Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané mají auto, které lze ovládat myšlenkami, zatím neumí zatáčet

aktualizováno 
Vědci z univerzity v čínském městě Tchien-ťin prý vyvinuli automobil, který lze ovládat myšlenkami. Řidič vybavený speciálním zařízením pro čtení mozkových signálů může tento vůz uvést do pohybu, aniž by musel použít ruce či nohy.

Zařízení zahrnuje 16 senzorů fungujících na principu elektroencefalografie (EEG), tedy záznamu elektrické aktivity mozku. „Vědci z univerzity Nankai vytvořili program, který získané signály analyzuje a převádí je v příkazy pro ovládání automobilu,“ vysvětluje agentura Reuters.

Řidič může pouhým pomyšlením automobil odemknout či zamknout, rozjet se dopředu či dozadu a zastavit. Zatím však není možné zatáčet. Automobil byl vyvinut ve spolupráci s čínskou firmou Great Wall Motor.

„Zařízení sbírá EEG signály a bezdrátově je přenáší do počítače. Počítač signály roztřídí a rozpozná, co lidé chtějí udělat. Poté signály promění v ovládací příkaz pro automobil,“ uvedl vědec Čang Čao.

SUV čínské značky Haval patřící do automobilky Greatv Wall přestavěné na...

SUV čínské značky Haval patřící do automobilky Greatv Wall přestavěné na ovládání myšlenkami a jeden z autorů Čang Čao

Vědecký tým strávil prací na tomto projektu dva roky. Docent Tuan Feng, který celý projekt řídil, upozornil, že vyvinutá technologie by se brzy mohla spojit se systémy pro automobily bez řidiče, na kterých pracuje například americká internetová společnost Google. „Stroje slouží lidem, jejichž záměry je třeba rozpoznat. Náš projekt umožňuje, aby automobily sloužily lidem lépe,“ uvedl Tuan.

Fotogalerie

Za vznikem projektu stála podle vědců myšlenka pomoci tělesně postiženým lidem, kteří nejsou fyzicky schopni řídit automobil. „Tento projekt má dva výchozí body. Prvním je nabídnout metodu řízení bez použití rukou či nohou pro postižené, kteří se nemohou volně pohybovat. Druhým je poskytnout zdravým lidem nový a rozumovější režim řízení,“ uvedl Čang.

Podle vědců zatím není v plánu dovést myšlenkami řízené auto do prodeje, projekt ale napomohl prohloubení znalostí fungování některých částí mozku. Takové auto by bylo silně závislé na soustředění řidiče. Dnes se ovšem ukazuje, že řidiči jsou soustředění stále méně, na vině jsou moderní technologie jako smartphony nebo stále komplexnější palubní systémy vozů. Tuan Feng ovšem vysvětluje, že jejich auto potřebuje soustředění a spolupráci řidiče jen ve chvílích, kdy vyžaduje určitou operaci, například zastavení.

Autoři: ,




Nejčtenější

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Karoq
Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Škoda Octavia III 1.6 TDI...
Škoda Octavia III 1.6 TDI...

r.v. 2013, naj. 88 000 km, diesel
339 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.