Stav silnic po celé zemi je katastrofální. Až několik centimetrů hluboké díry, dlouhé praskliny a krajnice, které drží jen silou vůle.
Důvodem špatného stavu silnic však není jen studené počasí a agresivní sůl, ale také dlouhodobě opomíjená obnova.
Jaká je nejhorší silnice, kterou znáte? Pište do diskuze pod článkem.
Řidiči jsou téměř bez šance
"Dluh vůči silniční síti je velký. Zhruba každých deset až dvanáct let se má povrch silnic měnit, u nás však tato cykličnost nefunguje,“ říká ředitel Správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm. To se samozřejmě podepisuje i na vozidlech.
"Letos se stává, že dost často přijíždějí motoristé, jejichž auta mají rozbité disky nebo proražené pneumatiky,“ uvádí spolumajitelka třineckého pneuservisu Irena Skotnicová. Pokud si motorista na nekvalitní silnici poškodí vůz, má prakticky nulovou šanci se domoci nějaké náhrady.
Většina nehod, jejichž příčinou je nerovný povrch vozovky, končí konstatováním, že řidič nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky.
"Proti této velmi široce pojaté formulaci se nedá účinně bránit. A už vůbec ne, pokud je špatný úsek osazen příslušnými dopravními značkami,“ říká právník Jan Černý.
Za určitých podmínek však šance na úspěch existuje. "Vím o případu, kdy řidič jel po relativně nové silnici, kde dopravní značkou nebyla rychlost nijak omezena a nic nenasvědčovalo tomu, že by se mohla objevit nečekaná překážka. Přesto tam byl výmol o rozměru metr krát metr.
Řidič se mu nedokázal vyhnout, přestože povolenou rychlost nepřekročil. Nebyl nijak potrestán a žádost o náhradu škody byla vyřešena mimosoudně - čili úspěch,“ vzpomíná Černý.
Jistotu náhrady škody však nabízí prakticky jen havarijní pojištění. Pokud má motorista pocit, že má šanci uspět při vymáhání škody, měl by se chovat jako při běžné autohavárii.
"Zavolat policii, která zajistí potřebné důkazy. Chybět by neměli ani případní svědci,“ radí Jan Černý.
Díry nezmizí ani v létě
Jak dlouho budeme po rozbitých silnicích ještě jezdit? Správci silnic mají snahu většinu komunikací opravit do konce června. Ale je jasné, že se to určitě nepodaří všude.
"Peníze od státu čerpáme postupně, takže se může stát, že na některé úseky dojde až během pozdního léta,“ říká Jan Hoření, tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které má na obnovu rychlostních komunikací a silnic první třídy k dispozici 2,4 miliardy korun.
"Aby silnice byly v takovém stavu, jak si všichni přejeme, potřebovali bychom několikanásobně víc,“ dodává Hoření.
Podobná situace je u silnic druhých a třetích tříd, které mají na starosti krajské úřady. Ani zde totiž nebude problém narazit na rozbitou vozovku během prázdnin.
"Opravy by měly skončit nejpozději na konci srpna,“ uvedl tiskový mluvčí středočeského krajského úřadu Martin Kupka.
Představitelé krajů se shodují, že peněz na opravy je málo. Přitom Správa silnic Karlovarského kraje letos investuje přibližně 300 milionů korun.
"To, co dnes dáváme na opravy, v podstatě nestačí ani na běžnou údržbu,“ říká šéf Správy silnic Olomouckého kraje Drahomír Babnič.
Jaká je nejhorší silnice, kterou znáte? Pište do diskuze pod článkem. |
Nejhorší silnice v zemi |
Karlovarský kraj |
Ústecký kraj * silnice z Lovosic na Cínovec * silniční tah Karlovy Vary-Liberec |
Liberecký kraj |
Plzeňský kraj |
Jihočeský kraj * silnice Jindřichův Hradec-Kunžak * silnice z Tábora do Mladé Vožice |
Středočeský kraj * spojnice Kolín-průmyslová zóna a továrna TPCA v Ovčárecké ulici * most přes Labe v Nymburku |
Praha |
Královéhradecký kraj |
Pardubický |
Kraj Vysočina |
Moravskoslezský kraj |
Olomoucký kraj |
Jihomoravský kraj |
Poznámka: stav k 5. 5. 2006. |