Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

aktualizováno 
V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu | foto: Jan Altner, motodenik.cz

Je to jawa, není to jawa...

Na první pohled typická Kývačka, ktera slavila v padesátých letech úspěchy po celém světě. Proto se začal licenčně vyrábět i v Indii. Ale už tehdy neunikl zájmu čínských kopírovačů, díky kterým začaly po Číně jezdit desetitisíce strojů Xingfu 250. Z původního modelu Jawa 250 typ 353 udělali úpravou kapotáže „nový“ motocykl Xingfu a ve verzi Sport ho údajně naladili až na 22 koní. Původní jawy přitom měly výkon 14 koní.

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu

Skútr od superbajkové značky

V roce 1952 se v Itálii představil na první skútr se čtyřdobým motorem, opatřený navíc automatickou převodovkou. První modely měly výkon 12 koní, model Cruiser patřil k vyšší a luxusnější třídě, na jeho designu například pracovala známá karosárna Ghia. Technickou lahůdkou bylo rezervní kolo uložené vzadu pod kapotou. Bohužel lidé kupovali spíše levnější Vespy a Lambretty, takže výroba skútru Ducati Cruiser se po uvedení zhruba tisícovky strojů v roce 1955 zastavila.

První italský skútr Ducati Cruiser

První italský skútr Ducati Cruiser

Že by chopper od BMW?

Kousek historie BMW tady sice je ukrytý, ale už to je opravdu dávno. Už před druhou světovou válkou chtěl Sovětský svaz stejné motocykly, jaké měl tehdy Wehrmacht. Proto přes překupníky nakoupil pár strojů a začaly práce na kopírování. Po podpisu paktu Ribbentrop-Molotov navíc Německo poskytlo i plány a výrobní postupy pro BMW R-71 a začala výroba motocyklů značky Dněpr a Ural, které se vyrábí dodnes. Na fotce je jeden z odvážných pokusů o vlastní ruský styl z roku 2000, model Ural Wolf 750.

Odvážný pokus o ruský styl s názvem Ural Wolf

Odvážný pokus o ruský styl s názvem Ural Wolf

Topper: skútr po americku

V šedesátých letech to vypadalo, že skútry postupně díky své větší praktičnosti nahradí motocykly. Vyrábět je chtěl doslova každý! Model Topper byl zajímavý stroj s dvoudobým motorem 164 ccm o výkonu 9 koní. Navazoval na konstrukci německých motorů DKW, které Američané získali jako součást válečných reparací po válce. Skútr jezdil maximální rychlostí 75 km/h – tedy o 5 km/h více, než činila tehdejší maximální povolená rychlost na silnicích ve většině států USA.

Model Topper uvedla továrna Harley-Davidson na trh až v době, kdy zájem o skútry opadával

Model Topper uvedla továrna Harley-Davidson na trh až v době, kdy zájem o skútry opadával

Topper se startoval taháním za lanko - podobně jako dnešní travní sekačky nebo motorové pily, v té době to však bylo u motocyklu vcelku obvyklé. Bohužel Harley-Davidson tyto stroje uvedl na trh až ve chvíli, kdy poptávka po skútrech začala pomalu opadávat. Vyrobilo se jich jen 3 tisíce kusů a výroba byla v roce 1965 ukončena.

Philippe Starck a jeho Moto 6.5

Fotogalerie

Slavný francouzský designér a architekt navrhl kromě jiného i motocykly. A jeho Moto6.5 dodnes patří k designové ikoně, která opravdu výrazně vystupuje z davu. Bohužel s jízdními výkony i kvalitou zpracování už to bylo slabší, a přestože se motocykl založený na podvozku a motoru Aprilia Pegaso 650 oficiálně vyráběl až do roku 2002, vysoká cena příliš zájemců nepřilákala. Italská motorka Aprilia Moto 6.5 tak dodnes zůstává jen sběratelskou raritou.

Sběratelská rarita Aprilia Moto 6.5

Sběratelská rarita Aprilia Moto 6.5

Zastřešený skútr C1 125/150

Konečně motorka, kde na vás neprší a můžete jezdit i bez nepohodlné přilby! A ještě v bezpečné skořepině i s bezpečnostními pásy. Na počátku to vypadalo jako skvělý nápad a po rozjetí výroby se hned v prvním roce 2001 prodalo přes deset tisíc kusů. Pak ale přišly první problémy. Jednoválcový motor od Rotaxu s výkonem 15/18 koní a variátorová převodovka bohužel nestačily na hmotnost 185 kg a vysoko umístěné těžiště. Se skútrem si poradili jen opravdu zkušení jezdci a masové prodeje rapidně klesly. Další rok už se prodalo jen 2000 strojů a na podzim 2002 byla výroba v továrně BMW zastavena.

Zastřešený skútr BMW C1

Zastřešený skútr BMW C1

Italská raketa Apollo se převlékla za cruiser

Tak bachraté kapotáže a vzpřímený posaz by jen málokdo spojoval s italskými konstruktéry supersportů. Tento stroj vznikl podle požadavků amerického dealera, který chtěl na domácí půdě konkurovat cruiserům i s italským motorem. Model Apollo s kapalinou chlazeným motorem V4 o na tehdejší poměry obrovském zdvihovém objemu 1260 cm3 měl dvojnásobný výkon než konkurence (přes 100 koní) a uměl své konkurenci ujíždět rychlostí až 190 km/h. To ale nezvládaly tehdejší pneumatiky, proto byl výkon snížen na 80 koní. Výrobu Ducati Apollo po prvních pár kusech bohužel „zařízla“ italská vláda.

Výrobu motorky Ducati Apollo utnula italská vláda

Výrobu motorky Ducati Apollo utnula italská vláda

Jawa... Jezdí, nebo Yezdi?

Jawou jsme začali, tak s ní i skončíme. Licenční výroba Jawy v Indii v padesátých letech pokračovala i po ukončení licence. Pod značkou Yezdi se kdysi české stroje vyráběly až do devadesátých let a díky jednoduché konstrukci slouží na indickém venkově dodnes. Indové tak mají své Yezdikluby, Yezdibary, Yezdirally a podle posledních zpráv dokonce budou pokračovat ve výrobě licenčních strojů Jawa.

Pod značkou Yezdi jezdí české stroje po indickém venkově dodnes

Pod značkou Yezdi jezdí české stroje po indickém venkově dodnes

Autor:




Nejčtenější

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Další z rubriky

Zahájení veletrhu Motosalon 2017
OBRAZEM: Nejrychlejší, nejkrásnější a nejdražší perly Motosalonu

Motorkáři mají program na nadcházející víkend mají jasný: v Praze se konají dva motoveletrhy. Prodej motocyklů v Česku v lednu vzrostl v meziročním srovnání o...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.