Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete ušetřit? Jezděte na plyn!

  14:24aktualizováno  14:24
Najezdíte ročně desítky tisíc kilometrů a tankování stále dražšího benzinu či nafty se pro váš rozpočet stává noční můrou? Východiskem může být předělání pohonu vozu na tekutý plyn označovaný zkratkou LPG. Jeho obliba v posledních letech strmě narůstá, čemuž odpovídá i poměrně hustá síť čerpacích stanic.

Od roku 1998, kdy jich podél našich silnic bylo pouze okolo tří set, se jejich počet zdvojnásobil. Hlavní výhodou jízdy na plyn jsou nízké náklady na ujetý kilometr. V porovnání s běžnými palivy může jít až o padesát procent.

Zatímco cena nejoblíbenějšího Naturalu 95 úspěšně atakuje třicetikorunovou hranici, jeden litr tekutého plynu pořídíte v rozmezí dvanácti až třinácti korun. I tady ale ceny budou s největší pravděpodobností stoupat.

Přesto zájem řidičů o přestavbu vozu v těchto měsících vrcholí. Přestavět se dá prakticky každý vůz. Nejlevněji vyjde přestavba například Škody 105, která vyjde přibližně na dvanáct tisíc korun.

Pokud vlastníte Škodu Octavia, musíte počítat s tím, že zaplatíte o dvacet tisíc více. Jedním z důležitých faktorů, které se při přestavbě na plyn nevyplatí zanedbat, je bezpečnost.

Zásahy by měli provádět jen odborníci. Unikající plyn z podomácku upraveného vozu může skončit tragicky nejen pro jeho posádku.

Výhody a nevýhody LPG

PLUSY

+ nízké náklady na pohonné hmoty (ve srovnání s benzinem)
+ plyn produkuje čistší výfukové plyny než benzin či nafta
+ možnost jezdit na benzin zůstává
+ dvě nádrže (benzin + plyn) zvětší dojezd vozidla
+ nižší hlučnost motoru

MINUSY

- vysoké investice na umístění zařízení do vozidla (12 000 až 40 000 Kč)
- zmenšení zavazadlového prostoru
- snížení výkonu motoru (až o 8 procent)
- zvýšení spotřeby paliva (až o 10 procent)
- znemožněné parkování v podzemních garážích
Vyplatí se těm, co hodně jezdí

Nízká cena plynu a stále se rozšiřující síť čerpacích stanic, které LPG nabízejí; to jsou dva hlavní důvody, proč tento stále ještě alternativní způsob pohonu automobilů zažívá nebývalý rozmach.

Proč tedy na plyn už dávno nejezdí všichni řidiči? Jednou z příčin mohou být poměrně vysoké prvotní náklady na přestavbu vozu a podvědomá obava z toho, že si za zády vezete nádrž plnou výbušniny.

Řidiči, kteří zvažují přestavbu vozu na plynový pohon, by si měli dobře uvědomit, zda se jim investice za mnoho tisíc korun opravdu vyplatí. Pokud například majitel Škody Felicia, jejíž spotřeba se pohybuje okolo sedmi litrů na sto kilometrů, ročně najede sotva pět tisíc kilometrů, není investice do LPG asi to pravé ořechové.

Když však počet najetých kilometrů vzroste o dvacet tisíc, vložené peníze se vrátí, protože vůz od tohoto okamžiku začíná jezdit téměř za polovinu běžných nákladů. Na tento fakt čeští řidiči velmi dobře slyší. "V současném období přestavujeme ve srovnání se zimními měsíci až o sto procent více vozů na LPG. Zájem vzroste pokaždé, když se zvýší cena benzinu," říká Josef Hrma, majitel firmy Automania, která se přestavbou vozů na plyn zabývá už déle než deset let.

Vyplatí se přemýšlet

Komu se tedy investice do LPG vyplatí? Jednoduše všem, kdo hodně jezdí a od svého vozu nevyžadují sportovní výkony. Jízda na plyn se totiž negativně podepisuje na síle motoru. Jeho výkon se především při akceleraci snižuje přibližně o pět až osm procent.

***

Zkušenosti čtenářů s LPG. Čtěte ZDE

***

I tak je tu stále možnost jednoduše přepnout na benzinový pohon, který vše vrátí na původní úroveň. Oproti nižšímu výkonu vzroste i spotřeba. Pokud dosahuje průměrně osmi litrů benzinu na sto kilometrů, je nutné počítat s tím, že si vůz řekne o dva až tři litry plynu navíc.

Nádrž zabere místo v kufru

Dalším faktem, který může leckoho odradit, je nutnost instalace nádrže do zavazadlového prostoru auta. Na výběr je ze dvou možností. "Můžeme nabídnout válcovou a takzvanou toroidní nádrž," vysvětluje Josef Hrma. Zatímco rozměrnou válcovou nádrž až na 60 litrů tekutého plynu je třeba umístit do zavazadlového prostoru vozu, stále oblíbenější toroidní se dává na místo rezervního kola.

