GM Segway PUMA

GM Segway PUMA | foto: GM

Cesta z problémů podle GM: dvě kola, dvě místa

  • 42
Vyřešení problému s městskou dopravou podle společností General Motors a Segway nespočívá na čtyřech, ale na dvou kolech. Obě společnosti pracují na vývoji elektrického dvoukolového dvousedadlového vozu, který má být ve městech rychlou, bezpečnou, levnou a čistější alternativou automobilům. Nový prototyp se jmenuje PUMA.

Obrovské nenažrané teréňáky to mají nahnuté, a s nimi i koncern GM. Dlouhé léta nejvetší automobilka světa - co do počtu prodaných aut - možná brzy klesne na třetí místo světa za Volkswagen (za první Toyotou už je od loňska). "Prodej aut v USA je nyní nejnižší za více než čtvrt století," napsala agentura AP. A samotné GM se teď připravuje na bankrot - více čtěte ZDE

Místo velkých plechových dinosaurů by v nabídce GM mohly zaujmout přibližovadla, proti kterým i takový smart plýtvá místem. Netradiční přibližovadlo by mohlo vyřešit problém ucpaných měst.

PUMA je zkratkou pro "Personal Urban Mobility and Accessibility", tedy projekt osobní městské mobility a dosažitelnosti. Prototyp vozítka váží 136 kilogramů, pohání ho lithium-iontová baterie a využívá vyrovnávací technologii pro dvoukolová vozítka firmy Segway. Vozidlo může jet rychlostí až 56 kilometrů v hodině a na jedno nabití ujede 56 kilometrů.

Společnosti nezveřejnily cenu projektu, jenž je nyní testován v ulicích New Yorku. Náklady na provoz by podle nich v ideálním případě měly dosáhnout zhruba čtvrtiny až třetiny nákladů na provoz běžného automobilu. Zahrnují prodejní cenu, pojištění, údržbu a dobíjení. Do konce letošního roku prý má mít PUMA definitivní podobu a příští rok by GM mohlo odstartovat výrobu.

Vozidlo by také mělo být součástí komunikační sítě, která prostřednictvím komunikace s ostatními vozítky PUMA a technologii GPS umožní, aby se řídila sama. "Vůz se automaticky vyhne překážce jako chodník nebo jiné auto, a proto mu nikdy nehrozí srážka," vysvětluje viceprezident výzkumu a vývoje GM Larry Burns. PUMA tak nebude muset mít airbagy ani další tradiční bezpečnostní prvky. Bezpečnostní pásy má jen kvůli komfortu.

Segway již v roce 2001 představila dvoukolová vozítka Segway Human Transporter. Vozík je poháněný elektromotorem a k rozjezdu stačí pouze to, aby se řidič, opřený do masivních řidítek, předklonil.

Spolehlivý "balanc" udržuje vozítko díky technologii takzvané dynamické stabilizace, gyroskopům, čidlům náklonu a dvěma nezávislým servomotorům. Poloha je kontrolována stokrát za sekundu, takže například při záklonu vozítko okamžitě zareaguje a vyrovná polohu pohybem vzad.

 

,