Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chrysler 300C 5,7i V8: renesance v pohybu

  12:49aktualizováno  12:49
hodnocení iDNES 4,4/5 Dvacet metráků, pět metrů délky, tělo jako vytesané z kamene a 340 plnokrevníků pod kapotou. Tak trochu americký sen, tak trochu dílo automobilové renesance. Chrysler 300C ve svém špičkovém provedení. Automobil, ve kterém se snoubí historická minulost značky s moderní technikou. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A PŘEVODOVKA * CENA
Chrysler 300C 5,7i V8 HEMI

Chrysler 300C 5,7i V8 HEMI | foto: iDNES

Chrysler 300C 5,7 Hemi je v segmentu vyšší třídy velmi výjimečným vozem.

Kromě kabátu, kterým se dosti výrazně odlišuje od zbytku automobilové produkce, nabízí i hodně zajímavé svezení.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Chrysler můžete koupit na www.automodul.cz

Svezení dynamické a po všech stránkách komfortní, ale svezení, které vyžaduje zvýšenou kontrolu nad řízením.

„Třístovka“ není vůz pro dobře situované manažery a ředitele, kteří si chtějí za volantem odpočinout, ani vůz pro ty, kteří své vysoké výdělky chtějí tajit před sousedy.

Je to automobil pro lidi, kteří se chtějí lišit a chtějí být jaksepatří vidět.

 hodnocení 

PLUSY
- nezaměnitelný design
- pořizovací cena
- výkonný a kultivovaný motor
- dynamické vlastnosti
- prostorný interiér
- cestovní komfort a akustická pohoda

MINUSY
- vyšší spotřeba
- horší výhled z vozu
- materiály použité v interiéru

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

S trochou nadsázky je to i bestseller, protože v dané kategorii není cenově srovnatelný konkurent. 

Výrazný a nezaměnitelný retrospektivní design modelu 300C se nechal inspirovat Chryslerem 300 z konce padesátých let.

Nová „třístovka“ vypadá z každého úhlu pohledu draze a majestátně. Kromě obrovských vnějších rozměrů a čistých linií upoutá i řadou detailů a kvalitním zpracováním.
Stylisticky nejvýraznější je čelní partie. Dominantou výrazně svislé přídě je mohutná maska chladiče inspirovaná studií Chronos z roku 1998, která budí zasloužený respekt. Ta navazuje na výrazné prolisy kapoty a zasahuje až do poloviny předního nárazníku.

Dramatický výraz přídě dokreslují netradičně koncipované dvojité světlomety s čirou optikou a kruhové mlhovky integrované do předního nárazníku.

Boční silueta vozu vyniká vyváženými proporcemi. Mohutná záď dobře kontrastuje s dlouhou přední částí, vysoké boky, nízká střecha a výrazně profilované blatníky podtrhují dynamický charakter vozu, aniž by byly narušeny ušlechtilé tvary karoserie.

Zadní partie jsou prosté výraznějších designérských excesů. Nejvýraznějším prvkem zádi vozu je dvojice velkých skupinových světlometů, která kopíruje obrysy zavazadelníku a zasahuje až do boků karosérie. Obrovský výkonový potenciál navenek prozrazují jen dvě koncovky výfuku a štítek s nápisem Hemi umístěný na zádi vozu. Atraktivní zevnějšek ještě podtrhují elektronová kola o průměru osmnáct palců, v našem případě v chromovaném provedení.

INTERIER A KUFR

Vnitřní prostor Chrysleru 300C navazuje na stylistiku exteriéru. Dominantním prvkem interiéru je mohutná a baculatá přístrojová deska v jejíž levé horní části je umístěn robustní přístrojový štít. Ten pod sebou ukrývá čtveřici bíle podbarvených kruhových ciferníků s elegantními kovovými obroučkami a nezbytné kontrolky.

Za pozornost stojí také pohledný multifunkční čtyřramenný volant. Každé z jeho ramen je opatřeno kovovým dekorem, mohutný věnec je vyveden v kombinaci kořenového dřeva a kůže. Široká středová konzole je opticky odlehčena kovovým dekorem, který koresponduje s provedením volantu.

V horní části konzoly jsou zapuštěny výdechy ventilace spolu s analogovými hodinami, pod nimi je umístěn rozměrný informační displej s řadou nezbytných ovladačů a spodní část je vyhrazena kruhovým ovladačům ventilace, klimatizace, tlačítkům pro vyhřívaní sedaček a popelníku.

Ergonomie ovládání je na slušné úrovni, drobné problémy má zpočátku řidič s orientací mezi tlačítky okolo informačního displeje.

