Čínská auta přijela do Frankfurtu přes Itálii, zůstat zatím nechtějí

  • 26
Frankfurt nad Mohanem (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Na frankfurtském stánku čínské automobilky Changan je slyšet hlavně italština. Stejně jako několik dalších značek zpoza Velké čínské zdi, má na Apeninském poloostrově své designstudio. Changan, to nejsou žádní "nazdárci".

Na čínském trhu je číslo jedna, v celosvětovém měřítku patří automobilce 13. příčka. V disciplíně elektrifikace aut (hybridy, elektromobily) drží 144 patentů.

"Changan je čínská společnost, která má v Turíně designérské studio," prozrazuje skvělou italštinou Číňanka na stánku Changanu, která nechce prozradit své jméno. Changan se na evropských autosalonech prezentuje vůbec poprvé, prý nemá konkrétní plán na vstup na evropský trh, jen se přijel do Frankfurtu na významný světový autosalon podívat a pochlubit se, co umí.

Changan SUV

Tak trochu to vyjadřuje obecný postoj čínských značek k Evropě. Na nenasytném domácím trhu prodávají tolik, že vstup na evropský trh plný zbytečně rozmazlených zákazníků žádajících stálý přísun novinek vyžaduje příliš námahy a investic, neúměrně k očekávatelnému výsledku. Navíc, Evropan chce ještě záruky a další poprodejní služby. Budování infrastruktury, prodejní sítě, složitá logistika z Číny, to vše vyžaduje spoustu peněz a prodejní objemy, ve které může čínská značka v Evropě doufat, by byly tak malé, že je jednodušší a smysluplnější prodávat doma za Velkou zdí.

Changan je doma v Číně králem, který vlastní další značky, loni prodal celkem 1,4 milionu aut. V Číně s Changanem spolupracuje Suzuki nebo Ford, nyní zakládá společný podnik s francouzským PSA.

Changan Eado

Eado představuje novou platformu, kterou dostanou chystané sériové modely. O pohon se stará motor s objemem 1,6 litru splňující ekonormu Euro 5, má výkon 123 koní a je vybavený systémem start/stop, kombinovanou spotřebu výrobce uvádí 6,2 litru.

Ve Frankfurtu Changan představuje hned čtyři auta. Vůbec nevypadají špatně. Eado je malý sedan, clover zajímavý koncept sedanu poháněného elektřinou (162koňový elektromotor, li-ion baterie nabíjí šest hodin, maximálka 130 km/h), který museli z pódia, kde pózoval první den autosalonu sundat, a pak ho zas vytlačit zpět. Málem jim při tom z nájezdových kolejnic spadl. Naštěstí se nerozbil, ani nikoho nepřejel.

Changan Clover

Changan SUV vypadá jako příbuzný Audi Q5, je ale menší, dlouhý jen něco málo přes čtyři metry. A sense je zajímavé, 5,2 metru dlouhé a dva metry široké luxusní kupé.

Changan má v plánu vyrábět auta využívající všechny známé druhy pohonů, plánuje prodej elektromobilů, hybridů a dokonce i aut jezdících na vodík.


Elektromobil