Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chevrolet Cruze: první dobré daewoo

  12:30aktualizováno  12:30
Velký sedan za cenu "holé" octavie, s takovou nabídkou přijíždí Chevrolet. Novinka jménem cruze je příjemná na obyčejné každodenní ježdění. Nepotěší lacinými a tvrdými plasty v interiéru, bohatá výbava a startovací cena 320 tisíc to ale napraví.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Chevrolet můžete koupit na www.automodul.cz

Cruze je první opravdu dobré daewoo, chce se říci. Když před pěti lety korejská značka přebírala jméno od jiné pobočky mateřského amerického koncernu GM, leckdo si ťukal na čelo. Dnes už jsme na auta s mohutným znakem chevroletu zvyklí.

A cruze bude možná první jiný důvod, než je šetření, proč se v autosalonu Chevroletu zastavit.

Jeho předchůdce jménem lacetti neuměl kromě nízké ceny nabídnout snad skoro nic. Cruze vypadá dobře, příjemně se s ním jezdí... a ta cena je také hodně lákavá.

Američan z východu

Hranaté řízné tvary dávají 4,6 metru dlouhému autu dojem robustnosti. Úplně nejlíp asi americky vypadající korejská novinka vypadá zepředu, když k vám s rozsvícenými velkými světly přijíždí.

Mohutná silueta působí majestátně, jak se ostatně na auto jménem Chevrolet sluší. Cruze má ambice být globálním autem. Až v květnu dorazí na český trh, nahradí model Lacetti Sedan, na podzim se představí šmrncovní MPV Orlando, které bylo k vidění loni na autosalonu v Paříži. To vyžene z ceníku kombíkové lacetti. A pak se dočkáme i cruze ve verzi hatchback. Výroba bude probíhat v Koreji, ruském Petrohradě i v USA a všude se bude prodávat pod stejným označením.

Chevrolet Cruze

Novinku postavili na platformě, na které stojí i nový Opel Astra připravovaný na podzimní premiéru ve Frankfurtu. První odlišnost, která je skoro jistá, najdeme na podvozku: astra bude mít podle všeho modernější čtyřprvkovou zadní nápravu, cruze musí vystačit s klasickou torzní příčkou.

Za pozornost stojí, že se konstruktérům podařilo udržet hmotnost auta na přijatelných 1 300 kilech.

Pohodlí v plastu

Cruze jako by chtěl být uvnitř takovým "nízkonákladovým" Opelem Insignia. V útulné kabině je dost místa, jen čahouni na zadních sedadlech se moc brzy zarazí hlavou o strop. Z insignie - evropského auta roku pro letošní sezonu - jako by designéři okoukali i ztvárnění některých ovladačů na pracovišti řidiče.

Hlouposti, které si na první pohled nevšimnete, ale časem vás bude zlobit, je umístění ovladače větráku ventilace. Spolujezdec hovící si na své sedačce ho bude nevědomky ovládat levým kolenem.

Největším průšvihem celého auta jsou plasty. Na pohled úplně špatně nevypadají. Ale na omak jsou tvrdé, lehce se poškrábou, občas jsou špatně sesazené, vylisované, nebo vyříznuté. A třeba na těch opravdu hladkých zůstávají stopy snad po každém dotyku nehtem.

Látka na přístrojovce umí efektně zamaskovat plastovou mizérii, díly potažené stejným materiálem jako sedadla působí nápaditě a svěže.

Hodně se líbí tvarování sedaček. Jsou výrazně profilované a až nečekaně tvrdé. Dobře obejmou tělo a překvapí rozsahem nastavení. Za volantem cruze tak můžete zaujmout "závodnickou" pozici s pozadím blízko asfaltce. Jediný zádrhel čeká ty, kteří mají zadek trochu větší. Tuhé bočnice sedáku je možná budou vzadu trochu tlačit.

Chevrolet Cruze

Cruze okoukal u evropských konkurentů prvky výbavy, na které u "asiatů" nejsme zvyklí. Třeba takový "trojblik" tedy funkci směrovek, které při lehkém dotyku levé páčky pod volantem třikrát bliknou (zvyknete si na ni velmi rychle).

