GMC Granite Concept

GMC Granite Concept | foto: GMC

Číňané chtějí koupit podíl v General Motors

  • 5
Největší čínská automobilka SAIC zjišťuje, jak získat majetkový podíl v největším americkém výrobci automobilů General Motors, který ovládá například značky Opel, Chevrolet, GMC či Buick.

Cesta k bývalé chloubě amerického autoprůmyslu je zdánlivě jednoduchá – Číňané chtějí kontrolní balík akcií koupit na burze.
Americká automobilka vyhlásila loni v červnu bankrot a kontrolu nad ní převzala Obamova vláda. Ta ji nyní hodlá opět uvést na akciové trhy jako již ozdravenou společnost a dle informací agentury Reuters by mohlo být k dispozici 61 procent akcií General Motors.

Už nyní je jasné, že půjde o politicky citlivou transakci. Aby totiž vláda zachránila aspoň část pracovních míst, jež GM nabízela, musela do firmy po převzetí "nalít" zhruba 50 miliard amerických dolarů. Od té doby kritici této záchranné akce první slovo názvu firmy změnili z General na Government (státní). "Byla by to z pohledu politiky horká brambora, kdyby po velmi nepopulární padesátimiliardové injekci firmu ovládl investor z Číny," uvedl pro agenturu Bloomberg Aaron Bergman, automobilový analytik ze společnosti IHS Automotive.

Číňané ovšem mají jasno. Pokud to bude alespoň trochu výhodné a možné, do nákupu cenných papírů půjdou. "Neznáme ještě podrobnosti k uvedení GM na burzu, ale až je znát budeme, učiníme rozhodnutí," uvedl k možnému nákupu šéf SAIC Chu Mao-jüan. Narážel tak na zákulisní informace o tom, že nejspíš budou existovat tlaky na to, aby ministerstvo financí, jež akcie GM vlastní, nedovolilo Číňanům automobilku ovládnout.

Resort ovšem na svých internetových stránkách uvedl, že nákup akcií nebude omezovat a získat je budou moci i zahraniční investoři.

Čínský SAIC by přitom jako spoluvlastník kdysi největší automobilky světa nebyl žádným zelenáčem v oboru. Obě firmy totiž již 13 let spolupracují při výrobě vozů pro Čínu, na jejímž trhu jsou jejich auta jasnými lídry. Ve společném podniku Shanghai GM drží SAIC 51 procent a General Motors 49 procent.

Čína je největším automobilovým trhem světa. Úroveň tamních aut však ani zdaleka nedosahuje standardů vyspělých zemí, což je hlavní důvod, proč se čínské automobilky rozhlížejí po možných akvizicích problémových západních konkurentů. Naposledy tak skončilo v rukou továrny Geely švédské Volvo.