Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čína se učí jezdit ve velkém stylu

  8:26aktualizováno  8:26
Ještě před několika lety se v Číně vyráběl jen jeden druh luxusních automobilů. Po čínských silnicích jezdila asi stovka vozů značky Rudý prapor, jež byly vyhrazeny jen těm nejvyšším pohlavárům. Dnes s tím, jak se Čína začíná ekonomicky vzmáhat a zvyšuje se počet novodobých zbohatlíků, zájem o luxusní vozy prudce roste.

Současné odhady podle zpravodajství BBC News tvrdí, že čínské silnice brázdí asi sto tisíc luxusních vozů, jež pocházejí hlavně z Evropy. A zájem stále roste.

Úplně první luxusní limuzíny, které se do Číny dostaly, to byla pětice vozů s neprůstřelnými skly a interiérem ve stylu art deco, jež v 50. letech dostal Mao Ce-tung a jeho nejbližší spolupracovníci od sovětského vládce Stalina.

Auta se Maovi tak zalíbila, že se rozhodl nechat vyrábět čínskou verzi těchto ruských vozů. Výroba nebyla masová, všechno byla takřka „ruční práce“, a tak jich nakonec v 60. a 70. letech jezdilo jen pár desítek.

Prvním skutečným pionýrem na čínském trhu s luxusními vozy byl německý Mercedes Benz,

JE LIBO FERRARI? Na čínských veletrzích získávají čím dál víc obdivovatelů sportovní luxusní auta. Na poslední přehlídce v Pekingu je vidělo až 20 tisíc lidí. Italské ferrari si loni koupilo 100 Číňanů a automobilka se těší, že letošek bude mnohem lepší.

který se několik let mohl radovat z toho, že má v Číně doslova monopol.

Nedávno se na scénu začal tlačit velký rival, automobilka BMW. Ta jen v roce 2003 prodala v Číně asi 19 tisíc svých aut - to je třikrát více, než se tomuto výrobci podařilo o rok dříve. A dokonce dvakrát tolik, než se povedlo Mercedesu.

Skutečným vládcem na čínském trhu s luxusními automobily je však Audi, část koncernu Volkswagen. Audi zde prodává hlavně své modely A4 a A6. Ty jsou sice jinde ve světě zařazovány do nižší kategorie, v Číně samotné ale prostorné a dobře vybavené „audiny“ zařazují mezi luxusní vozy. Automobilce se loni podařilo zdvojnásobit prodej, a to na 63 tisíc vozů.

S tím, jak se Čína stále více otevírá světu, začínají se sem „tlačit“ i další výrobci. Každý chce ukousnout svůj díl koláče. Své kadilaky chce v Číně prosadit největší světový výrobce aut, americká firma General Motors. Její konkurent Ford, vlastnící prestižní britské značky Jaguar a Land Rover, a také švédské Volvo mají samozřejmě o dovoz svých limuzín do Číny také zájem. Ford navíc zvažuje, že by sem dodával i svou původní značku Lincoln.

Evropské limuzíny daly na frak japonským
Zajímavé je, že v Číně se na tomto segmentu trhu zatím prosazují převážně evropské a nově i americké značky. Japonci, kteří to sem mají mnohem blíž, zatím zaostávají. Z japonských výrobců tak za zmínku zatím stojí pouze Toyota, která se chystá spustit velkou reklamní kampaň na své vozy Lexus.

Na rozdíl od trhu s běžnými vozy, který se podle odborníků pomalu začíná nasycovat, zájem o luxusní vozy neuvadá a asi jen tak neuvadne. Je zde navíc dost místa i pro ty nejluxusnější z luxusních značek. Rolls Royce vloni v Číně otevřel tři své salony. Jeho rival Bentley získal během posledního autosalonu v Šanghaji osmdesát objednávek na svůj model Continental GT.

Také Ferrari a Maserati z Itálie zde vloni prodaly okolo stovky svých vozů. Letos to podle jejich plánů bude ještě o mnoho lepší.
Z Číny získala v uplynulém roce tři objednávky i zřejmě nejluxusnější v současnosti prodávaná značka Mercedes Maybach, která stojí zhruba 300 tisíc dolarů.
Čína se navíc v nejbližší době chystá snížit kvóty na dovoz automobilů a také cla, která jsou na ně uvalena. 

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.