Agent provokatér
Malé-velké punto vypadá soutěživě, ostatní auta dorážejí a chtějí s ním závodit, i když má pod kapotou spíše podměrečné srdíčko.
Italská tečka (italsky "punto") je momentálně evropským prodejním trhákem, nebojí se drze vyčuhovat svou vizáží, zvnějšku i zevnitř působí hodnotným dojmem.
Může se hoditNové i ojeté automobily Fiat Punto můžete koupit na www.automodul.cz |
V zemích, kde máme hlouběji do kapsy, umí - na malé auto - velkorysou nabídkou prostoru zastoupit roli rodinného auta. A hlavně, může ostatním díky nezaměnitelným rysům tváře tvrdit, že je levobočkem italské šlechty z rodu Maserati.
Bambino? Spíš dospělák
Po okolečkovaných a omotorovaných nákupních taškách, které kulatýma očima a oblými faldíky uhranuly především ženy-řidičky, vtrhli do ulic sebevědomí frajeři. Umírněnost se nenosí, hlásí na všechny strany nové punto.
Obliny a linky namalované rukou automobilového kouzelníka Giugiara zaujmou po prvním setkání. Již zpočátku působí robustněji a výrazněji než předchůdce. V ničem - byť jen náznakem - nevzpomíná na jeho ostře řezané tvary.
Předek (jeden v něm vidí aston martin, druhý maserati) zaslouží absolutorium, odvážné punto ční svým designem nad ostatní a dokazuje, že malé auto 21. století může mít výraz. Velká světla, od kterých okolí neustále očekává šibalské pomrknutí, by však zasloužila lepší zpracování parabol; rozhodně lépe vypadají, než svítí.
Záď ctí tradici fiatích teček, má tedy světla zakomponovaná do koncových sloupků. Spodní část tak nic nečlení a působí možná trochu prázdně, punto to dohání velkým znakem automobilky Fabbrica Italiana Automobili Torino (FIAT) a svým výrazným stylizovaným autogramem.
Fiat Punto AbarthPodle britského automagazinu Autocar Fiat chystá "ostrou" verzi punta. Technický základ si vypůjčí z chystané corsy OPC (1,6 turbo, 195 koní). Pnto Abarth má však údajně dostat pohon všech kol a motor s výkonem 230 koní. |
Giugiaro dbal také na ztvárnění detailů. Zrcátka na nožce - zkompromitovaná plastovými plácačkami Škody 120 - jsou už zase v módě; samozřejmě v rafinovanější a stylovější podobě. Ta u punta jsou hodně velká, řidič je díky nim dobře zpraven o dění za autem.
Punto je delší než domácí stálice z Mladé Boleslavi a společně s nejbližšími novými konkurenty přerůstá čtyřmetrovou hranici. Oproti předchůdci je téměř o 20 centimetrů delší, nápravy se vzdálily o pět centimetrů.
Více posádky, méně kufrů
Grande punto je grande především uvnitř. Interiér působí velmi hodnotně, obří prostor pro posádku se téměř srovnává s nabídkou aut o třídu výše. Díky dlouhému rozvoru je dost místa pro nohy čahounů, na nedostatek místa si nebudou stěžovat ani ramena.
Jednoduchý výtvarný prvek, emitující ovšem magnetickou přitažlivost pro oči, je zakomponování lišt v barvě karoserie do mohutné přístrojové desky. Stejný odstín se dostal i na výplně sedaček - vnitřek punta prosvítí a působí vesele, druhou stranou mince je jejich náchylnost k zašpinění.
Atraktivní sedadla zvou k posezení. Ta přední mají dobrou oporu boků, horší je to ovšem s bederní částí. Dlouháni ocení dostatečně vysoká opěradla, hlavové opěrky by mohly být méně předkloněné.
U dveří kufru vyvedli konstruktéři malou zlomyslnost. Nedá se otevřít jinak, než knoflíkem na středovém panelu přístrojové desky, nebo ovladačem na klíči.
Zavazadlový prostor nenarostl jako interiér, odveze 275 litrů, což je o 22 méně než předchůdce. Náklad bude nucen překonávat vysokou hranu nárazníku. Slavné to není ani s odkládacími prostory.
Neduhem punta jsou nepřesné ovladače. Na páčky pod volantem krátké dámské prsty z volantu téměř nedosáhnou; chceme-li třeba zapnout směrovky, je třeba domačkávat až na doraz. Italští konstruktéři si usmysleli, že stěrače budou u punta spínané jinak než ve většině světa. Namísto zažitého pohybu pravou páčkou nahoru-dolů je třeba otáčet kroužkem.
Fiat Punto v crashtestech EuroNCAP |
čelní náraz: 5***** |
Jedeme, ale neřídíme
Pochvalu zaslouží jízdní vlastnosti. Punto nemá problémy s vedením stopy ani s prudkými změnami směru. Na české (ne)silnice je podvozek laděný možná až příliš tvrdě. I nejobyčejnější kola mají patnáct palců v průměru, jsou usazená v rozích karoserie a starají se o dobrou směrovou stabilitu.
Baby-maserati se chlubí výtečnými výsledky v crashtestech EuroNCAP, ovšem i ono za ně zaplatilo zhoršeným výhledem. Velké čelní sklo slibuje mnohé, stejně jako bohaté prosklení dveří; za A-sloupek se ale mohou schovat nečekaně urostlí účastníci silničního provozu.
Největší slabinou je přeposilované a nekomunikativní řízení, které při jízdě řidiči úspěšně tají, co se děje s předními koly. O poslední stopy zpětné vazby jej pak připraví parkovací funkce City, která ještě zvýší účinnost posilovače. City tlačítko najdeme už u toho nejzákladnějšího punta, v praxi jej ale nevyužijeme, i bez něj je ovládání volantu otázkou jednoho prstu.
