Great Wall Hover | foto: Great Wall

Čína: Sporťák za 170 tisíc a SUV se čtyřhvězdičkovým bezpečím

  • 145
Crashtesty procházejí se střídavými neúspěchy a netuší vejdou-li se do emisních limitů, skrblivé Evropany ale přesvědčují bezkonkurenčími cenami. Čínská auta už jezdí po silnicích bývalého Sovětského svazu, první nesmělé pokusy se ale odehrávají také na západ od našich hranic. Automobilka Great Wall jede do Paříže se dvěma modely do terénu a Geely chystá pro evropskou mládež sporťák za 170 tisíc.

Geely Beauty Leopard
Malým a relativně laciným sporťákům patřila druhá polovina 20. století. Žádný přebytek výkonu, ale styl a krása. Také socialistickým plánováním spoutaná automobilka v Mladé Boleslavi se zmohla na lehkonohé sportovní auto, které si co do krásy v ničem nezadalo se "západní" konkurencí - Škoda 110R.

V devadesátých letech se ale cosi zlomilo. Z autosalonů se vytratili i poslední mohykáni: VW Corrado, Fiat Coupé, nebo Opel Calibra, poslední rok semlel také Smart Roadster (chystá se obnovení výroby pod značkou AC).

Nové tisíciletí se zhlédlo v "nadupaných" verzích klasických modelů. Pravý "kočkolap", na který se mají hlavně lepit pohledy opačného pohlaví, nahradili vyšlechtění krasavci zkratek RS, GTI, OPC, VTS, ST, RC... Ti sice pekelně rychle odstěhují hromadu věcí, ale také je občas na parkovišti mezi méně potentními bratranci, nesoucími stejné jméno, nenajdete.

Právě do tohoto kusu koláče, který automobilky téměř bez výjimky ponechávají bez povšimnutí, se chce zakousnout leopard (Beauty Leopard) od automobilky Geely.

Krásného Leoparda má čínský výrobce nabídnout Evropě za cenu rumunského rodinného low-endu Dacie Logan. Podle prvních informací by měla cena začínat dokonce pod šesti tisíci euro (170 tisíc korun). Za plně vybavený sporťák geely s motorem vypůjčeným od japonské Toyoty by neměl Evropan zaplatit více než 12 tisíc euro (asi 340 tisíc).

Na délku měří 411 centimetrů, je 1690 mm široký a metr třicet vysoký, rozvor činí 244 cm. Hmotnost 980 kilogramů napovídá, že se šetřilo na materiálech. Pětistupňovou převodovkou ovládané šestnáctiventilové motory pochází od Toyoty. Čtrnáctistovka (1342 ccm) nabídne výkon 85 koní, jedna-pětka (1498 ccm) pak má o sedm koní víc. S oběma agregáty se leopard rozběhne na stoosmdesátku, průměrná spotřeba by měla oscilovat kolem 6 litrů.

Základní provedení má například parkovacího asistenta, kůží čalouněný interiér a multimediální centrum čtoucí DVDčka a MP3. Nejvyšší výbava nabídne mimo jiné elektrická sedadla a tempomat. S bezpečností jsou čínská auta na štíru, jediné co pečuje o bezpečnost posádky ve sporťáku od Geely je ABS a airbag řidiče.

Čínská zeď chce do terénu: Hover a Wingle - K2
Mnohem větší tlačenice je v terénu. Tam má namířeno další čínská automobilka, která si dala symbol své země do názvu. Na autosalon do Paříže doveze automobilka Great Wall SUVčko jménem hover.

Great Wall Hover je klonem už nevyráběného Isuzu Axiom, pod kapotou má 2,4litrový motor od Mitsubishi s výkonem 128 koní a maximem kroutícího momentu na 190 newtonmetrech, které v závislosti na verzi roztáčí kola přední, nebo obou náprav. 462 centimetrů dlouhé, 1800 mm široké a 1712 mm vysoké SUV se rozjede až na 170 kilometrů v hodině. Španělský Autoblog píše, že 1830 kilogramů těžké auto dosáhlo v crashtestech na čtyři hvězdičky. Podle informací Autoblogu se už na říjen chystá zahájení prodeje v Itálii za ceny od 19 tisíc euro.


Pod Eiffelovkou bude hoveru dělat společnost velký terénní pick-up ze stejných stájích zpoza Čínské zdi pojmenovaný Wingle - K2. Ale pozor, auto s očividně čínskou občankou přiváží malou-velkou revoluci. Podle informací serveru Infomotori dojede "Ká-dvojka" na pařížské molo s pomocí prvního čínského commonrailového turbodieselu, který konstruktéři Great Wall vyvinuli ve spolupráci s Boschem. Prozatím je známý jediný údaj: Maximální kroutící moment 225 Newtonmetrů dosahuje motor v rozmezí 1600 a 2600 otáček.

,