Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňan umí jezdit střechou dolů v obyčejném autě

aktualizováno 
Téměř třináctimetrovou smyčku projel čínský jezdec Li Yatao bez zaváhání. Řídil Lotus L5 Sportback, což je sice auto slavného jména, ale ve skutečnosti je to obyčejný hatchback čínské značky Youngman.

Youngman Lotus L5 Sportback | foto: China Youngman Automobile Group Co., Ltd.

Tohle chce zkusit každý malý kluk, který přesně takovou smyčku s angličáky má doma. To, co je u modelů autíček většinou snadná jízda, si s normálním velkým autem dokážeme jen stěží představit. Čínský jezdec, mimochodem prý amatérský, Li Yatao se ale rozhodl dětský sen si splnit, a tak si nechal lehce upravit rodinný hatchback či spíš liftback Lotus L5 Sportback a smyčkou bravurně projel.

Youngman Lotus L5 Sportback

Samotná smyčka byla vysoká necelých 13 metrů, což je zhruba jako čtyřpatrový dům. Ocelová konstrukce vážila přes třicet tun a na videu působí opravdu monstrózně. Samotná dráha měla šířku 3,7 metru a jezdce po ní vedly přerušované čáry uprostřed. Samotnou smyčkou projel Li Yatao za necelé čtyři sekundy, rozjezd na potřebnou rychlost trval čtvrt minuty.

K žádným problémům nedošlo a čínský hatchback s technikou od Lotusu zvládl smyčku bravurně. Celá jízda byla velkou show, kterou přenášela čínská televize CCTV. A zlatý hřeb na konec, Li Yatao a Youngman Lotus mají zápis v Guinessově knize rekordů.

Youngman Lotus L5 Sportback

Rekordní auto není žádný závoďák, jak by napovídalo slavné jméno Lotus v jeho názvu, ale obyčejný větší liftback se splývající zádí určený pro čínský trh. Auto vyrábí čínská značka Youngman ve spolupráci s malajským Protonem, který nyní vlastní britský Lotus. Trochu globální guláš, ale výrobce se britskou tradiční značkou chlubí. A v inzerátech dává výrazně najevo, že auto stavěli inženýři od Lotusu a technika je velmi vyspělá.

Fotogalerie

A aby to nebylo tak jednoduché, tak malajský Proton vyrábí licenční modely Mitsubishi a čínský Youngman zase prahl po zkrachovalém Saabu, ovšem koncern GM, bývalý vlastník Saabu, toto převzetí nepovolil. Pro Youngman ale nejsou osobní auta nejdůležitějším výrobním programem. Automobilka v Číně vyrábí v licenci nákladní auta německé značky Man, případně prodává originální vozy z Německa. A to samé u autobusů platí o německé značce Neoplan.

Samotný design modelu L5 je docela povedený, rozhodně lepší než u menšího modelu L3. S ohledem na typ karoserie je auto poměrně dlouhé. Měří 4,64 metru, tedy je delší než Škoda Octavia s podobným typem karoserie liftback a i rozvor 2,67 metru je velkorysejší. Výrobce do auta montuje jediný motor s objemem 1,6 litru a výkonem 90 kW. Zájemci vybírají mezi manuální a automatickou převodovkou a několika stupni výbavy.

Youngman Lotus L5 má solidní podvozek s komplikovanou víceprvkovou zadní nápravou, na které se podílel právě Lotus. Pro rekordní jízdu v loopingu ale bylo auto upraveno. Podvozek dostal jiné tlumiče a do kabiny byla namontovaná ochranná klec. Pravděpodobně se zvýšení výkonu dočkal i motor.

Autor:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.