Český gordon budí víc pozornosti než ferrari

  13:07
Kdyby chtěla automobilka Škoda někdy udělat sraz třetiny aut, která kdy vyrobila, asi by jí pro jejich zaparkování nestačily všechny dálnice a silnice v zemi. Když se ale o víkendu do Plzně sjela auta značky Gordon, která se zde vyrábí asi deset let, stačila jim jen pětina malého parkoviště. Z dosavadních devatenácti vyrobených vozů jich na parkovišti stálo šest.

Plzeňský sraz Gordonů | foto: Jiří BervidaMF DNES

Co je Gordon? Dvoumístný kabriolet se skládací plátěnou střechou, který připomíná aerovky z třicátých let. Ovšem ručně vyráběné auto pohání výkonný motor z Fordu. Vůz se dokáže rozjet i rychlostí přes dvě stě kilometrů v hodině.

"Zatím si pamatuji, jaká se na každém z vyrobených vozů dělala vylepšení. I když díly, ze kterých vyrábíme, jsou pro všechny kusy stejné, každé auto je originál,“ říká Vladimír Friml, který stál nejen u založení firmy, ale také u vývoje Gordona.

Český roadster v arabských emirátech
Jezdí po Česku, ale mají ho i v Kuvajtu či Rusku Většina z dosud prodaných aut jezdí v České republice, ale prohánějí se i po silnicích ve Spojených arabských emirátech, v Kuvajtu nebo i v Rusku. V Plzni se objevilo jedno auto i s německou značkou a na dodání vozu čeká zákazník ve Španělsku.

"Právě do vozu pro Španělsko budeme v týdnu montovat supervýkonnou audioaparaturu. V minulosti jsme do auta dokázali zabudovat i klimatizaci, kterou si zákazník přál,“ vzpomíná Friml.

Auto které je krásné na pohled, evokuje časy první republiky. Je to stroj pro radost z ježdění, při kterém se vám vítr prohání ve vlasech. Tak charakterizují auta jejich majitelé.

Na tachometrech mají od čtyř do sedmdesáti tisíc ujetých kilometrů. "S autem jezdím pro radost, ale jenom po republice,“ říká muž z Prahy, jehož tachometr ukazuje necelých dvacet tisíc kilometrů. Jeden z majitelů ale s Gordonem jezdí pravidelně i na letní dovolené po celé Evropě, s autem najel bezmála sedmdesát tisíc kilometrů.

Tohle ručně dělané auto z Plzně si ale nemůže dovolit každý. Cena začíná na dvou milionech a dvou stech tisících korunách. Každý majitel přitom důkladně zná historii svého vozu. Když si ho kupuje, dostává fotoalbum, na kterém je zachycena výroba právě jeho vozu.

Auto jako honorář designérovi
S Gordonem jezdí i Plzeňan Karel Syka. "Zkušenosti s autem jsou intimní. Gordon je pro mě srdeční záležitost, protože jako designér jsem se podílel na jeho vývoji,“ říká. Jedno auto pro něj bylo i součástí honoráře.

"Mám zatím najeto asi pět tisíc kilometrů. Tohle auto je vyloženě pro radost. Nejlepší je jet po dobrých silničkách v lese nebo kolem rybníka,“ líčí Syka. Jako malý kluk toužil po aerovce. Když ho Vladimír Friml oslovil, aby pomohl s designem Gordonu, inspiroval se právě aerovkou a jejím designerem Sodomkou.

Plzeňský sraz Gordonů

Nápadnější než ferrari
Mezi českými majiteli gordonů, kteří většinou moc kilometrů nenajezdí, se vymyká Miroslav Marek. "Máme ho sedm let a máme najeto 70.000 kilometrů," přiznal.

Vždycky prý miloval stará auta, ale není dost šikovný ani nemá dost času na to, aby se staral o skutečného veterána. Moderní vůz Gordon ve stylu starých aut mu proto maximálně vyhovuje i na dlouhé dovolené po celé Evropě. Se svým temně zeleným gordonem se podíval několikrát do Francie, také na Korsiku, do Itálie, Černé Hory a Chorvatska.

"Je to nádhera, nejkrásnější třeba bylo, když jsme parkovali v Monte Carlu dole v přístavišti, vedle nás stálo ferrari a lamborghini a ten hrozen lidí stál okolo toho našeho. Když jim pak člověk může říci, že je to naše české auto, tak je to nádherný pocit," těší Marka.

Představí se pod eiffelovkou
Gordon se vyrábí v nenápadné dílně na okraji Plzně. Jeho sestavení je kompletně ruční práce, která zabere maximálně třem lidem až 400 hodin.

První Gordon byl vyroben asi před deseti lety. Zpočátku to byl typ se čtyřválcovým motorem o výkonu 130 koní, nyní firma získala homologace a splnila normu Euro 4 pro nový model - třílitrový šestiválec o výkonu 226 koní. Společnost zřídila zastoupení v Německu pro prodej vozů v Evropě, zájem o zakázkové vozy je v Japonsku.

"Zhruba za měsíc a půl máme předběžné přísliby od čtyř zájemců, očekáváme, že brzo se podaří získat i další klienty, připravujeme představení vozů například v Paříži u Eiffelovy věže," řekl manažer evropského zastoupení vozů Eugen Müller.

Luxusně vyhlížející Gordon má základ v hliníkové karosérii s prvky z laminátu, uhlíkových kompozitů a výlisků z ocelových plechů. Interiér rovněž v retro stylu je v kůži s částmi z cenného kořenového ořechového dřeva a chromu. Vepředu a vzadu jsou ocelové pomocné rámy. Roadster má plátěnou natahovací střechu. Uvnitř jsou brzdy a motor ford a převodovka z jaguáru.

Plzeňský sraz Gordonů

Autoři: , ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...