Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BAIC je čínská kopírka na offroady, má svůj Jeep Wrangler i Mercedes G

  12:27aktualizováno  12:27
Peking (od zpravodaje iDNES.cz) - Nejstarší automobilka ze severní Číny dříve spolupracovala s Jeepem, dnes mimo jiné vyrábí místní verze mercedesů. To ji ale nebrání v tom, aby pod vlastním jménem kopírovala offroady obou značek.

BAIC BJ40 | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Firma BAIC, plným jménem Beijing Automotive Industry Company, vznikla v roce 1958. Po společnosti FAW je druhou nejstarší automobilkou v Číně a s roční produkcí přes dva miliony automobilů (osobních i nákladních) patří mezi největší asijské producenty motorových vozidel.

Fotogalerie

Výrobou offroadů se BAIC zabývá téměř od počátku své existence. Dlouho si vystačil s různými modifikacemi sovětských typů GAZ 69 a UAZ-469, před třemi lety ale přišla s přelomovým modelem BJ40. Minimálně po stránce vzhledu se jedná o kopii amerického Jeepu Wrangler v třídveřovém provedení – největší odlišností je příď s hranatými světlomety.

Dokonce i interiér BAICu vypadá stejně jako v jeepu. Letos se k tomuto modelu, který si zatím našel deset tisíc zákazníků, přidávají dvě novinky západního střihu: BJ40L inspirovaný pětidveřovým wranglerem a BJ80.

Osmdesátka je o něco větší a jako by z oka vypadla terénnímu mercedesu třídy G. Rámový podvozek má rozvor 2,8 metru, jen o pět centimetrů méně než u mercedesu. Číňanům se povedlo předlohu napodobit velice věrně nejen co do designu a rozměrů, ale i v takových detailech, jako je charakteristický kovový zvuk při dovírání dveří.

BAIC BJ80

Největším rozdílem proti německému originálu je tedy pohonná jednotka: Číňan má 2,3litrový benzinový čtyřválec s turbem, který dosahuje 184 kW a 350 Nm. Všechna čtyři kola pohání prostřednictvím šestistupňové manuální nebo automatické převodovky. Mercedes sází na větší kubatury, základem je naftový třílitr V6 se 180 kW, který doplňují benzinové osmiválce 4,0 l/310 kW a 5,5 l/420 kW.

Čtyřicítku od BAICu pohání stejný čtyřválec jako typ BJ80, alternativou k němu je benzinový dvoulitr s turbem o výkonu 150 kW. Celkově je BJ40 nepatrně menší, má rozvor 2,73 metru a na délku měří 4,63 metru.

Luxus pro chudé

Tvůrce obou originálů ale tato fakta nemusí příliš znepokojovat, BAIC totiž cílí na jiné zákazníky. Zatímco BJ40 stojí od 130 tisíc yuanů, tedy asi 480 tisíc korun, Jeep Wrangler Číňané nepořídí pod 430 tisíc yuanů, což je víc než 1,5 milionu korun.

BAIC BJ20
BAIC BJ20

Obdobná je situace u Mercedesu, BAIC BJ80 za 288 tisíc yuanů (jeden milion korun) můžeme těžko považovat za konkurenta opravdového géčka, které v Číně startuje na 1,7 milionech yuanů (přes 6,2 milionu korun).

BAIC přitom nemá ambice mířit výš. Na pekingském autosalonu naopak představil záměr vyrábět menší a dostupnější model. Bude se jmenovat BJ20 a jeho design je v zásadě syntézou BJ40 a výstředních detailů ve stylu Nissanu Juke. S opravdovými offroady jej ale spojuje jen hranatý tvar karoserie, má totiž příčně uložený motor 1,5 Turbo (110 kW, 210 Nm), který přes bezestupňovou převodovku CVT pohání jen přední kola.

Autoři:




Nejčtenější

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

Unikátní vozítko PodRide
Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.