Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chevrolet Bolt bude první elektromobil použitelný pro běžný život

aktualizováno 
Chevrolet představil svůj sériový elektromobil Bolt, který má vcelku velký dojezd a přitom je relativně dostupný. Nejprve bude uveden na trh v USA, v Evropě by se z něj později měl stát i elektromobil značky Opel.

Představení Chevroletu Bolt na autosalonu v Detroitu | foto: Chevrolet

Není to zrovna lidový elektromobil, ale je relativně blízko představě takového vozu. Nový chevrolet, který se začne v USA prodávat až někdy v pozdní fázi letošního roku, bude stát asi 30 tisíc dolarů, tedy v přepočtu zhruba tři čtvrtě milionu korun.

Fotogalerie

Je to ovšem cena po odečtení státních dotací, které v některých částech USA dosahují až do výše 7 500 dolarů, takže skutečná cena auta se blíží milionu. Vzhledem k tomu, že ze Chevroletu Bolt by se v Evropě měl později stát nástupce neúspěšného Opelu Ampera, vzbuzuje tato cena otázku, kolik bude evropská verze stát. Za milion se dá totiž pořídit třeba atraktivní BMW i3. Ostatně, Bolt si a i3 jsou si docela podobné.

Konečně dlouhý dojezd

Může se hodit

Chevrolet

Chevrolet Captiva 2.0 D 2010. Cena 237 000 Kč.

Více vozů značky Chevrolet na Automodul.cz.

Oproti BMW má být Bolt mnohem praktičtější a především má dosahovat opravdu lákavého dojezdu na jedno nabití. Ale i tady zatím zůstávají otazníky. Chevrolet totiž tvrdí, že Bolt ujede na jedno nabití až 200 mil, tedy 320 kilometrů, jenže to jsou interní měření firmy, která nebyla provedena za standardizovaných podmínek. Teprve až automobilka zveřejní čísla podle oficiálních amerických metodik EPA, budeme trochu moudřejší.

Ale pokud zůstane dojezd podobný údajům automobilky, znamená to, že Bolt bude schopen na jedno nabití urazit i dvojnásobně více než BMW i3. U něj podle americké normy udává mnichovská automobilka dojezd 81 mil, tedy 130 kilometrů. V Evropě podle méně přísných metodik BMW udává dojezd 160 kilometrů a majitelé elektromobilu hlásí, že to je zhruba rozumné praktické maximum v městském a příměstském provozu. I automobilka sama v technických datech udává, že teoretický dojezd i3 je 190 km a my víme, že rekordmani se dostanou ještě zhruba o 10 až 20 kilometrů dál, ale to už pak nemá nic společného s běžnou jízdou.

Chevrolet Bolt

Dojezd Boltu tedy budí velká očekávání. Po boku modelů od Tesly by se mohl zařadit k autům, která zvládnou i delší cesty. A to v podstatě za cenu odpovídající „malé konkurenci“, takový Peugeot iOn začíná v Česku cenou na 717 tisících korun, Nissan Leaf na 730 tisících a Volkswagen e-Golf vyjde na 930 900 korun.

Co se nabíjení Boltu týče, akumulátory s využitelnou kapacitou 60 kWh se z rychlonabíječky nabijí už za hodinu na 80 % kapacity. Pro domácnosti v USA pak bude výrobce dodávat speciální nabíječku, která vyžaduje odbornou instalaci. Bude mít napětí 240 V a z ní se Bolt dobije za 9 hodin. Tato nabíječka využívá tamní domácí 32A jistič.

Lekce praktičnosti

Chevrolet u své elektrické novinky také hodně vsadil na praktickou notu. Bolt bude na trhu v USA patřit s délkou 4 166 mm k malým vozům, v Evropě to bude zástupce na pomezí třídy malých aut a nižší střední třídy s tím, že prostorností chce určitě tradičním kompaktním hatchbackům zatopit.

A to díky tomu, že baterie jsou uspořádány tak, aby neomezovaly prostor pro posádku a nijak do něj nezasahovaly. Články tedy tvoří plochou podlahu, díky které je interiér pro posádku o něco příjemnější a vzdušnější.

Chevrolet Bolt

Sedadla s tenkou konstrukci nezabírají drahocenný prostor, a tak i cestující na zadních sedadlech mají dostatek místa, to vše při rozvoru 2,6 metru. V Boltu se sedí výše, z běžných aut koncepcí asi nejvíce připomíná Hondu Jazz, ale oproti ní by měl být elektromobil americké značky ještě prostornější a má i větší zavazadlový prostor. Podle amerických metodik prý standardně téměř 480 litrů.

Auto má mít i řadu chytrých odkládacích míst, jako třeba místo pro telefon s možností jeho bezdrátového dobíjení nebo velký úložný prostor pod loketní opěrkou, kam se má vejít i tablet.

Moderní výbava i design

Přístrojový štít je pochopitelně digitální a většina funkcí vozu se ovládá přes dotykový displej s úhlopříčkou 10,2 palce. Ale nezapomnělo se ani na klasická tlačítka, takže třeba klimatizace se ovládá tak, jak jsou uživatelé zvyklí z dnešních vozů. Nechybí připojení k internetu nebo třeba funkce Apple CarPlay a Android Auto pro snadné propojení vozu se smartphonem. A samozřejmě je tu sada bezpečnostních funkcí.

Chevrolet Bolt

Tím vším prostupuje moderní design, který rozhodně není tak sci-fi jako u některých jiných technicky pokročilých aut, ale na druhou stranu je stále dost výrazný, aby budil pozornost. Platí to jak pro exteriér, tak pro interiér, ve kterém nechybí ani různé efekty s podsvícením hran.

Design elektrického chevroletu je spíš dynamický než eko-technologický a odpovídají tomu možná trochu překvapivě i výkony vozu. Elektromotor pohánějící přední kola dává výkon 150 kW a akcelerace z nuly na 96 km/h (60 mil) má proběhnout za méně než sedm sekund.





Nejčtenější

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Škoda Octavia Combi CNG 1,4 TSI CNG /...
Škoda Octavia Combi CNG 1,4 TSI CNG /...

r.v. 2015, naj. 30 249 km, CNG + benzín
418 300 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.