Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cesta z problémů podle GM: dvě kola, dvě místa

aktualizováno 
Vyřešení problému s městskou dopravou podle společností General Motors a Segway nespočívá na čtyřech, ale na dvou kolech. Obě společnosti pracují na vývoji elektrického dvoukolového dvousedadlového vozu, který má být ve městech rychlou, bezpečnou, levnou a čistější alternativou automobilům. Nový prototyp se jmenuje PUMA.

GM Segway PUMA | foto: GM

Obrovské nenažrané teréňáky to mají nahnuté, a s nimi i koncern GM. Dlouhé léta nejvetší automobilka světa - co do počtu prodaných aut - možná brzy klesne na třetí místo světa za Volkswagen (za první Toyotou už je od loňska). "Prodej aut v USA je nyní nejnižší za více než čtvrt století," napsala agentura AP. A samotné GM se teď připravuje na bankrot - více čtěte ZDE

Místo velkých plechových dinosaurů by v nabídce GM mohly zaujmout přibližovadla, proti kterým i takový smart plýtvá místem. Netradiční přibližovadlo by mohlo vyřešit problém ucpaných měst.

PUMA je zkratkou pro "Personal Urban Mobility and Accessibility", tedy projekt osobní městské mobility a dosažitelnosti. Prototyp vozítka váží 136 kilogramů, pohání ho lithium-iontová baterie a využívá vyrovnávací technologii pro dvoukolová vozítka firmy Segway. Vozidlo může jet rychlostí až 56 kilometrů v hodině a na jedno nabití ujede 56 kilometrů.

Společnosti nezveřejnily cenu projektu, jenž je nyní testován v ulicích New Yorku. Náklady na provoz by podle nich v ideálním případě měly dosáhnout zhruba čtvrtiny až třetiny nákladů na provoz běžného automobilu. Zahrnují prodejní cenu, pojištění, údržbu a dobíjení. Do konce letošního roku prý má mít PUMA definitivní podobu a příští rok by GM mohlo odstartovat výrobu.

Vozidlo by také mělo být součástí komunikační sítě, která prostřednictvím komunikace s ostatními vozítky PUMA a technologii GPS umožní, aby se řídila sama. "Vůz se automaticky vyhne překážce jako chodník nebo jiné auto, a proto mu nikdy nehrozí srážka," vysvětluje viceprezident výzkumu a vývoje GM Larry Burns. PUMA tak nebude muset mít airbagy ani další tradiční bezpečnostní prvky. Bezpečnostní pásy má jen kvůli komfortu.

Segway již v roce 2001 představila dvoukolová vozítka Segway Human Transporter. Vozík je poháněný elektromotorem a k rozjezdu stačí pouze to, aby se řidič, opřený do masivních řidítek, předklonil.

Spolehlivý "balanc" udržuje vozítko díky technologii takzvané dynamické stabilizace, gyroskopům, čidlům náklonu a dvěma nezávislým servomotorům. Poloha je kontrolována stokrát za sekundu, takže například při záklonu vozítko okamžitě zareaguje a vyrovná polohu pohybem vzad.

 

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.