Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínská auta v Česku: konkurence se jich zatím bát nemusí

Exkluzivně
Dlouho očekávaná invaze "levných a nekvalitních aut" z Číny je tady. Jenže vozy z továrny Lifan, prodávané v Evropě pod logem italské firmy Martin Motors (MM), rozhodně levné nejsou. Kvalita, až na vynikající motor 1.6, pak připomene deset let staré "lidovky" z Koreje.

Martin Motors 520 je jedním z prvních oficiálně prodávaných osobní vozů čínské výroby v Česku. Redakce MF DNES a iDNES.cz měly jedinečnou možnost strávit s ním jeden den.

Bezpečné? Podle výrobce ano

Prodejce se chlubí globální homologací, jejíž součástí jsou i nárazové testy a zvýšená ochrana chodců při nehodě. Pro Evropu byla podle slov dovozce auta ještě zesílena. Lifany ale prozatím neprošly nezávislými testy podle metodiky EuroNCAP, abychom mohli čínský vůz srovnat s jinými auty.

Martin Motors 520

Použité materiály nepůsobí špatně, plechy jsou poctivé - třeba bytelnou těžkou kapotu je problém zvednout. Ani uvnitř už ostře nečpí odér vietnamské tržnice. Použité plasty, byť neměkčené, jsou solidní a nijak výrazně nevržou ani na špatných silnicích. Seskládané a opracované jsou ale hůř.

Příplatkový audiosystém s navigací také celkem funguje, i když za konkurencí zaostává grafikou a hlavně zvukem, jež připomene staré bakelitové rádio. To by ale nenáročným zákazníkům tolik vadit nemuselo. Ergonomie ovládacích prvků je dobrá, vše je pěkně v dosahu, budíky i přes extrajednoduchou grafiku čitelné.

Může se hodit

Nová dimenze prodeje vozů v ČR. Auta nová, předváděcí či ojetá
na online obřím portálu www.automodul.cz

Líbil se nám i tříramenný sportovně působící volant, který se dobře drží. Je ale umístěný excentricky vůči sedadlu řidiče. Horší je to se sedadly. Opěradla jsou nízká, opěrku hlavy nevytáhnete tak, aby 180 centimetrovému muži byla akorát, a měkoučký materiál sedáků na delší cestě pohodlí opravdu neposkytne. A opěrky na zadní lavici jsou jen symbolické.

Martin Motors 520

Podle výrobce má lifan stejný objem kufru jako obrovitý Superb Combi, 630 litrů. Ale moc se tomu věřit nechce. V základní výbavě jsou dva airbagy a klimatizace.

Motor od BMW

Pod slupkou, připomínající nejvíce třeba takový Hyundai Accent, je technika z předchozích generací evropských vozů. Nejlepší je motor Tritec o obsahu 1.6 litru a výkonu 85 kW. Pochází ze společného vývoje Chrysleru a BMW, které jej nabízelo pod kapotou předchozí generace Mini Cooperu. A dravý naturel nezapře ani v čínském voze. Slušně s ním cvičí a uděluje pouhých 1,2 tuny vážícímu stroji raketové zrychlení, okořeněné sportovním zvukem.

Další dobrou zprávou je, že v MM 520 spaluje agregát kromě benzinu i plyn LPG z továrně zabudované nádrže na místě rezervy. Spotřeba se pohybuje podle výrobce kolem 7,5 litru. Zařízení by mohlo být bezproblémové, je totiž italské výroby a Italové jsou v tomto oboru jedničky. Potud dobré zprávy.

Zkouška odvahy

A teď ty špatné. Výkonný motor bohužel nedostal odpovídající odhlučnění ani podvozek, který by mu stačil. S autem jsme během jednoho dne najeli asi 200 kilometrů na okreskách i na dálnicích a zjistili, že tohle auto vás donutí naprosto striktně dodržovat rychlostní limity – či spíše jezdit 10 kilometrů pod nimi.

Jízda po klikaté okresce v rychlostech nad 90 kilometrů je hlavně zkouškou odvahy. Auto neustále tancuje a musí se stále korigovat volantem. Jet 140 km/hod po dálnici je doslova hazard. Kombinace nejistého řízení a slabé směrové stability způsobuje vlnění auta a vybočování zádě při každém předjíždění. O krizový vyhýbací manévr jsme se raději nepokoušeli. I při pokusech o jízdu v přímce cítíte, že auto nechce jet rovně.

Martin Motors 520

Pětsetdvacítka je také hodně citlivá na boční vítr. Osm let starý Citroën C5, z nějž jsme "číňana" natáčeli a fotili, byl přes svůj komfortní houpavý podvozek oproti lifanu jistý jako ocelový ingot. Při simulovaném krizovém brzdění na mokré silnici nám u MM dokonce tak "ustřelil" předek, že náš fotograf oznámil, že v tomhle autě dál nejede a s reportáží končí.

Nedá se ani říci, že by nejistý podvozek byl nějak zvlášť komfortní. Pérování je dost měkké, tlumiče zase hodně tvrdé. V praxi tak cítíte každý kamínek, zvlášť na zadních sedadlech. Pod každým spolucestujícím pak auto výrazně poklesne. Když si do prázdného vozu sedne dozadu stokilový hromotluk, auto se nakloní na stranu tam, kde dotyčný sedí. I Škoda Favorit se před 25 lety držela silnice výrazně jistěji než současný lifan.

Žádná láce

Čínský vůz by tak mohl vyhovět nenáročným řidičům, kteří toho mnoho nenajezdí, pro ty však máme ještě jednu špatnou zprávu. MM 520 nedostal ani cenovku, jež by odpovídala hloubce českých peněženek. Testovaný vůz ve vrcholné výbavě Elegance se prodává za 314 900 korun, což je na zcela neznámou značku z Číny, která má pověst výrobce "papírových" aut, nesmyslně mnoho.

Vždyť tuzemský bestseller Škoda Octavia předchozí generace stojí v akční verzi Trumf 270 tisíc, rovněž s motorem 1.6, a do ceny lifanu alias MM ho stačíte dovybavit všemi komfortními doplňky. Octavia je navíc větší. Sebevědomou cenu tak může omluvit snad jen plynový pohon.

Ani základní cena MM 520 se slabším motorem Lifan 1.3 čínské výroby není nejnižší: 209 900 korun je stejně nebo jen o málo méně než stojí srovnatelné "ekonomické" vozy jako Hyundai Accent, Dacia Logan či Renault Thalia; nemluvě o zánovních ojetinách nebo předváděcích autech. Sebevědomí tedy dovozci nechybí, k pořádnému úspěchu na trhu by se však MM musely prodávat alespoň za poloviční ceny.

Martin Motor 520 v číslech
motor Tritec 1,6i, 85 kW
palivo benzin, LPG
kombinovaná spotřeba 7,3 l/100 km
maximální rychlost 185 km/h
délka x výška x šířka x rozvor (mm) 4370 x 1700 x 1473 x 2540
provozní hmotnost 1230 kg
objem zavazadlového prostoru (l) 630 - 1510
základní cena 209 900 Kč (motor 1,3i)
cena testovaného vozu 314 900 Kč
Poznámka: Údaje výrobce

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...