Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chopper je populární, ale komfort dá cestovní motorka

aktualizováno 
Obchodu s novými i jetými motocykly v Česku už déle než desetiletí dominují dříve jen málo dostupné choppery a za nimi následují sportovní stroje a endura, leč zájem se podle očekávání odborníků bude víc a víc přiklánět ke klasickým cestovním motorkám. "Je to západoevropský trend. Motocyklová turistika je v rozkvětu, lidé cestují na dlouhých trasách z jednoho státu do jiného. K tomu potřebují nejen rychlost, ale také komfort a pohodlí," říká Martin Kříž, prodejce nových i jetých strojů v pražském zastoupení japonské Yamahay, která je v kategorii motocyklů nad 50 cm 3 nejprodávanější značkou v tuzemsku.

Chopper, sportovní stroj i enduro - to jsou motocykly hlavně pro odpolední a víkendové vyjížďky. Lze na nich absolvovat i delší trasu, ovšem o velkém pohodlí nemůže být řeč. A navíc obvykle slouží jednomu jezdci. "Na delší výlet či na dovolenou ale obvykle jede dvojice se zavazadly, která na cestě potřebuje pohodlí," vysvětluje Martin Kříž důvody, proč motoristicky vyspělý svět už cestovním neboli turistickým motorkám přišel na chuť.

Přední výrobci ve své nabídce servírují skutečné skvosty: stroje, kterým kvůli komfortu nechybí pohodlné sedačky, odkládací prostory až půldruhé stovky litrů objemné, CBS a ABS, stereo-audio systémy, vyhřívaná řídítka, tempomaty... "Dnes není ve světě nic neobvyklého sednout na motorku a jet v jednom zátahu stovky a třeba i tisíc kilometrů," doplňuje Martin Kříž.

"A záleží na tom, co následuje, když denní cesta skončí. Majitel komfortního stroje se jde bavit, zatímco od nepohodlného motocyklu se jezdec odpotácí do postele." Odborníci konstatují, že u hodnotného cestovního stroje není ani tak podstatný výkon, ale spíš jeho průběh a kroutící moment.

Kvalitní motorka se vytáčí snadno už od nízkých otáček, aby jízda byla co nejpohodlnější. "Proto se doporučuje objem od 600 krychlových centimetrů výš," uvádí Martin Kříž, který k přednostem cestovních motocyklů řadí především výhodu přirozeného posezu, obvykle převod bezúdržbovým kardanem, často kapotáž, komplex výbavy pro pohodlí... "V tuzemsku zatím cestovní motocykly vyhledávají věkově starší motorkáři," uzavírá Martin Kříž. "Dříve či později jim ale přijdou na chuť i mladíci."

Popularita motocyklů v Česku v posledním desetiletí 1)

choppery 40 %
endura 27 %
sportovní stroje 25 %
turistické stroje 8 %
Poznámka: 1) orientační odhad vycházející z prodejů nových strojů a dovozů ojetin ze zahraničí, bez malých motocyklů, mopedů a skútrů
Pramen: Sdružení dovozců automobilů

Stroj s dvoudobým vzduchem chlazeným dvouválcem, který v minulosti hodně znamenal, ovšem nyní je zajímavý už jen cenou. Ve srovnání se zahraniční produkcí je motocykl až k pláči nevybavený a nepohodlný. objem 343,5 cm3; výkon 17 kW/23 k; točivý moment 32 Nm 1/min-4750; max. rychlost 122 km/hod; 0-100 km/hod neuvedeno; spotřeba 3,9 I/100 km.

Další ze zajímavosti, které oživuji zdejší silnice. V cizině je značka mnohem populárnější než v Česku. California má čtyřdobý vzduchem chlazený dvouválec a zvláštní ne nepohodlný - posez. objem 1064 cm3; výkon 55 kW/75 k; točivý moment 94 Nm 1/min-5000; max. rychlost 163 km/hod; 0-100 km/hod 5,5 vt; spotřeba 4,8 I/100 km.

