Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestu u Zlína pokryl gumoasfalt. Bude tišší a bez výtluků, věří silničáři

  10:16aktualizováno  10:16
Silničáři poprvé v Česku zkoušejí položit na cestu vedoucí i mimo obec speciální povrch z asfaltu s příměsí gumy. Experiment testují na části silnice u Zádveřic na Zlínsku, kterou nyní budou sledovat. Doufají, že se potvrdí předpoklad, že i při vyšších rychlostech mimo obec bude taková silnice tišší a více vydrží.

Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město použili speciální povrch z gumoasfaltu. Nyní budou sledovat, jak se experiment osvědčí. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

"Má několik výhod. Je mnohem méně hlučný, na silnici nestojí kaluže a pneumatika k němu lépe přilne," popisuje vlastnosti gumoasfaltu profesor Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně, jehož výzkumný tým za touto metodou stojí.

V čem spočívá odlišnost od klasického asfaltu? "Přimíchává se tam granulát z drcených ojetých pneumatik," vysvětlil Petr Sadovský, výrobní ředitel uherskobrodské firmy RPG Recycling, která drť vyrábí.

Povrch silnice by tak měl být trvanlivější a méně náchylný na tvorbu výtluků. Ve Skandinávii nebo Spojených státech se podobná metoda úspěšně používá desítky let.

Speciální asfaltový povrch s příměsí gumy dosud v Česku leží pouze na několika krátkých úsecích cest ve městech. "Když jsme v létě opravovali cestu u Zádveřic, záměrně jsme asi dvousetmetrový úsek vynechali, aby se na něj mohl dát gumoasfalt," objasnil Karel Chudárek, šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Cesta u Zádveřic coby první mimo obec bude proto sloužit hlavně k otestování povrchu ve vyšších rychlostech. "Ještě do konce roku bychom chtěli provést nejrůznější zkoušky na rovnost, kluzkost nebo drenážní schopnost tohoto povrchu," naznačil Kudrna.

Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město...
Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město...

Silničáři položili na cestu u Zádveřic speciální povrch z gumoasfaltu.

Další zkoušky pak silnici budou čekat na jaře, aby se výsledky mohly společně porovnat. Ale nejen to. Porovnávat se budou i úseky cesty, které leží hned vedle sebe, ale jeden má povrch z gumoasfaltu a druhý jen z klasického asfaltu.

Díky testům tak budou mít silničáři přehled, jak se oba materiály chovají a zda má cenu do gumoasfaltu investovat. Jeho pořizovací cena je totiž o něco vyšší než u klasického asfaltu.

"Je dražší o několik procent, ale z hlediska celé stavby jsou to náklady zanedbatelné," uvažuje Chudárek. Pokud by se totiž gumoasfalt osvědčil hlavně jako méně hlučný, dalo by se díky němu razantně šetřit na protihlukových opatřeních.

"Výměna oken nebo stavba protihlukové stěny jsou dnes nákladné záležitosti v řádu milionů korun. Zaplatit namísto toho za gumoasfalt by v konečném součtu určitě vyšlo levněji," poznamenal Chudárek.

Ihned ale upozorňuje: "Jde jen o test, je to takový pokus, jak bychom chtěli ušetřit. Pokud by se to osvědčilo, rádi bychom gumoasfalt použili i na jiných cestách v kraji."

Experimenty s využitím ojetých pneumatik mají na Zlínsku dlouhou tradici. Už v roce 1985 se tehdejší Výzkumný ústav gumárenský ve Zlíně snažil zpracovat pryžový granulát na desky pro výstavbu dětských hřišť nebo obrubníky, příliš však tehdy neuspěl.

Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.