Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BAIC je čínská kopírka na offroady, má svůj Jeep Wrangler i Mercedes G

  12:27aktualizováno  12:27
Peking (od zpravodaje iDNES.cz) - Nejstarší automobilka ze severní Číny dříve spolupracovala s Jeepem, dnes mimo jiné vyrábí místní verze mercedesů. To ji ale nebrání v tom, aby pod vlastním jménem kopírovala offroady obou značek.

BAIC BJ40 | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Firma BAIC, plným jménem Beijing Automotive Industry Company, vznikla v roce 1958. Po společnosti FAW je druhou nejstarší automobilkou v Číně a s roční produkcí přes dva miliony automobilů (osobních i nákladních) patří mezi největší asijské producenty motorových vozidel.

Fotogalerie

Výrobou offroadů se BAIC zabývá téměř od počátku své existence. Dlouho si vystačil s různými modifikacemi sovětských typů GAZ 69 a UAZ-469, před třemi lety ale přišla s přelomovým modelem BJ40. Minimálně po stránce vzhledu se jedná o kopii amerického Jeepu Wrangler v třídveřovém provedení – největší odlišností je příď s hranatými světlomety.

Dokonce i interiér BAICu vypadá stejně jako v jeepu. Letos se k tomuto modelu, který si zatím našel deset tisíc zákazníků, přidávají dvě novinky západního střihu: BJ40L inspirovaný pětidveřovým wranglerem a BJ80.

Osmdesátka je o něco větší a jako by z oka vypadla terénnímu mercedesu třídy G. Rámový podvozek má rozvor 2,8 metru, jen o pět centimetrů méně než u mercedesu. Číňanům se povedlo předlohu napodobit velice věrně nejen co do designu a rozměrů, ale i v takových detailech, jako je charakteristický kovový zvuk při dovírání dveří.

BAIC BJ80

Největším rozdílem proti německému originálu je tedy pohonná jednotka: Číňan má 2,3litrový benzinový čtyřválec s turbem, který dosahuje 184 kW a 350 Nm. Všechna čtyři kola pohání prostřednictvím šestistupňové manuální nebo automatické převodovky. Mercedes sází na větší kubatury, základem je naftový třílitr V6 se 180 kW, který doplňují benzinové osmiválce 4,0 l/310 kW a 5,5 l/420 kW.

Čtyřicítku od BAICu pohání stejný čtyřválec jako typ BJ80, alternativou k němu je benzinový dvoulitr s turbem o výkonu 150 kW. Celkově je BJ40 nepatrně menší, má rozvor 2,73 metru a na délku měří 4,63 metru.

Luxus pro chudé

Tvůrce obou originálů ale tato fakta nemusí příliš znepokojovat, BAIC totiž cílí na jiné zákazníky. Zatímco BJ40 stojí od 130 tisíc yuanů, tedy asi 480 tisíc korun, Jeep Wrangler Číňané nepořídí pod 430 tisíc yuanů, což je víc než 1,5 milionu korun.

BAIC BJ20
BAIC BJ20

Obdobná je situace u Mercedesu, BAIC BJ80 za 288 tisíc yuanů (jeden milion korun) můžeme těžko považovat za konkurenta opravdového géčka, které v Číně startuje na 1,7 milionech yuanů (přes 6,2 milionu korun).

BAIC přitom nemá ambice mířit výš. Na pekingském autosalonu naopak představil záměr vyrábět menší a dostupnější model. Bude se jmenovat BJ20 a jeho design je v zásadě syntézou BJ40 a výstředních detailů ve stylu Nissanu Juke. S opravdovými offroady jej ale spojuje jen hranatý tvar karoserie, má totiž příčně uložený motor 1,5 Turbo (110 kW, 210 Nm), který přes bezestupňovou převodovku CVT pohání jen přední kola.

Autoři:




Nejčtenější

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.