruce také vývoj automobilových a motocyklových výstav. „I. mezinárodní výstava automobilů, motocyklů a kol v Praze“  je akcí, která je považována za první regulérní a uznávaný autosalon na českém území. Konala se v pražském Průmyslovém paláci ve dnech 23. až 25 dubna roku 1905.

V Rakousku-Uhersku se v tomto roce konaly tři automobilové výstavy. Již tradičně ve Vídni, premiéru měla výstava v Budapešti a premiérově se konala také pražská výstava v Průmyslovém paláci.

Ve střední dvoraně se návštěvníkům představily například také motocykly Slavia od L&K, které tehdy sedlali kromě jiných jezdců rovněž arcivévodové Jindřich Ferdinand a Josef Ferdinand. V Praze to však nebyla tak úplně první výstava s motoristickou tematikou.

Český klub automobilistů

Již rok před tím - 21. února 1904 - se konala v zimní zahradě pražského Žofína jednodenní výstava, kterou pořádal Český klub motocyklistů. Na dva a půl tisíce návštěvníků mělo možnost spatřit přehlídku třinácti motocyklů českých značek L&K, Orion, Walter a Rössler  & Jaurnig, rakouský Puch, nebo německé NSU. O měsíc později zde byl založen Český klub automobilistů, který v Malém sále na Žofíně uspořádal třídenní výstavu automobilů. Pokud mluvíme o mezinárodním dosahu, byla výstava z roku 1905 skutečně prvním autosalonem na území Čech.

Voituretta - žhavá novinka

Již v roce 1906 bylo v Čechách evidováno 208 automobilů a 774 motocyklů. V tomto roce se také v dubnu konal další autosalon. Jako nejžhavější novinka zde byla představena Voituretta A z dílen L&K. 

V roce 1907 výstava trvala již týden a na ploše přesahující 1500 m2 se prezentovalo 35 firem, kde kromě domácích výrobců vystavovaly také firmy z Německa, Francie, Belgie a Itálie. Rok 1909 přinesl spojení výstav automobilů a motocyklů také s leteckými modely, které pak byly pravidelně spolu vystavovány.  Výstava se rok co rok rozrůstala, a tak není divu, že již v roce 1913 se konala v celém Průmyslovém paláci.

Přijelo na ni 53 vystavovatelů, kteří přivezli na 250 automobilů a šasi. Patrná byla snaha výrobců o zvýšení spolehlivosti a zvýšení užitných vlastností vozidel. V roce 1914 již byl o pražský autosalon tak velký zájem, že organizátoři museli několik zájemců odmítnout. V tomto roce byl také veřejnosti poprvé představen automobil od firmy Walter, který byl určen pro méně zámožné zájemce.

Válečná přestávka

Autosalony se tak u nás konaly pravidelně, vždy s přestávkami, které zavinila především válečná léta. V roce 1947 se v Praze konal první poválečný autosalon. Praha se tak stala po Paříži (podzim 1946) a Ženevě (jaro 1947) teprve třetím městem na kontinentu, kde se po druhé světové válce prezentoval autorizovaný autosalon.

Od toho předcházejícího (konal se v roce 1937) uběhlo právě celých deset let. V tento okamžik málokdo tušil, že další autosalon se v Praze objeví až za předlouhých čtyřicet tři let. Až v roce 1991 se totiž mohl uskutečnit obnovený autosalon jako závěrečný hřeb Jubilejní výstavy, která se v nových poměrech roku 1991 snažila symbolicky navázat na úspěšnou přehlídku výrobků českých cechů z roku 1791 (konala se v Praze u příležitosti korunovace císaře Leopolda za českého krále) a hlavně se snažila myšlenkově navrátit k Jubilejní výstavě z roku 1891, která velkolepě manifestovala tehdejší českou národní vyspělost.

Největším lákadlem tuzemské automobilky na brněnském autosalonu 2003 byla Škoda Fabia WRC

Dlouholetý hlad po automobilových novinkách se tehdy odrazil i v návštěvnosti - na nové vozy se přišlo podívat na šest set tisíc návštěvníků. V roce 1993 se Autosalon konal opět v Praze a v tomto roce se dočkal také zařazení do prestižního kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA, která vznikla z původní organizace BPICA, jejíž členem bylo Československo již od dvacátých let.

Do této nejvyšší kategorie automobilových výstav patří zhruba dvacítka autosalonů na celém světě. V roce 1995 se Autosalon přestěhoval  do Brna, kde získal větší zázemí veletržního areálu a také větší výstavních plochu.

Tatra 603 na autosalonu v Brně (1959)

Autoři:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.