Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínská auta se možná budou vyrábět v Evropě

  15:28
Evropa se snaží alespoň oddálit invazi čínských automobilek. Překážky stavěné do cesty superlaciným a jednoduchým autům z Číny v podobě bezpečnostních, emisních a daňových norem se tedy snaží překonat jinak. Automobilka Brilliance právě krouží kolem továrny GM, která dnes zavírá.
Čínská auta se vydala na cestu za evropskými zákazníky.

Čínská auta se vydala na cestu za evropskými zákazníky. | foto: Brilliance

Asie už není levnou montovnou, naopak, tamní výrobci obsazují Evropu a staví nové fabriky přímo na starém kontinentě. Japonští výrobci si vydobyli renomé už dávno, Korejci na tom horečně pracují v posledních letech a dohánějí ostatní mílovými kroky.

Na Čínské automobilky se prozatím Evropa dívá skrz prsty a snaží se jí prodat svá auta. Škodovka v půlce listopadu představila na autosalonu v Pekingu octavii ve speciální úpravě pro čínský trh. V Šanghaji bude v prvním pololetí 2007 zahájena jejich výroba.

Číňané míří opačným směrem. Prozatím nesmělé pokusy dovézt čínská auta ztroskotávají přísných na technických a ekologických normách. Rozhodli se tedy na to jít jinak.

Podle informaci portugalského deníku Publico se čínský výrobce aut Brilliance zajímá o továrnu General Motors v portugalském městě Azambuja, severně od Lisabonu.

Továrna se právě dnes (21.12.) uzavírá. V posledních měsících se v ní kompletovaly dodávky Opel Combo.

Zástupci čínské značky prý už jsou na místě, aby zjistili, jestli je jejich projekt reálný.

Skládat, nebo vyrábět auta na evropské půdě by pro Brilliance znamenalo obejiti 10procentní daň na dovoz aut z mimoevropských zemí.

Proti tomuto plánu mluví vyšší výrobní náklady, argumentem pro je naopak úspora na logistických nákladech a menší riziko plynoucí z nutnosti přepravovat vyrobená auta přes půl zeměkoule.
 
Oleg Spružina, šéf  marketingu společnosti TÜV UVMV, vysvětluje: "Bývalý šéf VW  Carl Hahn  na nedávné konferenci v Praze porovnával ceny výroby v Evropě a Asii. Podle něj náklady na výrobu  automobilů  v západní Evropě  dosahují desetinásobků asijských nákladů, zatímco náklady na stejnou výrobu ve střední a  východní Evropě (ale také v některých méně rozvinutých státech bývalé EU16) se pohybují na úrovni "pouhých" násobků (cca čtyřnásobku) nákladů dosahovaných v Asii."

"Když ještě  do kalkulace dosadíme logistické náklady, dopravní rizika a v neposlední řadě i sílící sociální tlaky na zvyšování životní úrovně v samotné Asii, pak Evropa rozhodně není  bez šancí," dodává Spružina.

Přidává ještě jeden zajímavý postřeh: " Na východním pobřeží Číny,  v oblasti technologického boomu, jsou zkušení profesionálové hodně drazí. Když srovnáme "cenu" českého a čínského inženýra, je ten náš někdy překvapivě levnější."

Čínský luxus za půl milionu nenadchl
Brilliance BS6 je prvním čínským autem, které se začíná na starém kontinentu běžně prodávat. V první vlně v Německu, Rakousku, Švýcarsku, zemích Beneluxu a Polsku. Postupně se mají do roku 2008 přidat i další trhy.

Jedná se o limuzínu střední třídy se základní cenou v přepočtu asi 550 tisíc korun.

Začátky na evropské půdě však pro čínskou novinku nedopadají dobře. Nejdříve se před pár měsíci odehrál spor mezi dvěma firmami, které shodně tvrdily, že budou generálními importéry vozů Brilliance pro Evropu.
Z tohoto klání nakonec vyšla vítězně HSO Motors.

Šéfuje jí Hans-Ulrich Sachs, který dříve pracoval u Volkswagenu a v roce 1991 stál u začátků korejského Hyundaie na německém trhu.

Právě s korejskými automobilkami nyní budou čínští výrobci nejčastěji srovnávání. Korejci si ale mezitím v Evropě vybudovali docela slušné renomé. Nyní se na stejnou cestu vydávají čínští výrobci.

Druhou brzdou ve vstupu na evropský trhu mohou být výsledky crashtestů podle uznávané metodiky Euro NCAP. Zatímco moderní vozy dostávají čtyři až pět hvězdiček, Brilliance BS6 dosáhnul jen na dvě.

Třetí nepříliš dobrou vlnu referencí mohou nyní spustit první zkušenosti za volantem čínských vozů. Německý magazín Auto Bild zařadil čínskou novinku do srovnání s německým Volkswagenem Passat a korejským vozem Kia Magentis.

Hodnocení redakce zní: Kia je lepší o třídu než Brilliance, passat dokonce o dvě. Čínský vůz sklidil kritiku za svou špatnou kvalitu, bezpečnost i jízdní výkony. Kritikou nešetří ani další média v zemích, kde se značka Brilliance začíná prodávat.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...