Elektrické koncepty Chrysleru: Dodge EV

Elektrické koncepty Chrysleru: Dodge EV | foto: Chrysler

Chryslery budou jezdit na elektřinu už za dva roky

  • 10
Americký mamut Chrysler chce mít na domácím trhu elektromobil do roku 2010. Společnost se pochlubila hned třemi prototypy: sportovní vůz Dodge, Jeep Wrangler a minivan Chrysler. A všechny jezdí na elektřinu. Podnik se zatím nerozhodl, který vypustí na silnice jako první.

V závodu o hromadně vyráběný elektrovůz pro silnice ve Spojených státech si tak Chrysler zatím vede v plánech podobně jako koncern General Motors.

Elektrické koncepty Chrysleru

Sportovní dodge je kompletní elektrovůz na podvozku Lotusu Europa. Jeep Wrangler a chrysler budou vozy se spalovacím motorem, rozšířené o elektrický pohon podobně jako Chevrolet Volt, který má podle GM jít na trh v listopadu 2010.

Frank Klegon, viceprezident automobilky dohlížející na vývoj, vysvětluje, že koncepty Chrysleru nabízený dojezd 250-300 kilometrů je o dost větší než přibližně 60 kilometrů, které každý den průměrný Američan najede.

Elektrické koncepty Chrysleru: Chrysler EV

Podobně jako Chevrolet Volt se Wrangler EV a minivan zapojí do běžné zásuvky v domě a dojedou na samotnou baterii zhruba 65 kilometrů. Když elektřina dojde nastartuje se malý spalovací motor, aby lithium-iontové baterie dobíjel. Chrysler uvedl, že jeho vozy budou schopny dojet dokonce kolem 640 kilometrů na 30 litrů benzinu.

Dodge EV je z pohledu milovníka amerických "auťáků" nejpřitažlivější. Má 268 koní a nabízí 600 newtonmetrů kroutícího momentu. Na stovce je za míň nez pět sekund a maximálně uhání 195 km/h. Na jedno nabití ujede mezi 240 a 320 kilometry. Z 220voltové zásuvky se akumulátory dobijí za 4 hodiny.

Elektromotor Jeepu EV je o 200 newtonmetrů krotší, výkon ale zůstal stejný. Chrysler EV je z téhle elektrické trojky nejslabší, má "pouhých" 255 koní a 350 newtonmetrů. Rozjezd na stovku mu trvá devět sekund.

Elektrické koncepty Chrysleru: Jeep Wrangler EV

Ceny Chrysler nesdělil. U voltu od GM se ale předpokládá, že zpočátku bude stát 30 000 až 40 000 dolarů (490 až 656 tisíc Kč). Chrysler pouze uvedl, že při větším počtu prodaných aut půjdou jejich ceny dolů.

Na silnice vyrazí ze sériové produkce jeden z nich v roce 2010. Už na příští rok je ale nachystaný zkušební provoz několika stovek aut, která budou využívat státní úřady, vývojové týmy apod.

S drahým benzinem s cenou u čtyř dolarů za galon se všechny americké automobilky snaží vyrábět více menších aut s nižší spotřebou a případně i elektromobily. Nové vozy by měly být dostupné za pár let, s odbytem nynějších modelů mají ale kvůli vysoké spotřebě a drahému benzinu potíže.  

,

Elektromobil