Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chystá se start české šestiválcové motorky. Míry jsou zatím tajné

Nový český motorkový šestiválec z Ústí nad Orlicí už jezdí a dokonce finišuje před svou oficiální předváděčkou ve zbrusu nové motorce. Jeho objem potvrzen na 2,5 litru, výkon by měl přesahovat 200koňovou hranici. Projekt unikátního stroje podléhá přísnému utajení.
Nová motorka FGR

Nová motorka FGR | foto: FGR

V dílnách firmy FGR, známé doposud přípravou závodních okruhových speciálů, pracují na projektu šestiválcového motocyklu, který by se měl v příštím roce objevit na trhu. Silná nekapotovaná motorka vzbuzující úctu už má nastartováno k premiéře. Vývoj silného motoru oznámila česká značka bez bližších podrobností před dvěma roky, teď se finišuje s celým strojem.

Focení zakázáno

Jako jedni z mála jsme mohli zavítat do dílny, kde se nová česká motorka připravuje. Mnoho lidí ji ještě nespatřilo. Musí se dotáhnout ještě spousta detailů, proběhnout ještě stovky kontrol. Fotit jsme zatím nemohli, něco ale prozradil jeden z tvůrců Miroslav Felgr.

Skica nové motorky FGR

Skica nové motorky FGR

Když jsme před dvěma roky představili samostatně šestiválcový motor, vypadalo to, že okolo něj budete muset postavit mamutí motorku.
Tohle jsem slyšel nespočetněkrát. Ale nezapomínejte na to, že ač šestiválec, pořád je to "véčko" (motor s vidlicově uspořádanými válci do V - pozn.red.), a to ušetřilo do šířky na rozměru. Zasazené v rámu to zdálky připomíná zcela obyčejnou motorku. Ano, za touhle koncepcí motoru si stojím, je to chytré a zároveň fascinující technické řečení.

Jeden z motorů prototypu je tady na ponku rozebraný do šroubku...
Kontrolovat vše je nutné. Komplet celé je to naše výroba, takže se musíme přesvědčit o kvalitě a životnosti. Máme najeté první tisícovky kilometrů po skutečných silnicích, motor má za sebou stovky studených startů. Po kontrole vše zase složíme a do podzimu najedeme dalších 20 tisíc venku a pak ještě další desetitisíce zátěžově v dílnách na sucho na motorové brzdě.

Co to vlastně znamená, vymyslet v dnešní době takhle komplet celý nový motor?
Je to o nějaké vizi. Ta se hodí na papír a jde se dál. Pak je to taky už hodně o počítačích, v čemž je tahle doba opravdu neuvěřitelně kouzelná. Dříve se vše dělalo systémem "pokus – omyl", což dnes už vůbec není zapotřebí. Zadali jsme si kompletní test motoru u specializované firmy a máme propočítány do puntíku parametry každého komponentu. Známe výkon, životnost i chyby, které musí být do ostrého provozu odstraněny. V posledních dnech se tak řešila například kliková hřídel. Ta bude nakonec lehčí, odolnější. A nakonec se propočítalo i její co nejlepší vyvážení. Tím pádem nebudou v motoru zbytečné škodlivé vibrace, a to zas ovlivní životnost. Je to opravdu neuvěřitelné, s čím vším dnes už počítačové programy umí pracovat.

Přesnější údaje neprozradíte?
Zatím ne. Snad jenom pro ilustraci: Už teď víme, že budeme maximální omezovat otáčky tak na hranici osmi, devíti tisíc, aby se to dalo vůbec uřídit (při oficiálním představení motoru se hovořilo asi o 240 koních - pozn. red.). Konečná váha prototypu je 259 kilogramu. Na to jsme opravdu hrdí, protože to je nižší hmotnost, než jakou mají podobné motorky. A v mnoha případech o hodně. Chci jít ještě níž. Vše vymýšlíme tak, aby se dalo deklarovat u suché motorky 250 kg, to by bylo moje přání.

Nový motor FGR V6

Co je nejžhavější téma v konstrukční dílně v posledních dnech?
Teprve teď se definitivně rozhodlo, jak budou vypadat výfukové koncovky, že budou celé z karbonu a že jejich součástí bude i drobná vychytávka, která by dala možnost případného uchycení stupaček pro spolujezdce – když je někdo bude chtít.

Viděli jsme tady vedle i rozřezaný rám...
Ano, i to je jeden z důvodů, proč výslednou motorku ještě stále neukazujeme. Celkově už víme, jak bude vypadat, ale přeci jen chceme, aby vyšla na světlo až úplně finální podoba. Upravuje se každý detail, třeba i rám. Jde jen o kosmetickou drobnost, o jednu trubku, ale motorka pak bude ještě zajímavější, hezčí.

Víme, že cílem celého projektu je poměrně luxusní unikátní motorka, která rozhodně nebude pro každého. To pořád platí?
Určitě. Nebudu otevírat linku, které by chrlila stovky kusů. Tím by to ztratilo kouzlo. Chci udělat motorku, která bude co nejlepší, co nejunikátnější. Brzdy, kola, pérování od nejlepších světových výrobců. A sám k tomu přidám ruční práci šikovných lidí a jedinečná technická řešení. Nebude to motorka na každý den, bude pro fajnšmekry. Vůbec nic se třeba nestane, když jich v příštím roce uděláme třeba jen deset. Co kus to unikát (podle informací ze zákulisí už firma nasbírala první objednávky - pozn.red).

Nový šestiválec FGR
objem 2442 cm³
typ čtyřdobý, kapalinou chlazený šestiválec do V
úhel válců 90º
hmotnost 107 kg
spojka antihopingová, 12lamel
vrtání x zdvih 90 x 64 mm
předpokládaný výkon 240 koní
očekávaný točivý moment 200 Nm
kompresní poměr 9,9:1
plnění motoru vstřikování
startér elektrický

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...