Chevrolet Corvette Z06

Chevrolet Corvette Z06 | foto: Chevrolet

Laminátová legenda Corvette: recept na lehký sporťák bez plechu

  • 23
Spekulace o zcela nové generaci corvetty se posouvají na příští rok. Aktuálně Chevrolet stále nabízí model, který se prodává od roku 2006. Automobilka alespoň připomněla jednu výjimečnou vlastnost, která se s corvettou táhne od padesátých let. Auto vždy mělo kompozitní karoserii a vždy tak patřilo mezi lehké váhy.

Automobilka velebí hmotnost aktuální Corvetty Z06. Auto váží 1 451 kilogramů a má 377 kW, to znamená, že na jeden kW výkonu připadá 3,84 kilogramu hmotnosti. A to je skvělý výsledek. Výrobce porovnává model Z06 s Aston Martinem DBS, Porsche 911 Turbo S nebo s Nissanem GT-R. Britský sporťák má na 1 kW 4,64 kilogramu, Porsche 4,14 kilogramu a Nissan GT-R 4,40 kilogramu. Dodejme, že Corvette Z06 má sedmilitrový motor a na stovku dokáže vystřelit za 3,8 sekundy.

Pokud připomeneme poměry u lidovějších vozů, tak například nejsilnější Golf R má na 1 kW výkonu 7,64 kilogramu a obyčejný Golf s motorem 1,2 TSI a výkonem 77 kW táhne na jeden kW dokonce 16 kilogramů.

Ale vraťme se do extraligy. Corvette je oproti těžším konkurentům navíc docela levné auto, samozřejmě s přihlédnutím na celou kategorii. V USA se model Z06 prodává v přepočtu za 1,5 milionu korun, Nissan GT-R stojí v USA dva miliony korun a ostatní uvedená konkurence je minimálně dvakrát dražší.

Lehká stavba aktuální Corvetty Z06 ale není náhoda. Celá modelová řada nejrychlejších chevroletů se pyšní lehkou stavbou již už od roku 1953, kdy vyjel první model Corvette s kompozitní karosérii. Původně čistě sklolaminátovou, od konce šedesátých let pak z materiálu SMC. V jeho případě se zvýšil podíl vláken na úkor pryskyřice a formování probíhá pod vysokým tlakem. SMC kompozit je pevnější a lépe se opracovává, takže je karoserie hladší a lépe se lakuje.

Chevrolet Corvette třetí generace

Aktuální generace ale netěží jen z lehké kompozitové karoserie SMC nejnovější generace. Top model ZR1 a otevřený model 427 využívají na některých panelech karoserie i karbonové panely. Ty jsou ještě lehčí a pevnější než SMC kompozit. Výrobce si ale pohrál i se šasi, které je u všech modelů hliníkové a ze stejného materiálu je i blok osmiválcového motoru. Jen na šasi ušetřili konstruktéři použitím hliníku třetinu hmotnosti. Lahůdkou je pak titanový výfukový systém, který je o 70 procent lehčí než tradiční soustava.

Harlan Charles, marketingový manažer Chevroletu, se chlubí, že samotný počet kilowattů není jediným měřítkem výkonu. Neméně důležitá je lehká stavba, a to se u corvett vždy dařilo plnit. Dnes to je jeden z nejlehčích sporťáků na trhu, navíc s docela rozumnou cenovkou. Základní model stojí v USA v přepočtu milion korun, top verze ZR1 s výkonem 475 kW pak v přepočtu 2,6 milionu korun. Navíc auto boří mýty o tom, že americká auta jsou těžkopádná a málo sportovní.

Chevrolet Corvette páté a šesté generace mají v podlaze kabiny sendvičový materiál, který obsahuje i lehké balzové dřevo.

Na oblíbeném okruhu Nürburgring Nordschleife v Německu drží Corvette ZR1 devátou příčku mezi sériovými vozy a pro zajímavost, čtvrté místo patří dalšímu americkému "sériovému" supersportu Dodge Viper.

Na další generaci corvetty si budeme muset počkat minimálně do příštího modelového roku. Zatím existují vizualizace, které autu přisuzují poněkud japonský vzhled. Jasné je ale, že i další corvette bude mít lehkou stavbu a spolu s výkonným osmiválcem bude patřit mezi sporťáky s nejlepším poměrem hmotnosti/výkonu a ceny.