Neagresivní stroj střední třídy s pozoruhodnou výbavou a čtyřdobým kapalinou chlazeným dvouválcem. Je vhodný spíš pro každodenní jízdy či pro kratší a střední vzdálenosti, na zdejším trhu je novinkou. objem 647 cm3; výkon 40 kW/54 k; točivý moment 55 Nm 1/min-6000; max. rychlost 181 km/hod; 0-100 km/hod 5,5 vt; spotřeba 5,2 I/100 km.

Špičkový model kultovní značky má čtyřdobý čtyřventilový vzduchem chlazený dvouválec, bohatou výbavu a maximální komfort i na dlouhých cestách. Kolos je dobře ovladatelný i při váze téměř 350 kilogramů. objem 1449 cm3; výkon 49 kW/67 k; točivý moment 110 Nm 1/min-3100; max. rychlost 155 km/hod; 0-100 km/hod 6,2 vt; spotřeba 5,4 I/100 km.

Nekapotovaný stroj z kategorie levnějších má čtyřdobý kapalinou chlazený dvouválec. Je vhodný pro každodenni městské cestování i pro delší výlety, s úpravami se na zdejší trh dostává jako novinka. objem 499 cm3; výkon 37 kW/50 k; točivý moment 45 Nm 1/min-7200; max. rychlost 180 km/hod; 0-100 km/hod neuvedeno; spotřeba 5,6 I/100 km.

Stroj ověnčený titulem Turistický motocykl roku 2001 je současným ideálním spojením silného motoru (čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec) se sportovními ambicemi a pohodlím pro dva cestující. objem 1298 cm3; výkon 107 kW/145 k; točivý moment 125 Nm 1/min-6000; max. rychlost neuvedena; 0-100 km/hod neuvedeno; spotřeba neuveden.

Vlajková loď značky, jeden z vrcholů motocyklového designu. Má čtyřdobý kapalinou chlazený šestiválec a celkově špičkovou techniku. Ač působí jako rarita, letos ji v Česku koupilo osm zájemců a dalších osm čeká. objem 1832 cm3; výkon 87 kW/119 k; točivý moment 167 Nm 1/min-4000; max. rychlost neuvedena; 0-100 km/hod neuvedeno; spotřeba neuvedena.

Menší bratr Bandita 1200 (309 900 Kč) má čtyřdobý vzduchem chlazený čtyřválec. Patří ke strojům určeným pro každodenní cestování třeba za prací či za zábavou. K přednostem patři také dobrá ovladatelnost. objem 600 cm3; výkon 57 kW/78 k; točivý moment 54 Nm 1/min-9500; max. rychlost 200 km/hod; 0-100 km/hod 4,1 vt; spotřeba 6,7 I/100 km.

Opět lahůdka, která při své premiéře v roce 1998 pokořila několik světových rekordů, mj. i v maximální rychlosti či výkonu, a dodnes patří k technickým skvostům. Pohání ji čtyřdobý řadový čtyřválec. objem 1298 cm3; výkon 129 kW/175 k; točivý moment 138 Nm 1/min-7000; max. rychlost 309 km/hod; 0-100 km/hod 2,7 vt; spotřeba 6,3 I/100 km.

Luxus, který má ve standardu například ABS, výškově nastavitelné sedlo. kufru s objemem 120 litrů... Objednat lze ledničku, vyhřívaná řídítka atd. GT mezi cestovními stroji má ležatý řadový čtyřdobý čtyřválec. objem 1171 cm3; výkon 72 kW/98 k; točivý moment 115 Nm 1/min-4750; max. rychlost 197 km/hod; 0-100 km/hod 5,6 vt; spotřeba 5 I/100 km.

Pohodlí a komfort pro dva cestující i sportovnější vyžití nabízí stroj s nejsilnějším motorem BMW, řadovým čtyřdobým čtyřválcem. Bohatá je výbava včetně ABS a nastavitelného sedla i možnost speciálních doplňků. objem 1171 cm3; výkon 96 kW/130 k; točivý moment 117 Nm 1/min-6750; max. rychlost 245 km/hod; 0-100 km/hod 3,7 vt; spotřeba 7,1 I/100 km.