Kožené sedačky, vzhledem k rozměrům spíše křesla, mají solidní boční vedení a jsou velmi pohodlná. Dvojice předních sedadel je vybavena pamětí, vyhříváním a elektrickým posuvem, ovšem pouze s manuálním nastavením sklonu opěradla. Vzadu cestujícím pasažérům zpříjemňuje pobyt na palubě korábu rozměrná loketní opěrka.

Vnitřní prostor svou velikostí odpovídá danému segmentu. Pro běžně urostlé postavy je ve voze místa dostatek v kterékoliv rovině. Hodně urostlí pasažéři mohou být limitováni pouze výškou střechy. Přístup na přední i zadní řadu sedadel je poměrně snadný, čtveřice velkých dveří se otevírá v dostatečném úhlu.

Vysoké boky a relativně malý podíl prosklených ploch evokuje pocit bezpečí a zároveň vytváří ve voze příjemné soukromí. Trochu obtížnější je to ale s výhledem, protože masivní přední sloupky (A) mírně omezují přehled nad dopravní situací vpravo a vlevo před vozidlem.

Automobily vyšší třídy zpravidla neoslňují praktičností. Zavazadlový prostor, potažmo jeho velikost, je u vozů této kategorie podřízena celkové stylistice karoserie a místu pro blahobyt pasažérů. O Chrysleru 300C to platí dvojnásob. Mohutná záď vozu ukrývá zavazadelník s překvapivě skromným objemem 442 litrů. Tento deficit je z části kompenzován překvapivě dobrou skladností a širokým vstupním otvorem.

Kvalita řemeslného zpracování je na vysoké úrovni, horší už je to se vzhledem a kvalitou použitých plastu, kterých je především na přístrojové desce požehnaně.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Od pětimetrového korábu s americkým rodokmenem jsme neočekávali nějak výjimečné jízdní vlastnosti. Už první kilometry za volantem, ale naše předpoklady do značné míry vyvrátily. Konstrukce podvozku, převzatá od mercedesu, byla pro potřeby „třístovky“ náležitě upravena a zesílena.

Tlumiče mají tužší charakteristiku, než je na americký sedan obvyklé, dlouhý rozvor a obrovská kola opatřená pneumatikami s vyšším profilovým číslem, ale zajišťují velmi vysokou úroveň cestovního komfortu. Podvozek slušně absorbuje většinu drobných nerovností, přenos vibrací do prostoru pro cestující je velmi nízký.

Jízdní vlastnosti vozu lze hodnotit jako vyvážené. Na kvalitních komunikacích a na dálnici je jízda velmi plavná. V ostrých zatáčkách se ale „třístovka“ dost naklání, držení zvolené stopy je přesto velmi věrné. Trochu neklidný je vůz pouze při překonávání podélných nerovností a při jízdě ve vyjetých kolejích.

Pohon zadních kol zajišťuje velmi dobrou trakci v kterékoliv jízdní situaci. Armáda elektronických strážných andělů, která bdí nad udržením zvoleného směru jízdy, není přehnaně citlivá, takže si lze s vozem užít i nečekaně mnoho zábavy. O efektní rozjezdy s létajícím štěrkem a kvílejícími pneumatikami nebo lehké smyky nemá řidič v případě potřeby nouzi.

Řízení vybavené posilovačem s progresivním účinkem poskytuje pouze průměrnou zpětnou vazbu. Při jízdě konstantně vyšší rychlostí je nutné věnovat řízení více  pozornosti, než je u vozů této kategorie zvykem. Pochvalu naopak zaslouží relativně velký rejd předních kol, který usnadňuje jízdu v městském provozu a zejména parkovací manévry.

Pod mohutnou kapotou testovaného modelu se ukrýval opravdový unikát. Vidlicový osmiválec Hemi o zdvihovém objemu 5,7 litru,  klasicky koncipovaný americký agregát v moderní podobě.

Automobilka se rozhodla oživit svůj legendární motor HEMI® Magnum, který v šedesátých letech minulého století poháněl vozy Chrysler. Pohonná jednotka s rozvodem OHV a dvěma ventily na válec byla důkladně přepracována a vybavena nejmodernější koncernovou elektronikou - výsledek stojí opravdu za to. Nový motor disponuje výkonem 250 kW (340 k) a špičkovým točivým momentem 525 Nm. K jeho nejsilnějším stránkám patří velmi kultivovaný chod, přebytek výkonu prakticky v celém spektru otáček a řada technických vymožeností.

Lahůdkou "HEMÍKA" je Multi-Displacement System (MDS), systém který při jízdě konstantní rychlostí mění nezkrotný agregát V8 v úsporný čtyřválec. Speciální úprava dovoluje vyřazení čtyř libovolných válců z provozu a jejich opětovné zařazení, vše se děje automaticky, bez povšimnutí a během neuvěřitelně krátkého času 40 milisekund (0,04 s).

