Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chandler Opera Coupé je auto pro sukni paní továrníkové

  13:47aktualizováno  13:47
Impozantní černý vůz zapomenuté značky Chandler z roku 1919 je unikát, který bývá hvězdou veteránských srazů. O uplynulém víkendu to byl nejstarší účastník mezi více než stovkou veteránů, které projely spanilou jízdou okolím Plzně.

Chandler Opera Coupé nemá sedadlo spolujezdce. | foto: ČTK

Jeho majitel jej do České republiky přivezl před šesti lety. Vůz v původním stavu na dřevěných kolech objevil v Německu. "Zajímavostí je jeho speciální typ karoserie. V autě není sedadlo spolujezdce a k dispozici vepředu je jen malé nouzové sedátko," popisuje majitel speciality Luboš Vaníček.

"Je to typ nazvaný Opera Coupé. Vyroben byl za jediným účelem, a sice aby ženu bohatého továrníka, tedy majitele vozu, odvezl do divadla v obrovské krinolínové sukni s drátěným korpusem. Žena tak seděla na zadním dvousedadle a měla díky chybějícímu přednímu sedadlu dostatek prostoru," vysvětlil.

Chandler 27 Opera Coupé je hvězdou českých veteránských srazů

Chandler 27 Opera Coupé je hvězdou českých veteránských srazů

Malé sklopné sedátko u spolujezdce sloužilo jen výjimečně, například služkám při jízdě na nákupy a podobně.

Podle Vaníčka je vozidlo schopno vyvinout rychlost až 100 kilometrů za hodinu a před šest lety za něj zaplatil zhruba tolik jako za novou fabii. K veteránům se sběratel spolu s bratrem dostal díky otci, jenž spoluzakládal Veteran Car Club Plzeň, který jízdu veteránů pořádá.

Zapomenutá značka

Americká Chandler Motor Company vyráběla auta v počátcích automobilismu. V roce 1913 ji založil Frederick C. Chandler v ohijském Clevelandu.

Automobilka zaměřená na střední třídu Američanů zažila vrcholná léta v druhé polovině dvacátých let dvacátého století. V roce 1927 se prodalo 20 tisíc chandlerů, ale následující rok hospodaření skončilo s půlmilionovým prodělkem. V roce 1929 automobilku převzala firma Hupp Motor Works.

Kvůli použité technologii výroby do dnešních dob moc chandlerů nepřežilo. Rám nesoucí oplechování karoserie totiž neodolal zubu času.

Autoři: ,




Nejčtenější

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

Trabanty se do Československa oficiálně přestaly dovážet v polovině osmdesátých...
Otec trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na...  celý článek

Motocykl se hodí i na běžné projížďky a výlety.
Italská divoška vás uhrane. První jízda s Ducati SuperSport

Přímá konkurence pro tuto motorku se jen těžko hledá, cestovně-sportovní mašiny proti ní působí autobus vedle ferrari. Italové z Ducati opět předvedli své...  celý článek

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

Jozef Kabaň
Tvůrce designu moderních Škodovek přestal pro značku existovat

Škoda 22. února oficiálně zahájila prodej modelu Kodiaq, auto šlo ovšem už dlouhé týdny dopředu objednávat. V tomto týdnu by se měly dostat vozy k prvním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.