Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cigarety škodí více než motory aut

  14:43
Co více znečišťuje vzduch a co je nebezpečnější pro naše zdraví cigareta, nebo automobilový motor? Studie italského týmu vědců mluví jednoznačně: daleko škodlivější je kouřit než dýchat zplodiny z moderních aut.

Italští vědci konstatovali, že tři cigarety vyrábějí až desetkrát více škodlivých částic než nový dieselový motor.

Italský tým vedený Giovannim Invernizzim z Národního ústavu pro boj s rakovinou provedl zajímavý a výmluvný experiment.

Srovnal karcinogenní látky z cigaret, a to jemné prachové částice, s exhalacemi z moderního dieselového motoru auta, které používá palivo s nízkým obsahem síry.

Tři doutnající cigarety vyprodukovaly desetkrát více mikroskopických částic než motor běžící na volnoběh. Tyto jemné částice jsou rizikovým faktorem pro chronické plicní nemoci, které mohou značně oslabit lidský organismus a v některých případech vést až ke smrti. Jde o nemoci, jako je astma, bronchitida, rozedma plic. Tyto částice rovněž značně zvyšují riziko vzniku rakoviny plic, dokážou totiž proniknout přímo až do plicních sklípků a zůstávají v nich.

Cigareta a naftový motor

Tým italských vědců z Národního ústavu pro boj s rakovinou srovnával karcinogenní látky z cigaret s exhalacemi z moderního dieselového motoru auta. Vědci sledovali počet mikroskopických částic, které se při hoření uvolňují do vzduchu. Ty jsou považovány za příčinu mnoha chronických plicních onemocnění i rakoviny plic.
V garáži o objemu 60 metrů krychlových nejprve běžel na volnoběh dvoulitrový turbodieselový motor Fordu Mondeo z roku 2002, a to po dobu 30 minut. Při pokusu bylo použito palivo s nízkým obsahem síry. Potom byla garáž vyvětrána a následně zde v průběhu 30 minut vědci postupně zapálili tři cigarety s filtrem a nechali je zde dohořet.
Při obou testech vědci každé dvě minuty měřili úroveň znečištění vzduchu, a to ještě dodatečných 90 minut poté, co byl motor vypnut a cigarety dohořely.
Během první hodiny po nastartování motoru a zapálení cigaret došli výzkumníci k závěru, že tři cigarety vyprodukovaly desetkrát více nebezpečných mikročástic než turbodiesel.
Jinak řečeno, jedna cigareta znečistila ovzduší prachovými částicemi stejně jako naftový motor, pokud by běžel na volnoběh více než jednu a půl hodiny.
"Byl jsem velmi překvapen. Nečekali jsme, že zjistíme tak velký rozdíl v produkci částic," uvedl Giovanni Invernizzi pro New Scientist.

Experiment byl proveden v malém alpském městě Chiavenna, které je považováno za oblast s velmi nízkým znečištěním.

Garáž jako laboratoř

V garáži o objemu 60 metrů krychlových a odvětrávané šesti malými ventilátory nejprve běžel na volnoběh dvoulitrový turbodieselový motor Fordu Mondeo z roku 2002, a to půl hodiny. Tento motor splňuje evropské normy pro zplodiny a při pokusu bylo použito palivo s nízkým obsahem síry.

Vědci nechali garáž čtyři hodiny větrat a pak zde v průběhu 30 minut zapálili tři cigarety s filtrem, jednu po druhé, a nechali je zde dohořet.

Byly to běžné italské cigarety MS, obsahující 1 miligram nikotinu a 11,2 miligramu dehtu (pro srovnání: české "modré" sparty, někdejší Sparta Light, mají v jedné cigaretě 8 mg dehtu, 0,6 mg nikotinu a 9 mg oxidu uhelnatého).

Při obou testech vědci každé dvě minuty měřili úroveň znečištění vzduchu, a to ještě dodatečných 90 minut poté, co byl motor vypnut a cigarety dohořely. Výzkumníci se zejména soustředili na mikroskopické částice, v průměru menší než 2,5 mikrometru. Během první hodiny po nastartování motoru a zapálení cigaret došli k již zmíněnému závěru, že tři cigarety vyprodukovaly desetkrát více jemných částic než turbodieselový motor běžící půlhodinu na volnoběh. Jinak řečeno, podle italského týmu jedna cigareta znečistila ovzduší prachovými částicemi více než tři mondea dohromady za půl hodiny.

"Vzhledem k tomu, že při testech jsme použili podobně velký prostor, v jakém se pohybujeme v práci i doma, získané údaje o cigaretách jsou znepokojující," napsali vědci.

Nové motory versus staré

Nová vozidla, respektive jejich motory, dnes již mají značně lepší parametry v produkci emisí než staré vozy. Italové odhadují, že nové dieselové motory vyrábějí v průměru až stokrát méně emisí než staré. Na sníženém množství prachových částic se podílí i palivo s nízkým obsahem síry.

Nicméně doktor Radim Šrám, vedoucí Laboratoře genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny AV ČR a Zdravotního ústavu Středočeského kraje, pohlíží na experiment italského týmu a jeho výsledky s určitými pochybnostmi.

"Museli bychom znát mnoho dalších údajů včetně použitých měřicích přístrojů, abychom italský test objektivně posoudili," uvedl.
"Je však fakt, že nové dieselové motory jsou velmi kvalitní. Avšak na českých silnicích se pohybují auta v průměrném stáří takřka čtrnácti let, jejichž motory zdaleka tak dobré nejsou," řekl.


Autoři:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...