Jako první představí Qoros malý sedan.

Jako první představí Qoros malý sedan. | foto: Qoros

První ohlášená premiéra autosalonu Ženeva: nová čínská značka pro mladé

  • 13
Některé novinky říjnového pařížského autosalonu ještě ani nenastartovaly do prodeje a už se začíná s odhalováním aut nanovo. Další velký evropský autosalon otevře až v březnu příštího roku v Ženevě. Hned první ohlášená premiéra je nadmíru zajímavá. Čínská automobilka Chery představí v Ženevě svou novou značku s nevyslovitelným jménem Qoros.

Qoros Auto Company je projekt čínské společnosti Chery Auto. Ta sice do Evropy lehce nahlédla, ale na velkou expanzi se na podle čínských měřítek malý a nyní ještě s vážnými potížemi bojující evropský trh zatím nechystá. Stejné to je i s ostatními značkami. Evropský zákazník je totiž v porování s jejich dnešní klientelou velmi náročný a tak trochu "potížista" vyžadující inovace, servisní zázemí... Když už se do Evropy auta nebo motorky čínské provenience dostanou, jde snad vždy o iniciativu ze strany Evropanů.

To se asi změní. Právě na autosalon do Ženevy, který je nejdůležitější evropskou autovýstavou, se totiž chystá představení prvního modelu značky Qoros. A nebude to jen testovací návštěva, kterou z Číny už ženevské výstaviště Palexpo z minulosti zná. Qoros zdá se bude opravdu seriózní projekt zaměřený na náročnější automobilové trhy. Už proto, kdo za automobilkou se sídlem v Šanghaji stojí.

Nová značka Qoros se představí na autosalonu v Ženevě v březnu 2013.

Kromě Chery je to také izraelská investiční skupina Israel Corporation. Dohromady do projektu při jeho vzniku v roce 2007 nalily jeden a půl miliardy dolarů. Šéfem izraelské poloviny firmy a viceprezidentem Qorosu (podíl obou společností je přesně poloviční) je totiž Volker Steinwascher, který dříve pracoval ve Volkswagenu. V 90. letech působil za Volkswagen ve Škodě Auto. Prezidentem značky je Guo Qian, šéf Chery.

O design se stará Gert Hildebrand, který dal tvář moderním mini. Na technický vývoj zase Číňané najali jeho kolegu Klause Schmidta, který měl dříve na starosti podvozky u BMW.

Už loni při představení projektu nové značky se automobilka holedbala, že po technické stránce nebude za evropskou konkurencí vůbec zaostávat. Nechala se slyšet, že se chce měřit přímo s Volkswagenem. Auta mají být srovnatelné kvality, ale zhruba o deset procent levnější, slíbil Qoros loni.

S technikou nové značce pomáhají evropští dodavatelé. Vývoj motorů pro celé Chery obstarává rakouská firma AVL List, součástky budou dodávat renomované značky Bosch, Continental, TRW nebo Valeo. Multimediální hračky má dodat Microsoft.

S výrobou vypomůže i známý výrobce pro třetí strany, rakouská firma Magna Steyr, která je vývojovým partnerem. To znamená, že velká část vývoje vozu Qoros probíhá ve Štýrském Hradci. Pro ilustraci: tato strategie není vůbec neobvyklá. Stejným způsobem vznikla právě v Rakousku u Magny sériová podoba sportovního Peugeotu RCZ, který se ve Štýrském Hradci také vyrábí.

Už před dvěma roky Qoros oznámil, že v roce 2013 představí malý kompaktní sedan, to tedy uvidíme 5. března v Ženevě. Auto s kódovým označením C11 má podle představ automobilky zaujmout mladé z Evropy i Číny. Značka jako celek cílí na mladší zákazníky do 35 let. Prodeje nového modelu nové značky mají odstartovat do konce příštího roku. Automobilka zdůrazňuje, že auto bude splňovat evropské bezpečnostní standardy.

Qoros při testování prototypu ve vývojovém středisku dodavatele komponentů TRW...
Qoros při testování prototypu v Austrálii
Qoros při testování prototypu v Austrálii

Následovat bude v půlročním taktu představení sedanu a většího hatchbacku, snad dorazí i MPV. V dalším plánu je i SUV a elektrické či hybridní auto. Pro své modely vyvinul Qoros speciální modulární platformu. Zpočátku plánují výrobu 150 tisíc qorosů ročně, ale chtějí se dostat na trojnásobek.

Spolumajitel Qorosu, Chery, má k Evropě z čínských automobilek asi nejblíž. Usazený je na Ukrajině, kde jsou jeho laciná auta vcelku populární. Navíc, ukrajinská automobilka ZAZ některé modely Chery sama vyrábí. Stejné je to v Rusku, kde vyrábí čínské modely malá mladá ruská automobilka od Azovského moře TagAZ.

Auta od Chery jsou ještě k vidění na italských silnicích. Bývalý automobilový závodník, dnes prodejce aut Massimo Di Risio (mimo jiné byl zástupcem amerického Saleenu pro Evropu) se totiž před šesti lety dohodl s čínským výrobcem, že od něj bude odebírat komponenty, ze kterých pak ve středoitalském městě Macchia d'Isernia montuje auta pod vlastní značkou DR. Zpočátku prodával svá auta po supermarketech, dnes má vlastní síť 85 prodejců (136 servisů) a v nabídce tři modely.