Cestovní motocykl umožňuje pohodlnou jízdu dvěma pasažérům se zavazadly

Cestovní enduro, které je vhodnější (necháme-li stranou normální vozovku) spíš na horši silnici než do terénu. Má čtyřdobý dvouválec značky Suzuki a pro letošek také k ladnosti modernizovanou kapotáž. objem 996 cm3; výkon 71 kW/97 k; točivý moment 88 Nm 1/min-7000; max. rychlost neuvedena; 0-100 km/hod neuvedena; spotřeba neuvedena.

Značka BMW je ve špičce v cestovních strojích. Velmi pohodlný model má konzervativní vzhled, čtyřdobý dvouválcový boxer-motor dává vyšší výkon i točivý moment, pro letošek inovovaná je šestirychlostní převodovka. objem 1130 cm3; výkon 62,5 kW/85; k točivý moment 98 Nm 1/min-5250; max. rychlost 197 km/hod; 0-100 km/hod 4,2 vt; spotřeba 4,6 I/100 km.

Značka představuje na zdejších silnicích specialitu. Model ST 2 má dvouventilový a ST 4 čtyřventilový čtyřdobý dvouválec. Stroj se nebráni sportovnějšímu vyžití, byť starší ST 2 je přece jen cestovnější. objem 944/916 cm3; výkon 61 kW/83 k - 79 kW/105 k; točivý moment 83/88 Nm 1/min-6500/7500; max. rychlost 215/245 km/hod; 0-100 km/hod 3,5/3,3 vt; spotřeba 6,1/6,1 I/100 km.

Charismatická značka, jejíž reprezentanti se dají v Česku potkat zřídka. Klasika pro velké cestování pohání čtyřdobý kapalinou chlazený tří-, respektive čtyřválec. Jednou z předností je velká kapotáž. objem 885/1180 cm3; výkon 67 kW/91 k - 72 kW/98 k; točivý moment 83 Nm 1/min-6500/ 104 Nm 1/min-5000; max. rychlost neuvedena/220 km/hod; 0-100 km/hod 4,3 vt/neuvedeno; spotřeba 7,0 I/100 km/neuvedena.

Cestovní stroj s vizáží připomínající enduro a také se schopnosti jet rychle a daleko má čtyřdobý kapalinou chlazený dvouválec s velkým točivým momentem. Disponuje řadou technických novinek a zajímavostí. objem 996 cm3; výkon 70 kW/95 k; točivý moment 99 Nm 1/min-6000; max. rychlost 200 km/hod; 0-100 km/hod 3,7 vt; spotřeba 7,3 I/100 km.

Stroj, na kterém se dá začínat, nejmenší a nejslabší čtyřválec v nabídce značky. Používá ho i zdejší policie, k přednostem patří relativně nízké provozní náklady, spolehlivost a dobré parametry. objem 599 cm3; výkon 37 kW/50 k; točivý moment 48 Nm 1/min-4500; max. rychlost 185 km/hod; 0-100 km/hod 5,3 vt; spotřeba 4,7 I/100 km.

Vyrábí se už delší čas a pořád plní vše, co se od stroje jeho ražení čeká. Má čtyřdobý vzduchem chlazený čtyřválec a klasický design, nabízí dostatek pohodlí pro dva pasažéry i prostoru pro zavazadla. objem 892 cm3; výkon 60 kW/84 k; točivý moment 84 Nm 1/min-7000; max. rychlost 208 km/hod; 0-100 km/hod 4,2 vt; spotřeba 7,3 I/100 km.

Motocykl s příjemným posezem může být buď zcela nahý (ZR-7) nebo nově také s polokapotáží (ZR-7/S), pohon obstarává řadový čtyřdobý čtyřválec. Zákazníci u stroje oceňují dynamický vzhled. objem 738 cm3; výkon 60 kW/81 k; točivý moment 63 Nm 1/min-7300; max. rychlost 209 km/hod; 0-100 km/hod 3,8 vt; spotřeba 6,7 I/100 km.

Model S značí polokapotáž, jinak letošek u stroje s řadovým čtyřdobým čtyřválcem přinesl řadu technických zlepšení na podvozku i motoru. Mezi cestovními motorkami patří ke špičce značky. objem 1164 cm3; výkon neuveden; točivý moment neuveden; max. rychlost neuvedena; 0-100 km/hod neuvedeno; spotřeba neuvedena.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.