Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chandler Opera Coupé je auto pro sukni paní továrníkové

  13:47aktualizováno  13:47
Impozantní černý vůz zapomenuté značky Chandler z roku 1919 je unikát, který bývá hvězdou veteránských srazů. O uplynulém víkendu to byl nejstarší účastník mezi více než stovkou veteránů, které projely spanilou jízdou okolím Plzně.

Chandler Opera Coupé nemá sedadlo spolujezdce. | foto: ČTK

Jeho majitel jej do České republiky přivezl před šesti lety. Vůz v původním stavu na dřevěných kolech objevil v Německu. "Zajímavostí je jeho speciální typ karoserie. V autě není sedadlo spolujezdce a k dispozici vepředu je jen malé nouzové sedátko," popisuje majitel speciality Luboš Vaníček.

"Je to typ nazvaný Opera Coupé. Vyroben byl za jediným účelem, a sice aby ženu bohatého továrníka, tedy majitele vozu, odvezl do divadla v obrovské krinolínové sukni s drátěným korpusem. Žena tak seděla na zadním dvousedadle a měla díky chybějícímu přednímu sedadlu dostatek prostoru," vysvětlil.

Chandler 27 Opera Coupé je hvězdou českých veteránských srazů

Chandler 27 Opera Coupé je hvězdou českých veteránských srazů

Malé sklopné sedátko u spolujezdce sloužilo jen výjimečně, například služkám při jízdě na nákupy a podobně.

Podle Vaníčka je vozidlo schopno vyvinout rychlost až 100 kilometrů za hodinu a před šest lety za něj zaplatil zhruba tolik jako za novou fabii. K veteránům se sběratel spolu s bratrem dostal díky otci, jenž spoluzakládal Veteran Car Club Plzeň, který jízdu veteránů pořádá.

Zapomenutá značka

Americká Chandler Motor Company vyráběla auta v počátcích automobilismu. V roce 1913 ji založil Frederick C. Chandler v ohijském Clevelandu.

Automobilka zaměřená na střední třídu Američanů zažila vrcholná léta v druhé polovině dvacátých let dvacátého století. V roce 1927 se prodalo 20 tisíc chandlerů, ale následující rok hospodaření skončilo s půlmilionovým prodělkem. V roce 1929 automobilku převzala firma Hupp Motor Works.

Kvůli použité technologii výroby do dnešních dob moc chandlerů nepřežilo. Rám nesoucí oplechování karoserie totiž neodolal zubu času.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.