Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chandler Opera Coupé je auto pro sukni paní továrníkové

  13:47aktualizováno  13:47
Impozantní černý vůz zapomenuté značky Chandler z roku 1919 je unikát, který bývá hvězdou veteránských srazů. O uplynulém víkendu to byl nejstarší účastník mezi více než stovkou veteránů, které projely spanilou jízdou okolím Plzně.

Chandler Opera Coupé nemá sedadlo spolujezdce. | foto: ČTK

Jeho majitel jej do České republiky přivezl před šesti lety. Vůz v původním stavu na dřevěných kolech objevil v Německu. "Zajímavostí je jeho speciální typ karoserie. V autě není sedadlo spolujezdce a k dispozici vepředu je jen malé nouzové sedátko," popisuje majitel speciality Luboš Vaníček.

"Je to typ nazvaný Opera Coupé. Vyroben byl za jediným účelem, a sice aby ženu bohatého továrníka, tedy majitele vozu, odvezl do divadla v obrovské krinolínové sukni s drátěným korpusem. Žena tak seděla na zadním dvousedadle a měla díky chybějícímu přednímu sedadlu dostatek prostoru," vysvětlil.

Chandler 27 Opera Coupé je hvězdou českých veteránských srazů

Chandler 27 Opera Coupé je hvězdou českých veteránských srazů

Malé sklopné sedátko u spolujezdce sloužilo jen výjimečně, například služkám při jízdě na nákupy a podobně.

Podle Vaníčka je vozidlo schopno vyvinout rychlost až 100 kilometrů za hodinu a před šest lety za něj zaplatil zhruba tolik jako za novou fabii. K veteránům se sběratel spolu s bratrem dostal díky otci, jenž spoluzakládal Veteran Car Club Plzeň, který jízdu veteránů pořádá.

Zapomenutá značka

Americká Chandler Motor Company vyráběla auta v počátcích automobilismu. V roce 1913 ji založil Frederick C. Chandler v ohijském Clevelandu.

Automobilka zaměřená na střední třídu Američanů zažila vrcholná léta v druhé polovině dvacátých let dvacátého století. V roce 1927 se prodalo 20 tisíc chandlerů, ale následující rok hospodaření skončilo s půlmilionovým prodělkem. V roce 1929 automobilku převzala firma Hupp Motor Works.

Kvůli použité technologii výroby do dnešních dob moc chandlerů nepřežilo. Rám nesoucí oplechování karoserie totiž neodolal zubu času.

Autoři: ,




Nejčtenější

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Další z rubriky

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké...
Autofotka týdne: Motorka křížená s pásákem řidítka má, ale nepotřebuje je

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké polopásové vozidlo zkonstruované a vyráběné firmou NSU v Neckarsulmu používal...  celý článek

Kolorovaná fotografie ukazuje, že Eliška Junková jezdila se žlutou bugatti.
Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

Meziválečné Československo bylo v přepočtu na obyvatele doslova velmocí francouzské sportovní značky Bugatti. Ze tří tisíc “bugatek”, které se v alsaské...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.