BAIC BJ40

BAIC BJ40 | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

BAIC je čínská kopírka na offroady, má svůj Jeep Wrangler i Mercedes G

  • 18
Peking (od zpravodaje iDNES.cz) - Nejstarší automobilka ze severní Číny dříve spolupracovala s Jeepem, dnes mimo jiné vyrábí místní verze mercedesů. To ji ale nebrání v tom, aby pod vlastním jménem kopírovala offroady obou značek.

Firma BAIC, plným jménem Beijing Automotive Industry Company, vznikla v roce 1958. Po společnosti FAW je druhou nejstarší automobilkou v Číně a s roční produkcí přes dva miliony automobilů (osobních i nákladních) patří mezi největší asijské producenty motorových vozidel.

Výrobou offroadů se BAIC zabývá téměř od počátku své existence. Dlouho si vystačil s různými modifikacemi sovětských typů GAZ 69 a UAZ-469, před třemi lety ale přišla s přelomovým modelem BJ40. Minimálně po stránce vzhledu se jedná o kopii amerického Jeepu Wrangler v třídveřovém provedení – největší odlišností je příď s hranatými světlomety.

Dokonce i interiér BAICu vypadá stejně jako v jeepu. Letos se k tomuto modelu, který si zatím našel deset tisíc zákazníků, přidávají dvě novinky západního střihu: BJ40L inspirovaný pětidveřovým wranglerem a BJ80.

Osmdesátka je o něco větší a jako by z oka vypadla terénnímu mercedesu třídy G. Rámový podvozek má rozvor 2,8 metru, jen o pět centimetrů méně než u mercedesu. Číňanům se povedlo předlohu napodobit velice věrně nejen co do designu a rozměrů, ale i v takových detailech, jako je charakteristický kovový zvuk při dovírání dveří.

BAIC BJ80

Největším rozdílem proti německému originálu je tedy pohonná jednotka: Číňan má 2,3litrový benzinový čtyřválec s turbem, který dosahuje 184 kW a 350 Nm. Všechna čtyři kola pohání prostřednictvím šestistupňové manuální nebo automatické převodovky. Mercedes sází na větší kubatury, základem je naftový třílitr V6 se 180 kW, který doplňují benzinové osmiválce 4,0 l/310 kW a 5,5 l/420 kW.

Čtyřicítku od BAICu pohání stejný čtyřválec jako typ BJ80, alternativou k němu je benzinový dvoulitr s turbem o výkonu 150 kW. Celkově je BJ40 nepatrně menší, má rozvor 2,73 metru a na délku měří 4,63 metru.

Luxus pro chudé

Tvůrce obou originálů ale tato fakta nemusí příliš znepokojovat, BAIC totiž cílí na jiné zákazníky. Zatímco BJ40 stojí od 130 tisíc yuanů, tedy asi 480 tisíc korun, Jeep Wrangler Číňané nepořídí pod 430 tisíc yuanů, což je víc než 1,5 milionu korun.

BAIC BJ20
BAIC BJ20

Obdobná je situace u Mercedesu, BAIC BJ80 za 288 tisíc yuanů (jeden milion korun) můžeme těžko považovat za konkurenta opravdového géčka, které v Číně startuje na 1,7 milionech yuanů (přes 6,2 milionu korun).

BAIC přitom nemá ambice mířit výš. Na pekingském autosalonu naopak představil záměr vyrábět menší a dostupnější model. Bude se jmenovat BJ20 a jeho design je v zásadě syntézou BJ40 a výstředních detailů ve stylu Nissanu Juke. S opravdovými offroady jej ale spojuje jen hranatý tvar karoserie, má totiž příčně uložený motor 1,5 Turbo (110 kW, 210 Nm), který přes bezestupňovou převodovku CVT pohání jen přední kola.