Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čím vším lze fotografovat

aktualizováno 
Zrcadlovky jsou sice vsoučasné době na vrcholu fotografické techniky, ale mnohdy je výhodnější použít jiný typ aparátu.
Zrcadlovky jsou sice vsoučasné době na vrcholu fotografické techniky, ale mnohdy je výhodnější použít jiný typ aparátu. "Za každý požadavek navíc totiž zaplatíme," uvádí ve své učebnici Fototechnika Miroslav Pinďák. "Kvalita profesionálních fotoaparátů i filmů již dávno přesáhla představy běžných fotoamatérů, a proto je úplně uspokojí levnější přístroje," vychází z výsledků dlouholetého testování vedoucí akreditované laboratoře VUZORT Antonín Vajčner. Jaké fotoaparáty si tedy může amatér koupit?

Přístroje na jedno použití

Pro děti nebo v nouzi lze sáhnout po plastovém či papírovém aparátu na jedno použití. Kvalita jeho optiky odpovídá nejlevnějším kompaktům. Po nafotografování filmu stačí zanést přístroj do minilabu a ten zařídí vyvolání filmu (i zničení přístroje). Přístroj i s filmem stojí přibližně dvojnásobek toho, co film - tedy několik stovek korun. O něco málo dražší jsou přístroje pro fotografování pod vodou.

Kompakty

Malé jednoduché přístroje do ruky za tisícovku jsou vhodné především pro nenáročné fotografování za denního světla. Nelze od nich mnoho čekat, ale fotografie z dovolené bez potíží udělají. Několik tisíc korun je třeba si připravit na kompakty s automatickým zaostřováním, dobrou optikou, samospouští a výkonnějším bleskem. I tak však obvykle nelze počítat s fotografováním na kratší vzdálenost než padesát centimetrů a v šeru dále než na pár metrů, ani se zvláštními efekty. Další tisíce korun navíc stojí modely se zoomem, které si fotografovaný objekt jakoby přitáhnou a zvětší. Luxusní, maličké, vodovzdorné, nebo dokonce podvodní kompakty mohou stát až několik desítek tisíc korun.

Zrcadlovky

Klasické mechanické přístroje ustupují elektronickým, které kromě motorového posunu filmu disponují automatickými programy pro fotografování za různých podmínek a umožňují fotografovi odpoutat se od technických problémů a soustředit se jen na vyznění snímků. Ceny takových aparátů se pohybují od desítek do stovek tisíc korun. Středoformátové zrcadlovky na filmy 6x9 cm jsou doménou profesionálů a velkoformátové dokonce jen pro velmi specializované práce, například pro tisk knih nebo plakátů. Někteří specialisté dosud používají dvouoké zrcadlovky, jako byl dříve populární flexaret, na jejichž matnici je třeba nahlížet shora, nebo dokonce přístroje s hledáčkem mimo objektiv. Takové aparáty slouží hlavně pro záběry krajiny, přírody nebo architektury. Lze s nimi dělat i panoramatické záběry.

Digitální aparáty

Přístroje, které nepotřebují film, jsou pro amatéry zatím jen výkřikem techniky. Profesionální reportéři však už běžně používají zrcadlovky s takzvanými digitálními snímači, které obrázky ihned převádějí do paměti přístrojů. Ty ovšem stojí stovky tisíc korun. Amatéři, kteří se spokojí s pohlednicovým formátem svých fotografií, musí zaplatit několik desítek tisíc a hypermarkety začaly pro úplně nenáročné zákazníky prodávat digitální aparáty za čtyři tisíce korun. Jejich snímky se však vyrovnají pouze fotografiím z nejlevnějších kompaktů.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.