Čínská elektroautomobilka BYD chce prodávat své kopie v Evropě

  10:52
Čínská automobilka BYD, která se výrazně zaměřuje na elektromobily, chce od roku 2012 prodávat svá auta v Evropě, i proto se přijela ukázat na autosalon do Ženevy. Americký investor Warren Buffett ale možná začíná cítit, že jeho investice nebyla tou pravou.

Čínská automobilka BYD na autosalonu v Ženevě | foto: iDNES.cz

Milionář Warren Buffett vlastní prostřednictvím své investiční společnosti Berkshire Hathaway 9,9 % akcií v ambiciózní čínské automobilce BYD. Za tento podíl zaplatil v roce 2009, tedy uprostřed finanční krize, zhruba 232 milionů dolarů. Teď ale možná začíná své investice litovat.

A to i přesto, že BYD má ambiciózní plány. Od roku 2012 by chtěla firma prodávat své elektromobily v Evropě. Do prodeje se má dostat plně elektrický model e6 a také plug-in hybrid S6DM. Vozy se budou dovážet z Číny. Firma tyto plány oznámila během ženevského autosalonu, na kterém své vozy vystavovala.

Jenže BYD má několik problémů. Firma chtěla model e6 prodávat v USA už letos, ale podle všeho tyto plány odsunula na rok 2012. V Číně se její elektromobily prodávají jen minimálně. Automobilce se podařilo prodat menší množství vozidel jedné taxislužbě v Šen-cenu, který je jejím domovem, dalšími prodejními "úspěchy" se ale chlubit nemůže.

A Buffettovy miliony jí k výraznému posunu nepomohou. Investor, jehož velké fotografie ve společnosti šéfa BYDu Wanga Chuanfua visí v čínských showroomech automobilky, totiž o své investici najednou raději mlčí a možná uvažuje o tom, jak se jí zbavit.

Není to jenom proto, že po počátečním růstu ceny společnosti teď opět cena klesá. Podle účetních knih Berkshire Hathaway měl na konci roku 2009 podíl v BYDu hodnotu 2 miliardy dolarů. Koncem roku 2010 už to ale bylo "jen" 1,18 miliardy dolarů. To je stále pětkrát víc, než kolik do firmy Buffett vložil, ale stejně rychle jako hodnota investice vzrostla, může se propadnout.

Zprávy uniklé prostřednictvím WikiLeaks totiž vrhají na BYD velmi špatné světlo. Informace hovoří o kopírování a krádežích duševního vlastnictví, automobilka také šetří na bezpečnosti.

BYD prý dokázal čínské soudy přesvědčit o své nevině v kauzách kopírování konkurence, ale evropské soudy už tak shovívavé být nemusí. Škarohlídi parafrázují slogan automobilky, který vlastně tvoří její název: BYD (Build your dreams, postav svůj sen) bude stavět vaše sny na návrzích někoho jiného.

BYD, doposud největší světový výrobce baterií pro mobilní telefony, sází v případě elektromobilů na novou technologii baterií (lithium iron phosphate). Jenže právě ty mohou stát za dosavadními problémy automobilky. Nabíjecího hybridního modelu F3DM prý automobilka prodala dodnes jen asi stovku kusů a mnozí tento neúspěch připisují právě ubohým parametrům baterií v reálném provozu.

Přitom Buffetova Berkshire Hathaway investovala do automobilky právě kvůli její technologii baterií, elektromotorů a systémů řízení. Vyrábět běžný automobil totiž dovede podle vyjádření investiční společnosti ledaskdo. BYD je zajímavý kvůli elektrickým technologiím, ve kterých měl být dokonce napřed před zavedenou světovou konkurencí.

Američtí novináři, kteří se mohli s hybridním modelem BYD svézt, popisují své poměrně děsivé zkušenosti. Řízení prý vibruje, palubní deska vydává bzučivé zvuky a vibrace jsou prý cítit doslova až do morku kostí. Čínský elektromobil stál i na autosalonu v Ženevě, při nástupu do auta přivítal návštěvníka pach "tenisek z čínské tržnice".

BYD prý v Číně prodává svá auta pod cenou nebo jen s minimálním ziskem, aby získal tržní podíl. Někteří z jeho smluvených dealerů prý ochotně vyměňují loga na jeho vozech za loga výrobců, jejichž auta BYD kopíruje. Často jde o vozy Toyota nebo Honda. Zahraniční firmy, které bojovaly o zakázky jako subdodavatelé firmy, si stěžují, že BYD jejich návrhy odmítl, pak je okopíroval a začal vyrábět ve vlastní režii.

I přes tyto problémy ale BYD přitahuje další partnery. Firma například před několika dny uzavřela partnerství s koncernem Daimler. Informace hovoří o tom, že Daimler si je vědom všech potíží, které BYD představuje. Dohoda je jednoduše důkazem toho, že světové automobilky se rády podvolí šikaně čínských výrobců jen proto, aby se mohli alespoň trochu prosadit na obřím a neuvěřitelně rychle rostoucím čínském trhu. "Nikdo se nestane na čínském trhu významným hráčem bez významných obětí. Je to systematický postup. Číňané jsou známí tím, že kopírují naprosto vše," prozradil serveru Autonews zdroj blízký dohodě automobilek.

BYD je tak jen další z mnoha čínských automobilek, která hraje podle svých vlastních pravidel. Spíš než její slibované revoluční technologie ji provází aféry spojené s plagiátorstvím a špatnou bezpečností. Na vítěznou investici v podání Warrena Buffetta to tedy zatím nevypadá. Na druhou stranu, Číňané se učí velmi rychle.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet...

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

Pokud nemáte možnost vlastního předkondicionování vozu ve vlastní garáži,...

Zima se letos ve Spojených státech amerických opravdu vydařila. Dvouciferné minusové teploty tu...

Prohra na domácím hřišti. VW přenechá partnerství Eura v Německu Číňanům

BYD je partnerem mistrovství Evropy ve fotbale, které se koná v Německu v...

VIDEO Čínská automobilka BYD, deroucí se mezi největší výrobce automobilů na světě, bude novým partnerem...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...