Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Lepší než metro a autobus je pojízdný tunel. Vymysleli ho v Číně

aktualizováno 
Přejede, nebo nadjede? Správně je vlastně obojí. Vynález Songa Youzhoua každopádně eliminuje problém uváznutí městského autobusu v zácpě. Doširoka rozkročený gigant kolonu překoná velmi elegantně.

Nápad prezentovaný v Pekingu na veletrhu moderních technologií se jmenuje Transit Elevated Bus (TEB) má i další výhody. Protože naráz odveze až 1 200 lidí, nahradí draze budované metro a stavba potřebné infrastruktury je také mnohem rychlejší.

Bai Zhiming, jeden z inženýrů, který se na projektu podílí, uvádí, že náklady na výstavbu jsou v porovnání s metrem pětinové a trasu pro TEB jsou schopni postavit za rok.

Když v Římě před pár dny vykopali další antickou památku, definitivně padly naděje na brzké dokončení dalších stanic metra (více čtěte zde). Zrovna velká a hodně zalidněná italská metropole má s metrem problém. Má jen dvě trasy a ještě ne úplně šikovně orientované. K kdekoliv jinde v Římě kopnete do země, objevíte památku, která zajímá archeology.

Budovat krtčí trasy pro vlaky pod městy byl doteď jediný způsob, jak zefektivnit a urychlit hromadnou dopravu. Nový čínský vynález je možná konečně dobrou alternativou.

TEB je to vlastně pojízdný tunel, který v horní části převáží cestující. Na zastávce se vysunou skluzavky, místo nichž se v reálu pravděpodobně objeví schůdky jako do letadla. Konstruktéři už mají v hlavách i výtahy a určitě dojde i na speciální vyvýšené terminály.

Rozměry jsou čínsky neskromné: délka je 60 metrů, a šířka necelých osm metrů odpovídá dvěma jízdním pruhům. Celková výška je 4,5 metru a pod tunel se vejdou 2,1 metru vysoká auta.

Označení „bus“ není úplně přesné. Stroj se totiž pohybuje po speciálních kolejích, čímž připomíná tramvaj. TEB má jezdit na elektřinu, pravděpodobně se počítá s tím, že by ji bral z třetí koleje umístěné v zemi, stejně jako pražské metro. Největším problémem bude donutit řidiče aut, aby na kolejích nepřekáželi. Na obchvatech měst by takový obr mohl svištět nerušeně, jen by mu nemohly stát v cestě mosty.

Připomíná vám to fantasmagorické výmysly z knížek o Neználkovi a amerických sci-fi ze šedesátých let? V prudce se rozvíjející Číně se nerozpakují do podobných bláznivin pustit. Testovací provoz prototypu TEB je tak už naplánovaný na letošní léto do města Čchin-chuang-tao. Song Youzhou se však chlubí že už zaznamenal zájem z Francie, Brazílie, Indie nebo Indonésie.

Autor:


Témata: Obchvat


Nejčtenější

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.