Čínská auta se vydala na cestu za evropskými zákazníky.

Čínská auta se vydala na cestu za evropskými zákazníky. | foto: Brilliance

Čínská auta se možná budou vyrábět v Evropě

  • 31
Evropa se snaží alespoň oddálit invazi čínských automobilek. Překážky stavěné do cesty superlaciným a jednoduchým autům z Číny v podobě bezpečnostních, emisních a daňových norem se tedy snaží překonat jinak. Automobilka Brilliance právě krouží kolem továrny GM, která dnes zavírá.

Asie už není levnou montovnou, naopak, tamní výrobci obsazují Evropu a staví nové fabriky přímo na starém kontinentě. Japonští výrobci si vydobyli renomé už dávno, Korejci na tom horečně pracují v posledních letech a dohánějí ostatní mílovými kroky.

Na Čínské automobilky se prozatím Evropa dívá skrz prsty a snaží se jí prodat svá auta. Škodovka v půlce listopadu představila na autosalonu v Pekingu octavii ve speciální úpravě pro čínský trh. V Šanghaji bude v prvním pololetí 2007 zahájena jejich výroba.

Číňané míří opačným směrem. Prozatím nesmělé pokusy dovézt čínská auta ztroskotávají přísných na technických a ekologických normách. Rozhodli se tedy na to jít jinak.

Podle informaci portugalského deníku Publico se čínský výrobce aut Brilliance zajímá o továrnu General Motors v portugalském městě Azambuja, severně od Lisabonu.

Továrna se právě dnes (21.12.) uzavírá. V posledních měsících se v ní kompletovaly dodávky Opel Combo.

Zástupci čínské značky prý už jsou na místě, aby zjistili, jestli je jejich projekt reálný.

Skládat, nebo vyrábět auta na evropské půdě by pro Brilliance znamenalo obejiti 10procentní daň na dovoz aut z mimoevropských zemí.

Proti tomuto plánu mluví vyšší výrobní náklady, argumentem pro je naopak úspora na logistických nákladech a menší riziko plynoucí z nutnosti přepravovat vyrobená auta přes půl zeměkoule.
 
Oleg Spružina, šéf  marketingu společnosti TÜV UVMV, vysvětluje: "Bývalý šéf VW  Carl Hahn  na nedávné konferenci v Praze porovnával ceny výroby v Evropě a Asii. Podle něj náklady na výrobu  automobilů  v západní Evropě  dosahují desetinásobků asijských nákladů, zatímco náklady na stejnou výrobu ve střední a  východní Evropě (ale také v některých méně rozvinutých státech bývalé EU16) se pohybují na úrovni "pouhých" násobků (cca čtyřnásobku) nákladů dosahovaných v Asii."

"Když ještě  do kalkulace dosadíme logistické náklady, dopravní rizika a v neposlední řadě i sílící sociální tlaky na zvyšování životní úrovně v samotné Asii, pak Evropa rozhodně není  bez šancí," dodává Spružina.

Přidává ještě jeden zajímavý postřeh: " Na východním pobřeží Číny,  v oblasti technologického boomu, jsou zkušení profesionálové hodně drazí. Když srovnáme "cenu" českého a čínského inženýra, je ten náš někdy překvapivě levnější."

Čínský luxus za půl milionu nenadchl
Brilliance BS6 je prvním čínským autem, které se začíná na starém kontinentu běžně prodávat. V první vlně v Německu, Rakousku, Švýcarsku, zemích Beneluxu a Polsku. Postupně se mají do roku 2008 přidat i další trhy.

Jedná se o limuzínu střední třídy se základní cenou v přepočtu asi 550 tisíc korun.

Začátky na evropské půdě však pro čínskou novinku nedopadají dobře. Nejdříve se před pár měsíci odehrál spor mezi dvěma firmami, které shodně tvrdily, že budou generálními importéry vozů Brilliance pro Evropu.
Z tohoto klání nakonec vyšla vítězně HSO Motors.

Šéfuje jí Hans-Ulrich Sachs, který dříve pracoval u Volkswagenu a v roce 1991 stál u začátků korejského Hyundaie na německém trhu.

Právě s korejskými automobilkami nyní budou čínští výrobci nejčastěji srovnávání. Korejci si ale mezitím v Evropě vybudovali docela slušné renomé. Nyní se na stejnou cestu vydávají čínští výrobci.

Druhou brzdou ve vstupu na evropský trhu mohou být výsledky crashtestů podle uznávané metodiky Euro NCAP. Zatímco moderní vozy dostávají čtyři až pět hvězdiček, Brilliance BS6 dosáhnul jen na dvě.

Třetí nepříliš dobrou vlnu referencí mohou nyní spustit první zkušenosti za volantem čínských vozů. Německý magazín Auto Bild zařadil čínskou novinku do srovnání s německým Volkswagenem Passat a korejským vozem Kia Magentis.

Hodnocení redakce zní: Kia je lepší o třídu než Brilliance, passat dokonce o dvě. Čínský vůz sklidil kritiku za svou špatnou kvalitu, bezpečnost i jízdní výkony. Kritikou nešetří ani další média v zemích, kde se značka Brilliance začíná prodávat.

,