Chladné počasí by nemělo ovlivnit provoz naftových motorů

- Pokud budou majitelé aut se vznětovými motory celou zimu tankovat motorovou naftu u čerpadel renomovaných společností, popřípadě u menšího čerpadla, s jehož palivem mají dobré zkušenosti, neměly by nastat problémy.
Motorová nafta má tu nepříjemnou vlastnost, že s klesající teplotou mění své vlastnosti. Údaj o tom, do jaké nejnižší teploty lze naftu bezproblémově používat, ukazuje takzvaná filtrovatelnost nafty. "Už od poloviny listopadu prodáváme zimní naftu do minus dvaceti stupňů," říká Jaroslav Růžek z České rafinérské, která je největším zpracovatelem ropy v České republice a motorovou naftu dodává k většině tuzemských čerpadel. "Ještě lepší vlastnosti, až do minus třiceti stupňů, vykazuje speciální zimní nafta, kterou označujeme jako arktickou," dodává Jaroslav Růžek. Ta by se měla začít objevovat u čerpadel v průběhu prosince. "My ji budeme prodávat od patnáctého prosince," říká Václav Loula, obchodní ředitel společnosti Benzina a.s. "Bude však o něco dražší, odhaduji, že asi o šedesát haléřů na litr."
Majitelé naftových motorů si přece jen musí dát na něco pozor. "Při přechodu na jinou naftu je vždy nutné vyměnit úplně všechnu naftu v nádrži. Míchání různých druhů nestačí," radí Jaroslav Růžek z České rafinérské a upozorňuje také na nižší hustotu arktické nafty. "Tato vlastnost se může v provozu projevit o něco vyšší spotřebou."
Zároveň se nabízí otázka, zda se do motorové nafty vyplatí přilévat další přísady od speciálních aditiv, které lze zakoupit u pump nebo také přilévat do nafty benzin. "V nákupu speciálních aditiv vidím zbytečné utrácení peněz, ani přilitím benzinu nelze očekávat nějaké velké zlepšení vlastností nafty," říká pracovnice nezávislé zkušebny Ústavu pro výzkum motorových vozidel, která však nechce uvést své jméno. Hlavně proto, že jde o její soukromý názor, který není podložen žádnými odbornými výsledky. Její slova potvrzuje technik jednoho pražského servisu: "Aditiva nedoporučujeme, protože motorová nafta je dostatečně kvalitní."

Bezproblémový zimní provoz vyžaduje kvaliltní naftu.


Témata: Éčka