Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chladné počasí by nemělo ovlivnit provoz naftových motorů

  11:19aktualizováno  11:19
- Pokud budou majitelé aut se vznětovými motory celou zimu tankovat motorovou naftu u čerpadel renomovaných společností, popřípadě u menšího čerpadla, s jehož palivem mají dobré zkušenosti, neměly by nastat problémy.
Motorová nafta má tu nepříjemnou vlastnost, že s klesající teplotou mění své vlastnosti. Údaj o tom, do jaké nejnižší teploty lze naftu bezproblémově používat, ukazuje takzvaná filtrovatelnost nafty. "Už od poloviny listopadu prodáváme zimní naftu do minus dvaceti stupňů," říká Jaroslav Růžek z České rafinérské, která je největším zpracovatelem ropy v České republice a motorovou naftu dodává k většině tuzemských čerpadel. "Ještě lepší vlastnosti, až do minus třiceti stupňů, vykazuje speciální zimní nafta, kterou označujeme jako arktickou," dodává Jaroslav Růžek. Ta by se měla začít objevovat u čerpadel v průběhu prosince. "My ji budeme prodávat od patnáctého prosince," říká Václav Loula, obchodní ředitel společnosti Benzina a.s. "Bude však o něco dražší, odhaduji, že asi o šedesát haléřů na litr."
Majitelé naftových motorů si přece jen musí dát na něco pozor. "Při přechodu na jinou naftu je vždy nutné vyměnit úplně všechnu naftu v nádrži. Míchání různých druhů nestačí," radí Jaroslav Růžek z České rafinérské a upozorňuje také na nižší hustotu arktické nafty. "Tato vlastnost se může v provozu projevit o něco vyšší spotřebou."
Zároveň se nabízí otázka, zda se do motorové nafty vyplatí přilévat další přísady od speciálních aditiv, které lze zakoupit u pump nebo také přilévat do nafty benzin. "V nákupu speciálních aditiv vidím zbytečné utrácení peněz, ani přilitím benzinu nelze očekávat nějaké velké zlepšení vlastností nafty," říká pracovnice nezávislé zkušebny Ústavu pro výzkum motorových vozidel, která však nechce uvést své jméno. Hlavně proto, že jde o její soukromý názor, který není podložen žádnými odbornými výsledky. Její slova potvrzuje technik jednoho pražského servisu: "Aditiva nedoporučujeme, protože motorová nafta je dostatečně kvalitní."

Bezproblémový zimní provoz vyžaduje kvaliltní naftu.

Autor:


Témata: Éčka


Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.