Český roomsterobijec: kia z Nošovic

Severomoravské Nošovice vyzývají na souboj východočeské Kvasiny. To není pozvánka na utkání okresního přeboru ve fotbale, ale na duel Škody Roomster, který hraje první ligu v prodejích rodinných vozů kategorie MPV, s nováčkem, který má šanci v nejvyšší soutěži zabodovat.

Novou Kiu Venga navrhli v Německu a vyrábět se bude v nové továrně sesterského Hyundaie na severní Moravě.

Novinku – jeden z předsériových vozů – jsme projeli ještě v době, kdy se hřála v premiérové záři reflektorů frankfurtského autosalonu. Cena je zatím tajná, prý má startovat někde mezi 250 a 300 tisíci korunami. My tipujeme 270 tisíc. Chybět nebude dlouhá záruka: 5 let na celý vůz a 7 na hnací ústrojí, tak jako u většiny moderních vozů této značky.

Kia Venga

Výborný vzhled i praktičnost

Boubelatá novinka vypadá dost neasijsky. Korejská značka přetáhla před lety jednoho z designérů Audi a udělala dobře. Kie prodělaly za poslední roky velký pokrok, aby se zalíbily Evropanům.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Kia můžete koupit na www.automodul.cz

Ven je výborný výhled díky bohatému prosklení: trojúhelníkovými okénky v předních sloupcích vidíte dobře šikmo vedle třeba při parkování, zlepšuje se tak i přehled v zatáčkách. Řidič ocení i velká zrcátka, která se směrem vzhůru ještě rozšiřují.

Při srovnání se škodovkou vypadá venga vedle subtilního roomsteru velmi mohutně, i když je o necelých 14 centimetrů kratší. Uvnitř se přetahují o centimetry. Kia zaujme širokým interiérem, vpředu se v ní cítíte vzdušněji, na zadních sedadlech má zase víc místa pro nohy cestující v roomsteru. Kufr kie je o něco širší, v roomsteru je zase výš jeho strop.

Obě česká MPV mají posuvná zadní sedadla. Ve venze se dají posunout až o 13 centimetrů a změnit sklon opěradla. Základní objem kufru je 440 litrů, když si posunete sedadla vpřed, naložíte až 570, ve dvoumístném obsazení 1 253 litrů. Škodovka je na tom podobně: pětičlenná posádka v ní odveze 450 až 530 litrů.

Kia Venga

Kia má prakticky řešené dno kufru. Desku tvořící dno můžete nechat buď dole a stěhovat do kufru věci přes asi patnácticentimetrový práh, nebo zarovnáte podlahu s prahem, popřípadě i sklopenými zadními sedadly, a máte rovnou podlahu. Stačí vyndat spodní desku a zasunout ji do úchytu o patro výš. Mezi dnem a dojezdovou rezervou ještě zbude místo na praktický organizér na drobnosti. Když v roomsteru zadní sedadla nepotřebujete, necháte je doma, v kie je můžete pouze sklopit k podlaze.

Posezení s výhledem

Do vysoké karoserie vengy se dobře nastupuje. Konstruktéři využili oblíbenou fintu malých MPV: sedadla umístili výš od podlahy, takže sedíte vzpřímeněji než v normálním autě a s nohama dolů. Ušetří se tak místo v podélném směru. Sedadlo řidiče je sice výškově nastavitelné, ale řidič uvyklý klasicky stavěným autům chce sedět tak o pět centimetrů níž. Kdo chce raději vyšší posed, aby měl lepší přehled o provozu, bude si za volantem vengy libovat.

Kia Venga

Řidič se drží sportovně tvarovaného volantu, velmi hezky je rozvržený středový panel. Ovladače jsou dostatečně velké a při ruce, pouze tlačítko palubního počítače je trochu nezvykle nahoře nalevo nad rádiem.

Základní motor stačí, ale je hlučný

Pod kapotou bude základní nabídkou benzinová 66kilowattová 1.4. Při pojížďkách po městě je motor klidný a kultivovaný; když stojíte na křižovatce, vůbec o něm nevíte. Ve vyšších rychlostech však odhlučnění interiéru není nic moc; je slyšet hluk odvalujících se pneumatik i svist větru od předních sloupků poměrně vysoké karoserie. Motor je živý a rád se vytáčí, je otázkou, jak si poradí s vengou po střechu naloženou při cestě k moři. V jednomístném obsazení je svižná dost.

Pětistupňová převodovka je přesná, jen dráhy jsou trochu delší. V převodové skříni však citelně chybí šestka, i při zákonných dálničních rychlostech tak točí na pětku zbytečně vysoké otáčky – 4 000 při 130 km/h.

Spotřeba nejvíc závisí na stylu jízdy: při svištění po dálnici šplhá k 8 až 9 litrům, jízda po okreskách při dodržování rychlostních limitů se odměnila spotřebou rovných 5 litrů; kombinovaně jsme jezdili za necelých sedm.

Kia Venga

Podvozek je tvrdší, ale nevyklepe z váš duši, to škodovky mají tvrdší odpružení. Neumí tak výborně tlumit rázy od kol jako houpavé francouzské vozy, ale je jistý. Když venga obuje menší kola než naše nízkoprofilové 17palcové, bude ještě komfortnější. Základem budou patnáctipalcové pneumatiky.

V zatáčkách nová kia nezapře MPV, těžiště je přece jenom výše, takže zaznamenáte větší náklony. Stopu však drží statečně i díky doširoka rozkročeným kolům. Venga umí jet i ostřeji, přestože na to není dělaná. Jednoduchá zadní náprava tvořená vlečenými rameny a torzní příčkou na rozbité okresce občas odskočí, což však je této konstrukci vlastní.

Kia Venga v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm)
4068 x 1765 x 1600 x 2615
objem kufru (l)
440-1253
motor
benzinový 1,4 CVVT
výkon (kW/k)
66/90
max. rychlost (km/h)
168
spotřeba (l/100 km)
6,2
základní cena
250 000 - 300 000 Kč

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...