Do uvedení pětidveřových verzí bude muset nabídka Chevroletu Cruze vystačit s méně praktickou sedanovitou karoserií. Víko kufru je malé, takže do nízkého 450litrového kufru naskládáte jen nízký náklad.

Základní motor stačí

Pro cruze budou k mání tři motory. Dva pijí benzin, třetí rád naftu. Základní benzinová hliníková jedna-šestka s výkonem 83 kW (113 k) je živá v nízkých otáčkách, potěší hezkým mechanickým zvukem a zátahem při městském ježdění.

Osmnáctistovka naopak raději vyšší otáčky od tří tisíc výš. Také ji zdobí hezký jadrný zvuk, ale stočtyřicet koní, které má ukrývat, ji moc nevěříte.

Šestnáctistovka je dobrá na svižnou jízdu po městě a okreskách, na dálnici se brzy zadýchává. Jedna-osmička je o něco lepší, ale minimálně pocitově ne o tolik. Zda ji chtít, záleží na tom, kolik za ni budete ochotni připlatit.

Pětistupňové převodovky benzinových motorů mají docela přesné řazení a líbit se vám bude i krátká hlavice řadicí páky. To "pětikvalt" u turbodieselu je průšvih. Nepřesný a viklavý chod páky má k dokonalosti velmi daleko. Dvoulitrový commonrailový nafťák ale jeho reputaci napravuje. Stopadesát koní je pro cruzeho víc než dostačujících, motor má hezky vyhlazenou charakteristiku a je i pěkně odhlučněný. Časem se prý v nabídce objeví ještě slabší verze tohoto turbodieselu.

Daewoo zapomenuto

Velký levný chevrolet je auto pro pohodové každodenní ježdění. Zájemce o auto pro řidičské zážitky zamíří jinam, všem ostatním ale poslouží dobře.

Chevrolet Cruze

Podvozek je nastavený na pohodovou jízdu, zároveň je ale jistý. Vše vám padne do ruky a auto se chová předvídatelně. V porovnání s předchůdci značek Daewoo a Chevrolet je cruze auto doslova z jiného století.

Nepotěší špatné řízení, které je hodně gumově lehké a v oblouku si tak dráhu musíte hledat. Že by vám kola dala vědět, co se děje, nečekejte.

Když cruze stojí na šestnáctipalcových kolech, je velmi pohodlný. Pokud ale vlétnete rychleji do zatáčky, cítíte, jak se gumy s vysokánským profilovým číslem 60 žvýkají a auto plave. Na příplatkových sedmnáctkách je to citelně lepší, ale podvozek je pak o něco tvrdší.

Sebevědomé cíle, dobrá cena

Začátek prodeje Cheroletu Cruze je naplánovaný na druhý květnový týden. České zastoupení by si přálo jich prodávat 500-600 ročně.

Základní cena za auto s 6 airbagy, ABS, stabilizačním systémem ESP, elektricky stahovanými okny vpředu, elektricky ovládanými zrcátky, rádiem s CD přehravačem a dálkové ovládaným centrálním zamykáním je stanovena na 319 900. Za klimatizaci se bude připlácet 15 tisíc. Nejlevnější turbodiesel, který už ovšem bude mít klimatizaci v základní výbavě, bude za 378 900.

Chevrolet Cruze v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4597 x 1788 x1477 x 2685
objem kufru (l) 450
motor 1,6 benzin 1,8 benzinový 2,0 turbodiesel
max. výkon (kW/k) 83/113 104/140 110/150
max. krouticí moment (Nm) 153 176 320
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,5 10,0 10,0
max. rychlost (km/h) 185 200 210
průměrná spotřeba (l/100 km) 6,8 6,8 5,6
základní cena (Kč) 319 900 nezveřejněno 378 900

Na testování Chevroletu Cruze pozvala redakci Auto.iDNES.cz automobilka GM.





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.