Čím budeme jezdit zítra?

Automobilky nás neustále zásobují svými vizemi dopravních prostředků budoucnosti. Naznačují tak, kam budou jejich aktivity směřovat jak po stránce designu, tak z pohledu technických řešení. Nezapomeňte na zajímavou fotogalerii!

O tom, že zajímavé projekty vznikají nejen za bedlivě střeženými dveřmi vývojových center automobilek svědčí i výstava, která proběhla začátkem roku ve foyeru  fakulty architektury ČVUT v Praze.

Své myšlenky a názory na současnost i budoucnost automobilů a motocyklů zde  prezentovali studenti fakulty dopravní a fakulty strojní. Pod vedením předního českého automobilového designéra Václava Krále vznikají zajímavé projekty, které ukazují, že svět automobilů (a dopravních prostředků obecně) nemusí být tak nudný a uniformní, jak se na první pohled zdá.

I ty nejfuturističtější návrhy však mají za všech okolností racionální základ. Požadavkem, který je na každý z projektů kladen, je jeho funkčnost a realizovatelnost. Každý z projektů musí být po technické stránce podložen. - Návrhy musí být nejen krásné na pohled, musí být především reálné.

Jak můžete vidět v obsáhlé fotogalerii, zajímavé a neotřelé studie „přibližovadel“ budoucnosti vznikají i v našich zeměpisných šířkách. Jsou v mnohém zajímavější a přínosnější, než studie tvůrců omezených tradicemi, či vývojovými plány automobilek.  

Hlavní přínos výstavy spočívá v tom, že žádný z vystavených projektů pouze neopakuje mnohokrát zpracovávaná témata, ale snaží se o vlastní pohled na věc. Dalším kladem je široký záběr tvůrců návrhů: od motocyklů, přes městská miniauta až po kamiony.

Není bez zajímavosti, že jen velmi málo vystavených návrhů počítá s využitím klasického spalovacího motoru. Tvůrci vidí budoucnost automobilové dopravy především v elektřině získávané z palivových článků.

Velkým tématem, kterým se budoucí designéři zabývají, je také dopravní prostředek pro přepravu tělesně postižených. Při tvorbě návrhů se pak studenti plně podřizují jejich přáním a potřebám. Dodejme ještě, že práce jednoho z handicapovaných (1,2,3), který na konzultace p. Krále občas zavítá, byly také součástí expozice. 

Mezi dalšími zajímavými exponáty jmenujme například návrh, který se účastnil designérské soutěže vyhlašované automobilkou Peugeot. K největším lákadlům celé expozice patřil také minibike Blata B1 Origami, jehož design je prací jednoho z bývalých studentů ČVUT.

Jak vidno budoucnost automobilismu pravděpodobně spočívá spíše v ohleduplnosti k člověku a životnímu prostředí a v praktičnosti, než síle a rychlosti.

Invence budoucím automobilovým designérům rozhodně nechybí. Nyní už záleží pouze na odvaze automobilových výrobců, jestli ji přenesou do sériové výroby.

Výstava