Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chandler Opera Coupé je auto pro sukni paní továrníkové

  13:47aktualizováno  13:47
Impozantní černý vůz zapomenuté značky Chandler z roku 1919 je unikát, který bývá hvězdou veteránských srazů. O uplynulém víkendu to byl nejstarší účastník mezi více než stovkou veteránů, které projely spanilou jízdou okolím Plzně.

Chandler Opera Coupé nemá sedadlo spolujezdce. | foto: ČTK

Jeho majitel jej do České republiky přivezl před šesti lety. Vůz v původním stavu na dřevěných kolech objevil v Německu. "Zajímavostí je jeho speciální typ karoserie. V autě není sedadlo spolujezdce a k dispozici vepředu je jen malé nouzové sedátko," popisuje majitel speciality Luboš Vaníček.

"Je to typ nazvaný Opera Coupé. Vyroben byl za jediným účelem, a sice aby ženu bohatého továrníka, tedy majitele vozu, odvezl do divadla v obrovské krinolínové sukni s drátěným korpusem. Žena tak seděla na zadním dvousedadle a měla díky chybějícímu přednímu sedadlu dostatek prostoru," vysvětlil.

Chandler 27 Opera Coupé je hvězdou českých veteránských srazů.

Chandler 27 Opera Coupé je hvězdou českých veteránských srazů

Malé sklopné sedátko u spolujezdce sloužilo jen výjimečně, například služkám při jízdě na nákupy a podobně.

Podle Vaníčka je vozidlo schopno vyvinout rychlost až 100 kilometrů za hodinu a před šest lety za něj zaplatil zhruba tolik jako za novou fabii. K veteránům se sběratel spolu s bratrem dostal díky otci, jenž spoluzakládal Veteran Car Club Plzeň, který jízdu veteránů pořádá.

Zapomenutá značka

Americká Chandler Motor Company vyráběla auta v počátcích automobilismu. V roce 1913 ji založil Frederick C. Chandler v ohijském Clevelandu.

Automobilka zaměřená na střední třídu Američanů zažila vrcholná léta v druhé polovině dvacátých let dvacátého století. V roce 1927 se prodalo 20 tisíc chandlerů, ale následující rok hospodaření skončilo s půlmilionovým prodělkem. V roce 1929 automobilku převzala firma Hupp Motor Works.

Kvůli použité technologii výroby do dnešních dob moc chandlerů nepřežilo. Rám nesoucí oplechování karoserie totiž neodolal zubu času.

Autoři: ,




Nejčtenější

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Další z rubriky

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Ferrari
Italská šlechta se naparuje v technickém muzeu. Ferrari slaví 70 let

Národní technické muzeum v Praze zahájilo výstavu vozů značky Ferrari. Tři historické automobily a jeden model z roku 2008 si návštěvníci mohou prohlédnout od...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.