Stejně však zůstává v kufru automobilu. "V mém případě použití menší toroidní nádrže vyžaduje návštěvy čerpací stanice každých 250 kilometrů, což stále víc považuji za problematické, často i časově náročné," přiznává Lukáš Kozelka ze Svijan, který až dosud vystřídal tři různé vozy s pohonem na LPG.

I proto se na přestavbu vozu s válcovou nádrží hodí především modely, jako jsou Škoda Felicia Combi či Škoda Forman. Instalace válcové nádrže přináší i další problém. "Měl jsem Škodu Favorit a s tímto typem nádrže mi byl v technickém průkazu změněn údaj o počtu míst k sezení z pěti na čtyři," popisuje své zkušenosti Radek Fryč.

Plyn na internetu

(Příklady internetových adres pro vyhledávání čerpacích stanic LPG v České republice.)

http://lpg.cernosice.cz
http://www.lpg.cz

Čerpacích stanic přibývá

Ještě před čtyřmi pěti lety měli řidiči používající plyn problém najít čerpací stanici, která by LPG nabízela. To se za poslední roky citelně změnilo.

"Současnou hustotu považuji za uspokojivou. Možná by se více dalo zapracovat na větší propagaci. O některých čerpacích stanicích člověk ani neví, ačkoliv jsou 'za rohem'," říká řidič František Blažek. "Mám-li jet někam mimo oblast, kde se často pohybuji, podívám se na seznam čerpacích stanic s LPG na internetu. A když neseženu plyn, vezmu benzin."

Bezpečnost na prvním místě

Přestavbu automobilu na plyn je bezpodmínečně nutné svěřit pouze odborné firmě, která má k této činnosti potřebná povolení. Často tragické konce podomácku provedených přestaveb, kdy spořivý kutil v kufru svého vozu vozí klasickou propanbutanovou lahev, mnohdy vídáme v televizních zpravodajských relacích.

Pokud se přestavby ujmou zkušení odborníci, žádné zvýšené nebezpečí nehrozí. "Plynová nádrž v mém voze je podle tvrzení montážní firmy stejně bezpečná jako nádrž benzinová. Při jakémkoli náznaku nehody totiž okamžitě dojde k uzavření přívodu LPG z nádrže," vysvětluje František Blažek.

Příklad

Osobní automobil Škoda Felicia 1,3 l při průměrné spotřebě benzinu 7,8 l/100 km spotřebuje propan-butanu cca 9 l/100 km. Podle cen benzinu z posledních dnů (30 Kč/litr) a propan-butanu (14 Kč/litr) budou náklady na jeden kilometr 2,34 koruny u benzinu a 1,26 koruny u LPG. Náklady na přestavbu jsou cca 22 000 korun, takže investice se vrátí zhruba po 18 300 kilometrech provozu.

Patero rad k pořízení pohonu LPG

1. Počítat se vyplatí
Přestavba na plynový pohon se vyplatí při vyšším počtu najetých kilometrů, který může být u každého modelu jiný. Proto si nejdříve zjistěte, na kolik vás přestavba přijde.
2. Vůz svěřte odborníkům
Snažit se ušetřit tím, že si přestavbu provedete někde v domácí dílně, se nemusí vyplatit. Profesionálně provedená přestavba by měla zaručit naprostou bezpečnost zařízení.
3. V kufru ubude místo
Smiřte se s tím, že plynová nádrž vás obere o část zavazadlového prostoru. Zvolíte-li menší nádrž určenou do prostoru pro rezervu, problém nezmizí. Kolo musíte také někam umístit.
4. Najděte čerpací stanici
Zjistěte si, zda je ve vašem okolí čerpací stanice, která LPG nabízí. Chystáte-li se na delší cestu, vyhledejte si čerpací stanice na internetu. 
5. Pozor na záruku
Pokud svůj vůz necháte přestavět na LPG, hrozí, že přijdete o záruku. Například společnost Renault přestavbu nedoporučuje a její provedení znamená konec záruky na vůz.

Diskuze na téma LPG

Plynová nádrž zabírá cenný prostor v kufru vozu. Ten přišel i o svou praktičnost, zavazadla se do něj nedají dobře skládat. Na dovolenou v pěti musí majitelé felicie přestavěné na LPG zapomenout.

Zatímco v tuzemsku načerpá plyn za řidiče obsluha (vlevo), v zahraničí si může motorista při tankování prožít horké chvilky.

Nejpočetněji - více než čtyřiceti procenty - jsou v tuzemsku mezi automobily upravenými na plynový pohon zastoupeny zastaralé škodovky.

Ceny nejvíce užívaného plynu na pohon aut - propan butanu - patrně vzrostou. Přesto zůstane levnější alternativou.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.