Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete nové auto? Neváhejte

aktualizováno 
Krize a cenové války automobilek stlačily ceny aut na historická minima. Ale pozor, některé modely už začínají mírně zdražovat. S koupí nového vozu raději neotálejte.

Česká automobilka zlevnila na nejnižší cenu v historii veleoblíbený | foto: Škoda

Pokud jste s koupí nového vozu počkali až doteď, ušetřili jste další desítky tisíc. Loni v srpnu totiž ještě nikdo nečekal, že Evropu i Česko zalehne těžká deka ekonomické krize, kvůli níž si prodejci nemohli dovolit hýbat s cenami směrem vzhůru.

Co bude dál? Budou auta dále zlevňovat? S téměř stoprocentní jistotou se dá čekat, že ne. Oslovení experti z automobilek si myslí, že k tomu už nemají prostor. A co víc, myslí si to i nezávislí analytici. Nejlepší doba pro koupi nového vozu je podle všech právě teď.

"Recese alespoň v cizině pomalu končí, signálů o oživení přibývá. Automobilky už si sáhly na dno, nemají moc z čeho zlevňovat, snad jen u dražších modelů. Navíc česká koruna stále posiluje, což se na dovozech musí promítnout," vypočítává důvody pro další "nepokles" cen Jan Procházka z poradenské společnosti Cyrrus.

Zdražujeme. Ale jen maličko

Důkazem jsou už i první mírná zdražení některých automobilek. Moc se o nich nemluví, mnohem více se propagují slevy dražších modelů – ale například Ford už "přidal" k základní ceně fusionu 10 tisíc korun. "Ceny se opravdu už pomalu zdvihají. My jsme je zatím až na fusion dokázali udržet na historicky nejnižší výši, a bude to tak nejméně do konce září. Dál není jistého nic," říká Martin Linhart z Fordu. Navyšují i další: Citroën C3 zdražil o 25 tisíc korun, nejlevnější Toyota Yaris je dražší o pět tisíc korun (v akční verzi 009 má však mnohem lepší výbavu).

Jan Procházka z Cyrrusu se s Linhartem shoduje ještě v jedné věci: "Kdybych si měl kupovat auto, udělal bych to určitě ještě letos a čím dřív, tím líp. Není nač čekat," říká Linhart.

Škoda: z nejdražší nejlevnější

Jemné zdražování se týká jen malých vozů, ve vyšších třídách totiž hlavně kvůli Škodovce zuří cenová válka. Česká automobilka zlevnila na nejnižší cenu v historii veleoblíbený "nesmrtelný" model – Octavii Tour; vyrábí se už 13 let. Prostorné auto prodává v krátké verzi s benzinovou 1.6 MPi za 269 900 Kč, za 10 tisíc navíc přidává klimatizaci, elektrické stahování oken a další výbavu. Ještě zajímavější je Octavia Tour ve verzi kombi s naftovým motorem 1.9 TDi za 329 tisíc korun včetně klimatizace.

Tím překonává i takové rekordmany ve zlevňování, jako je korejská Kia, jejíž (byť technicky modernější) kombíkový cee’d s dieselovou 1.6 stojí o 50 tisíc korun více. "Zájem je obrovský. Za týden prodáme tolik tourů, kolem dvaceti, jako loni za celý rok. Auta nejsou skladem, objednávají se do výroby, a už teď je dodací doba delší než dva měsíce," říká Radek Donner, vedoucí prodeje největšího pražského dealera škodovek, firmy NHCar.

A zákazníky do autosalonů přivádí i nejnovější akce mladoboleslavských – kombíková fabia s klimatizací za 225 tisíc korun. Škoda se tak – alespoň u některých modelů – změnila ze sebevědomé předražené značky na jednu z nejlevnějších. Zákazníci na to pochopitelně slyší.

Kolik se dá usmlouvat?

Automobilky zlevňují nejvíce drahá auta. Je to logické, na nich si dosud přirážely nejvíce. Pozornější motoristé si tak už možná všimli, že se na českých silnicích začal v hojném počtu objevovat třeba dosud exotický Opel Antara – před dvěma lety se začal prodávat za 800 tisíc, letos je základní model s motorem 2.4 o 250 tisíc levnější, pořídíte jej za rozumných 550 tisíc korun.

Mají i po výrazném zlevňování prodejci prostor k dalším slevám, tedy dříve tak oblíbenému – a téměř vždy úspěšnému – smlouvání o cenu? Vyzkoušeli jsme to v minulém týdnu na vlastní kůži. V sedmi středočeských autosalonech se ukázalo, že u superzlevněných menších vozů už nedostanete od prodejce téměř nic. Ve Škodovce nám k "akční" oktávce nabídli maximálně montáž zamykání řadicí páky nebo rádio zdarma (zhruba v ceně 5 000 korun), k výprodejovému Citröenu Xsara Picasso opět povinnou výbavu nebo koberečky.

