Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Chystá se zpřísnění kontrol STK, některé jsou na zavření

  • 6
V Česku funguje řada Stanic technické kontroly, které vykazují vážné nedostatky a hrozí jim uzavření," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka s tím, že ministerstvo se chce na kontroly STK letos více zaměřit.

O které stanice jde, nechtěl mluvčí upřesnit. "Máme seznam problémových STK a letos se v nich chystáme provádět přepadové kontroly," uvedl. Podle neoficiálních informací jde řádově o desítky provozoven.

Loni ministerstvo uzavřelo STK v Mostě a Drásově. Celkem v tuzemsku funguje kolem 370 STK a ministerstvo jich loni zkontrolovalo 52.

"Letos počítáme s navýšením kapacity kontrolních pracovníků, abychom zkontrolovali více než jednu STK týdně," uvedl Hanzelka.

Pracovníci státního odborného dozoru se při prověřování stanic nejčastěji setkávají s tím, že STK neprovede všechny předepsané úkony nebo její pracovníci správně neposoudí skutečný stav vozu.

Do provozu se tak dostávají omlazené vozy, auta s pozměněnými identifikátory či jinými motory nebo vozy jejichž technický stav může znamenat hrozbu pro ostatní účastníky provozu.

Podvody často doprovází snahu o přihlášení dovážených ojetin, kterých bylo loni i kvůli toleranci některých STK přihlášeno rekordních 213 000 vozů z druhé ruky.

Ke zpřísnění dohledu by měl přispět centrální dohledový systém nad STK, který by měl od konce prvního čtvrtletí monitorovat, zda vozidlo na kontrole prošlo předepsanými úkony.

Pracovníci ministerstva budou mít díky centralizovanému systému přesný přehled o tom, jaký úkon v rámci zhruba 25minutové procedury STK právě na vozidle provádí.

Na pravidelné technické prohlídky v akreditovaných STK musí majitelé s osobním autem nejpozději čtyři roky po pořízení nového vozu a pak každé dva roky.

Při prohlídkách technici mimo jiné kontrolují účinnost brzd, seřízení světel, funkčnost podvozku a řízení, stav pneumatik, fungování elektrických přístrojů nebo úniky oleje.

,