Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystají se léky na zácpu D1

  18:09aktualizováno  18:09
Čidlo umístěné na dálnici u Velkého Beranova "zjistí", že tu teplota náhle klesla a hrozí ledovka. Varovný signál okamžitě putuje do centra v Ostravě, kde se takové informace shromažďují. Dispečer situaci zkontroluje přes kameru, která úsek nepřetržitě sleduje. A vzápětí se na jeho povel na tabulích poblíž nebezpečného místa rozsvítí symbol varující před námrazou a také piktogram, který doporučí řidičům, aby ubrali rychlost.

Informační tabule na dálnici D1 | foto: Václav Hubata - Vacek

Zní vám to jako fikce? Zaměstnanci ministerstva dopravy se však dušují, že přesně tak začne moderní varovný systém na dálnici z Prahy do Brna fungovat už letos na podzim. Na D1 se letos objeví první barevné infotabule, další kamery a zařízení, které budou sledovat kolony.

O vybavení se začalo mluvit znovu po hromadné nehodě, která zablokovala dálnici minulý týden.
"Ze státní pokladny na to jdou téměř tři miliardy korun," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

"Letos bude dokončena větší část systému, zbytek během první poloviny příštího roku," dodal.
Nejviditelnější změnou budou varovné tabule, proto se s nimi začne nejdříve.

Šest tabulí je sice na dálnici už nyní, jenže jsou jen černobílé a zobrazuje se na nich pouze text. Zahraničním řidičům proto varování na panelech nic "neřekne".

Nově mají být na nejfrekventovanější české komunikaci tabule, na nichž bude možné zobrazovat barevné piktogramy. Ministerstvo slibuje, že těchto tabulí letos postaví patnáct. Dalších patnáct má být do roka.

"Infopanely budou od sebe rozmístěné asi po třiceti kilometrech. Navíc budou vždy několik kilometrů před každým exitem, aby řidiči včas stihli z dálnice sjet, pokud bude před nimi nehoda," upřesnil Jaroslav Zvára z Národního centra dopravních informací . Právě u zaměstnanců centra, které sídlí v Ostravě, se sbíhají všechny údaje o sjízdnosti silnic v Česku. A stejní lidé ovládají na dálku i světelné tabule na dálnici Praha - Brno.

"Značek je málo"
 Pro posouzení situace však potřebují informace - a ty jim má poskytnout další technika, se kterou ministerstvo počítá. Čidla na měření teploty už u dálnice jsou. Víc by však mělo být kamer, které provoz na dálnici sledují. Dnes jsou v provozu tři desítky a teď se počítá s tím, že se kamery objeví na většině mýtných bran. Na branách přibude také zařízení, které ohlídá, zda se na dálnici netvoří kolony.

Podle odborníků by situaci na dálnici zlepšila ještě další technika známá ze zahraničí: proměnlivé dopravní značky, které řidičům přikazují, jak rychle mohou jet. Jenže ty se objeví jen u výjezdu z Prahy a pak před Brnem. "Je to málo. Takové značky by měly být na každém nebezpečném úseku," tvrdí Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.

Jenže ministerstvo vysvětluje, že na víc proměnlivých značek už mu peníze nezbyly. Stejně tak chybí finance na další opatření, která se využívají v zahraničí - "vyhřívání" rizikových úseků, aby nezamrzaly, nebo osvětlení nebezpečných míst.

Navíc ministerstvo tvrdí, že ani dokonalé informace a další bezpečnostní prvky nehodám na dálnici úplně nezabrání. "Úterní nehoda na rakouské dálnici z Vídně do Salcburku to dokazuje. Mají varovných prvků víc než my, a přesto se tam srazily desítky aut," upozornil mluvčí Hanzelka. "Je jen na lidech, jak řídí svá auta a zda zbytečně za volantem neriskují," dodal.

Nová varování na dálnici D1

Informační tabule

Dnes je na dálnici takových tabulí pouze šest. Navíc jsou jen textové a černobílé. Už letos se začnou montovat nové, barevné, na kterých bude možné zobrazovat piktogramy. Letos na podzim jich má fungovat patnáct, příští rok se zřejmě objeví dalších patnáct.

Kamery

Dění na brněnské dálnici D1 je už dnes možné sledovat pomocí kamer, kterých je mezi Prahou a Brnem a pak dál v úseku dálnice na Kroměříž kolem třiceti. Příští rok by se měly montovat kamery na většinu mýtných bran.

Proměnlivé značky 

Podobné systémy fungují hlavně v zahraničí. Řidičům přikazují, jak rychle se smí jet v jednotlivých pruzích dálnice. Dá se tak zabránit kolonám. Proměnlivé značky se podle plánů objeví na dvou místech - u výjezdu z Prahy a pak u Brna.

Sledování kolon

Detekce kolon je zařízení, které sleduje, jak rychle řidiči jezdí, a s jeho pomocí se vyhodnocuje, zda nehrozí kolaps na dálnici. Přístroje by byly na mýtných branách, které již stojí u dálnice. Údaje z nich se využijí při zadávání informací na varovné tabule.

Kontrola námrazy

Čidla, jež slouží k monitorování počasí u dálnice, fungují už nyní. Pomocí silničních meteostanic se sleduje, zda nehrozí na dálnici námraza nebo mlha. Řidiči na některých místech dostanou přes tabuli informaci, kolik je na dálnici stupňů.

Co funguje v cizině

Pomáhají především proměnlivé dopravní značky. Místa na dálnici, kde se stávají nehody, jsou navíc osvětlená. Některé úseky, které často namrzají (třeba mosty), mají zároveň speciální úpravu - buď jsou vyhřívané, nebo se na nich automaticky rozprašuje rozmrazující materiál.

Autoři:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.