Od Fordu i od Renaultu jsme odešli s prázdnou. U Fordu nám řekli, že kvůli nízkým maržím už prostor pro snížení akční ceny nemají, u francouzské značky zase, že na model se zaváděcí cenou dát slevu nemůžou.

Lepší to bylo u větších a dražších aut. V Peugeotu nám i po 250tisícové slevě od výrobce nabídli dalších 20 tisíc; v Hondě přidali tutéž částku k továrním 30.

Kolik jsme usmlouvali

prodejce

vůz akční cena další usmlouvaná sleva

Retail Group Zličín

Renault Mégane Grandtour 1,6 334 900 0

Auto Šídlo Horoměřice

Škoda Octavia Combi Tour 319 900 zamykání řadicí páky

C-Car Svoboda Kralupy nad Vltavou

Citroën Xsara Picasso 324 900 koberečky

NH Car Praha

Škoda Octavia Combi Tour 319 900 autorádio

Auto Křepčík Roudnice nad Labem

Honda CR-V 599 000 20 000 + levnější servis

Ford Charouz Mělník

Ford Fusion 1.4 Comfort 259 990 0

Auto Došek Mělník

Peugeot 407 2.0 HDi Excellence 550 000 20 000

Levně koupíte, levně prodáte

S cenovou hladinou je to stejné jako s motory. Ty buď skvěle jedou, nebo málo "žerou" – obojí nejde. A když koupíte levně nové auto, nemůžete čekat, že své starší draze prodáte. Trh s ojetinami totiž ten s novými vozy kopíruje: buď se prodávají výborně oboje, nebo lidé raději šetří peníze na horší časy a nekupují ani v autosalonech, ani v bazarech.

I tak se ovšem nynější koupě nového vozu spíše vyplatí, musíte si jen zvolit model s větší slevou, než bude prodělek na vaší ojetině. Příklad: na začátku roku jste si koupili starší ojeté auto, protože na nové jste neměli. Teď je vám to líto a rádi byste je vyměnili za některou "akční" novinku. I to jsme vyzkoušeli v praxi. Hondu CR-V z roku 2001, koupenou před šesti měsíci za rovných 200 tisíc korun, jsme nabídli na protiúčet některým prodejcům nových aut. Ve Škodě v Horoměřicích nabídli přímo výkup za 120 tisíc korun – prodělali bychom tedy 80 tisíc, ale na kombíkové Octavii Tour ušetřili 180 tisíc korun.

V Citroënu v Kralupech sice hondu odhadli na pouhých 105 tisíc, ovšem dalších 30 by nám přidali v rámci akce "citroënovné" (parafráze na šrotovné, tedy sleva při současném prodeji vozu staršího šesti let). Prodělaných 45 tisíc korun bychom pak postavili proti ušetřeným 111 tisícům za akční Xsaru Picasso 1.6 HDi. I tak bychom byli v plusu; stejně jako u Peugeotu 407.

Pokud máte auto déle než pět let, nemá už ovšem cenu se ztrátou původní hodnoty vozu vůbec kalkulovat – musíte se smířit s tím, co nabízí trh. A ten každým rokem nemilosrdně ořezává cenu o desetitisíce.

Velké slevy aut pokračují

model

cena září 2009 září 2008 rozdíl sleva v %

Škoda Octavia Combi Tour 1.9 TDi

319 900 504 900 185 000 37 %

Peugeot 407 2.0 HDi Excellence

569 900 804 900 235 000 29 %

Opel Antara Essentia 2.4

548 900 764 900 216 000 28 %

Citroën Xsara Picasso 1.6

324 900** 394 000 69 100 18 %

Kia Sorento

609 980 734 980 125 000 17 %

Kia Carnival

599 980 724 980 125 000 17 %

Renault Thalia 1.2

194 000 229 900 35 900 16 %

Opel Astra Classic 1.4

259 900 299 900 40 000 13 %

Škoda Fabia Combi 1.2 44 kW

224 900 249 900 25 000 11 %

Chevrolet Captiva Sport 2.0 VCDi

784 900 869 900 85 000 10 %

Ford Focus 1.6 Trend

349 990 389 990 40 000 10 %

Seat Altea XL 1.9 TDi Style

499 900 547 900 48 000 9 %

Seat Ibiza 1.4 Style, 5 dv.

299 900* 329 900 30 000 9 %

Fiat Grande Punto 1.2, 3 dv.

194 900 214 900 20 000 9 %

Mitsubishi Colt C25 1.1

229 900 239 900 10 000 4 %

Suzuki Swift 1.3, 5 dv.

224 900 229 900 5 000 2 %

* plus automatická klimatizace v ceně

** další sleva 30 000 Kč při dokladu o prodeji vozu staršího 6 let nebo ekologické likvidace vraku

Pozn.: všechny ceny zahrnují akční nabídky mimo leasingových, platí při koupi za hotové.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Škoda Kodiaq 1,4 / 110 kW
Škoda Kodiaq 1,4 / 110 kW

r.v. 2016, naj. 98 km, benzín, 1. majitel
858 500 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.