Zvykat si je třeba také na pedály. Na krátké dráze pedálu brzd je obtížné jemně dávkovat jejich účinek. Naopak plyn čeká k podlaze pěkná štreka, což zvláště v kombinaci s "jedna-dvojkou" působí paradoxně; druhou polovinu jeho dráhy se totiž téměř nic neděje.
Štěká, ale nekouše
Ostatní řidiče sice nepopichuje trojzubcem ve znaku, i bez toho s ním ale chce každý závodit. Na dovádění má však základní benzinová "jedna-dvojka" radikálně odlišný názor než soutěživé srdce řidiče.
48kilowattové punto pak svádí nerovný boj z prvního místa na semaforech. Vyzývavá maseratí tvář totiž působí na ostatní řidiče jak muleta na býka. Že toreador kočíruje krotké stádo je jasné po pár metrech na zelenou.
Jednoduchý osmiventilový motor 1,2 je pro rozpohybování 1030 kilogramů punta taktak. Pro klidné, městské a příměstské jízdy je dostačující a příjemně úsporný. Na dálnici a cesty v plné polní se mu ale nechce. Motor nehýří dynamikou; je pružný, chybí mu ale - alespoň v nižších rychlostech - výraznější zátah.
Kladem je tichost čtyřválcového agregátu; do tří tisíc otáček o něm posádka neví, s rostoucími hodnotami na rychloměru ovšem hluku valem přibývá.
Při boji s fyzikou a úspornými parametry agregátu se spotřeba vyšplhala lehce k sedmi a půl litru. Při normální jízdě vystačí řidič s šesti litry benzinu na každých 100 kilometrů.
Pětistupňová manuální převodovka punta je přesná, má však trochu gumový chod. Hlavice řadicí páky by pak mohla být posazena o kousek níže.
Centimetry a bezpečnost něco stojí
Spasitel Fiatu - tak vidí nové punto na apeninském poloostrově. Minimálně designem a nabídkou prostoru má na takové označení nárok.
Po technické stránce revoluci nepřináší, komfortem ovšem pokukuje o kategorii výše. S nárůstem centimetrů ovšem také přišel nárůst ceny. Oproti předchůdci je nové punto vybavenější, větší a bezpečnější, zařadilo se ale také po bok konkurentů s cenovkou atakující tři sta tisíc.
Nejzákladnější pětidveřové punto ve výbavě Active s motorem 1,2 vyjde na 294 900 korun. 12 koní navíc z agregátu 1,4 stojí 20 tisíc.Na naftový motor si zájemce připraví minimálně 354 900. Třídveřové varianty jsou o patnáct tisíc levnější.
PLUSY |
* vzhled |
* prostorný a hodnotně působící interiér |
* bohatá základní výbava |
MINUSY |
* nekomunikativní řízení |
* málo odkládacích prostor |
* otevírání kufru |
* vysoká hrana kufru |
Fiat Punto |
Peugeot 207 |
Kia Rio 1,4 LX |
|
objem motoru (ccm) |
1242 |
1360 |
1399 |
výkon (kw/k) |
48/65 |
54/75 |
71/97 |
max. toč. moment (Nm) |
102 |
120 |
128 |
počet |
4/8 |
4/8 |
4/16 |
typ motoru |
zážehový |
zážehový |
zážehový |
max. rychlost (km/h) |
155 |
167 |
177 |
zrychlení |
14,5 |
15,6 |
12,3 |
spotřeba město/mimo město/komb. (l/100 km) |
7,9/ |
8,4/ |
8,1/ |
objem |
275/1030 |
270/923 |
270/1145 |
rozměry |
4030/ |
4030/ |
3990/ |
rozvor (mm) |
2510 |
2540 |
2500 |
objem |
45 |
50 |
45 |
pneumatiky |
175/65 |
185/65 R15 |
185/65 R14 |
pohotovostní hmotnost (kg) |
1030 |
1214 |
1064 |
airbagy přední/ |
ano/9000/ |
ano/ano/ |
ano/ne/ |
ABS/ESP |
ano/ne |
ano/24000 |
ne/ne |
klimatizace/ |
35000/ |
30000/ |
ne/ne/ |
el. ovl. okna vpředu/el. zrcátka/ |
ano/ano/ |
ano/ |
ne/ne/ne |
záruka (roky) |
2 |
2 |
3 |
cena v Kč |
294 900 |
314 900 |
269 980 |
KONKURENTI |
Škoda Fabia |
Ford Fiesta |
Mazda 2 |
Citroën C3 |
Renault Clio |
Punto jako kabriolet |
Bertone Suagnà |
První generace punta byla k mání také ve verzi bez střechy. Designérská studia se proto činí a předvádí, jak by mohl malý otevřený fiat vypadat. Bertone připravil pro ženevský autosalon kabriolet Suagnà, postavený na základech nového punta. Realističtější podobu střechyprostého italského bestselleru představil Fioravanti ...ZDE |
Zastava 10: "Staré" punto pro Srbsko |
Život předchozí generace punta nekončí. Pod značkou Zastava 10 bude k mání na srbském trhu. Do konce letošního roku se budou punta se jménem Zastava vyrábět v Itálii. Od začátku příštího roku se výroba přesune do továrny v srbském městě Kragujevac. Do čtyř let má fabrika vyrábět 18 tisíc Zastav 10 ročně. Auto s cenou kolem 8 tisíc euro dostane šedesátikoňový motor 1,6. Výbava obsahuje posilovač řízení, čelní airbagy, elektricky ovládaná okna a klimatizaci. |