Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cigarety škodí více než motory aut

  14:43aktualizováno  14:43
Co více znečišťuje vzduch a co je nebezpečnější pro naše zdraví cigareta, nebo automobilový motor? Studie italského týmu vědců mluví jednoznačně: daleko škodlivější je kouřit než dýchat zplodiny z moderních aut.

Italští vědci konstatovali, že tři cigarety vyrábějí až desetkrát více škodlivých částic než nový dieselový motor.

Italský tým vedený Giovannim Invernizzim z Národního ústavu pro boj s rakovinou provedl zajímavý a výmluvný experiment.

Srovnal karcinogenní látky z cigaret, a to jemné prachové částice, s exhalacemi z moderního dieselového motoru auta, které používá palivo s nízkým obsahem síry.

Tři doutnající cigarety vyprodukovaly desetkrát více mikroskopických částic než motor běžící na volnoběh. Tyto jemné částice jsou rizikovým faktorem pro chronické plicní nemoci, které mohou značně oslabit lidský organismus a v některých případech vést až ke smrti. Jde o nemoci, jako je astma, bronchitida, rozedma plic. Tyto částice rovněž značně zvyšují riziko vzniku rakoviny plic, dokážou totiž proniknout přímo až do plicních sklípků a zůstávají v nich.

Cigareta a naftový motor

Tým italských vědců z Národního ústavu pro boj s rakovinou srovnával karcinogenní látky z cigaret s exhalacemi z moderního dieselového motoru auta. Vědci sledovali počet mikroskopických částic, které se při hoření uvolňují do vzduchu. Ty jsou považovány za příčinu mnoha chronických plicních onemocnění i rakoviny plic.
V garáži o objemu 60 metrů krychlových nejprve běžel na volnoběh dvoulitrový turbodieselový motor Fordu Mondeo z roku 2002, a to po dobu 30 minut. Při pokusu bylo použito palivo s nízkým obsahem síry. Potom byla garáž vyvětrána a následně zde v průběhu 30 minut vědci postupně zapálili tři cigarety s filtrem a nechali je zde dohořet.
Při obou testech vědci každé dvě minuty měřili úroveň znečištění vzduchu, a to ještě dodatečných 90 minut poté, co byl motor vypnut a cigarety dohořely.
Během první hodiny po nastartování motoru a zapálení cigaret došli výzkumníci k závěru, že tři cigarety vyprodukovaly desetkrát více nebezpečných mikročástic než turbodiesel.
Jinak řečeno, jedna cigareta znečistila ovzduší prachovými částicemi stejně jako naftový motor, pokud by běžel na volnoběh více než jednu a půl hodiny.
"Byl jsem velmi překvapen. Nečekali jsme, že zjistíme tak velký rozdíl v produkci částic," uvedl Giovanni Invernizzi pro New Scientist.

Experiment byl proveden v malém alpském městě Chiavenna, které je považováno za oblast s velmi nízkým znečištěním.

Garáž jako laboratoř

V garáži o objemu 60 metrů krychlových a odvětrávané šesti malými ventilátory nejprve běžel na volnoběh dvoulitrový turbodieselový motor Fordu Mondeo z roku 2002, a to půl hodiny. Tento motor splňuje evropské normy pro zplodiny a při pokusu bylo použito palivo s nízkým obsahem síry.

Vědci nechali garáž čtyři hodiny větrat a pak zde v průběhu 30 minut zapálili tři cigarety s filtrem, jednu po druhé, a nechali je zde dohořet.

Byly to běžné italské cigarety MS, obsahující 1 miligram nikotinu a 11,2 miligramu dehtu (pro srovnání: české "modré" sparty, někdejší Sparta Light, mají v jedné cigaretě 8 mg dehtu, 0,6 mg nikotinu a 9 mg oxidu uhelnatého).

Při obou testech vědci každé dvě minuty měřili úroveň znečištění vzduchu, a to ještě dodatečných 90 minut poté, co byl motor vypnut a cigarety dohořely. Výzkumníci se zejména soustředili na mikroskopické částice, v průměru menší než 2,5 mikrometru. Během první hodiny po nastartování motoru a zapálení cigaret došli k již zmíněnému závěru, že tři cigarety vyprodukovaly desetkrát více jemných částic než turbodieselový motor běžící půlhodinu na volnoběh. Jinak řečeno, podle italského týmu jedna cigareta znečistila ovzduší prachovými částicemi více než tři mondea dohromady za půl hodiny.

"Vzhledem k tomu, že při testech jsme použili podobně velký prostor, v jakém se pohybujeme v práci i doma, získané údaje o cigaretách jsou znepokojující," napsali vědci.

Nové motory versus staré

Nová vozidla, respektive jejich motory, dnes již mají značně lepší parametry v produkci emisí než staré vozy. Italové odhadují, že nové dieselové motory vyrábějí v průměru až stokrát méně emisí než staré. Na sníženém množství prachových částic se podílí i palivo s nízkým obsahem síry.

Nicméně doktor Radim Šrám, vedoucí Laboratoře genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny AV ČR a Zdravotního ústavu Středočeského kraje, pohlíží na experiment italského týmu a jeho výsledky s určitými pochybnostmi.

"Museli bychom znát mnoho dalších údajů včetně použitých měřicích přístrojů, abychom italský test objektivně posoudili," uvedl.
"Je však fakt, že nové dieselové motory jsou velmi kvalitní. Avšak na českých silnicích se pohybují auta v průměrném stáří takřka čtrnácti let, jejichž motory zdaleka tak dobré nejsou," řekl.


Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.