Budoucím řidičům motorek musí stačit pouhých třináct hodin praktických jízd v autoškole

Budoucím řidičům motorek musí stačit pouhých třináct hodin praktických jízd v autoškole | foto: Jan Karásek - Motohouse

Chybu v zákoně budou napravovat sami motorkáři. Pořádají školu jízdy

  • 3
Téměř vražedných třináct hodin praktických jízd v autoškole musí stačit budoucím řidičům motorek. Liberecké občanské sdružení Stop nehodám chce proto napravit systémovou chybu v zákoně a zájemcům dát více zkušeností při jízdě na motorkách na okruhu.

Na jaře pro ně připraví kurzy pod vedením zkušených lektorů, většinou bývalých závodníků. Navážou na kurzy, které se pod záštitou kraje konaly na okruhu v Sosnové už letos v létě.

"Momentálně se snažíme sehnat nějakého pevného partnera, nejlépe pojišťovnu. Už od příštího roku chceme začít a proškolit co největší počet lidí. Nadstavbové kurzy bezpečného ovládání motocyklu v různých jízdních režimech pod vedením zkušených instruktorů je víc než potřeba, lidé jsou kvůli systémovým chybám nepřipravení vyrážet do provozu," zmínil předseda občanského sdružení Stop nehodám Vladimír Mašek.

Podle něj téměř každý, kdo motorku řídí, je svým způsobem samouk, bez hlubších znalostí ovládání stroje. "Nemají základní
návyky potřebné pro bezchybné zvládnutí stroje," říká.

Loni došlo jen na Liberecku k jednačtyřiceti nehodám, na kterých se podíleli řidiči motorek. Jeden člověk při nich zemřel. Rok před tím vyšetřovali policisté dokonce 64 nehod. Ke značnému počtu havárií došlo na Českolipsku. Motorkáři tam loni bourali ve 48 případech. Čtyři utrpěli těžká zranění. Zkušenosti podle Maška nemohou nabrat při pomalé jízdě na parkoviště nebo třeba škvárovém hřišti.

"Při rychlosti do 35 kilometrů za hodinu jde skoro všechno zachránit nohama. Navíc to, že motocykl podklouzne a spadne už při malém náklonu, může vést k psychické bariéře a obavě z naklonění motocyklu do velkého sklonu. Ale jen na bezpečných autodromech se dají navodit reálné podmínky, přitom se chyba netrestá smrtí," Součástí kurzů bude také teoretická příprava včetně základů poskytování první pomoci, základy nastavení podvozku motocyklu či dopravní
psychologie.