Vidlicový osmiválec propůjčuje téměř dvoutunovému vozu fascinující dynamiku. Zrychlení z klidu na stokilometrovou metu je pro model 300C Hemi otázkou 6,4 vteřiny a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena  na obligátních 250 km/h.
Na vysoké úrovni je i odhlučnění a uložení motoru. Při běžném provozu prozrazuje chod agregátu snad jen ručička otáčkoměru, při prudké akceleraci proniká do prostoru pro cestující dobře tlumený ale nádherně sytý zvuk.

Mohutný výkon osmiválce je přenášen na zadní nápravu prostřednictvím pětistupňové samočinné převodovky, která sice nepatří mezi nejmodernějším, ale s pohonnou jednotkou Hemi si dobře rozumí. Řazení jednotlivých převodových stupňů probíhá velmi hladce a s minimální prodlevou, samočinné ústrojí v případě potřeby podřazuje až o dva rychlostní stupně.

Spotřeba paliva je u vozu tohoto ražení sice druhořadým, nikoliv však zanedbatelným aspektem. Při častém využívání výkonového potenciálu a v městském cyklu spolyká „třístovka“ zhruba 20 litrů naturalu, s lehkou nohou se však dá jezdit o poznání levněji. Po ujetí 1300 kilometrů se průměrná spotřeba ustálila na 14 litrech, což je vzhledem k dynamickým vlastnostem a hmotnosti vozu odpovídající údaj.

Základní cena modelu Chrysler 300C je na českém trhu stanovena na 1 199 000 Kč (2,7i V6). Špičkové provedení s motorem 5,7i V8 Hemi je v prodeji za 1 689 000 Kč. Testovaný vůz s příplatkovou výbavou měl hodnotu 1 730 900 Kč.

Standardní výbava modelu 300C zahrnuje dvojici čelních airbagů, boční clonové airbagy pro přední a zadní řadu sedadel, protiblokovací systém (ABS) s brzdovým asistentem (BAS), protiprokluzový systém (TCS), elektronický stabilizační systém (ESP), progresivní posilovač řízení, xenonové světlomety, alarm s prostorovým čidlem, halogenové mlhové světlomety, dálkově ovládané centrální zamykání, imobilizér s plovoucím kódem, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatické stěrače, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, tempovat, tónovaná skla Solar Control, automatickou dvouzónovou klimatizaci, palubní počítač, kola z lehkých slitin o rozměru 18“, multifunkční volant, zadní parkovací asistent, audiosystém Boston Acoustic se šesti reproduktory a DSP zesilovačem 280W, navigační systém s měničem na 6 CD, elektrochromatické vnější zpětné zrcátko, metalický lak, ostřikovače světlometů, asymetricky dělená a sklopná zadní sedadla, samočinně nastavitelné zadní tlumiče, paměť sedadel a vnějších zpětných zrcátek, středový panel s úložným prostorem, zadní loketní opěrku, úchyty dětské sedačky na zadní řadě sedadel atd.

Verze s motorem 5,7i V8 Hemi zahrnuje navíc kožené čalounění interiéru, navigační systém a vyhřívaná přední sedadla.

Testované provedení obsahovalo navíc oproti standardu elektricky nastavitelné pedály, multifunkční volant v kombinaci kůže / kořenové dřevo, chromované ráfky kol o rozměru 18“ a madla dveří a hlavice řadící páky z kořenového dřeva.

Chrysler 300C 5,7i V8 HEMI

Mercedes-Benz S 500
 
BMW 745i
objem motoru (cm3) 5654 4966 4398
výkon (kW/k) 250/340 225/305 245/333
max.toč.
moment (Nm)
525 460 450
počet válců/ventilů 8/16 8/32 8/32
typ motoru zážehový zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 250* 250* 250*
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,4 6,1 6,3
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 19,5/
9,7/13,4
18/8,7/11,9

16,2/8,6/11,4

objem kufru (l) 442 500 500
rozměry d/š/v (mm) 5015/
1880/
1475
5038/
2092/
1444
5169/
1902/
1492
rozvor (mm) 3050 2965 3130
objem nádrže (l) 72 88 85
pneumatiky

225/60 R18

225/60 R16

245/55 R17

hmotnost pohotovostní/celk.(kg)

1910/2280

1875/2400

1945/2450

kola z lehkých slitin/xenonové světlomety ano/ano ano/ano ano/ano
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ano ano/ano ano/ano
ABS/ESP/ASR ano/ano/ano ano/ano/ano

ano/ano/ano

tempomat/parkovací asistent vpředu/vzadu ano/ano/ne ano/ne/ne ano/ano/ano
klimatizace dvouzónová/navigační systém ano/ano ano/ne ano/ne
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč 1 689 000 2 828 000 2 462 900

* elektronicky omezena

CENA

MOTOR A PŘEVODOVKA

VNĚJŠÍ VZHLED

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.