Další ze značek rozpadajícího se GM, která je k mání, je švédský Saab.

Další ze značek rozpadajícího se GM, která je k mání, je švédský Saab. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Čínské automobilky jdou po značkách a technice

  • 33
Krize Číně pomohla, uvedl minulý týden pro MF DNES Cao Dewang, šéf a spolumajitel čtvrtého největšího výrobce autoskel na světě - skupiny Fuyao Glass Industry. A důkaz přímo z jeho oboru na sebe nenechal dlouho čekat. Americké terénní mastodonty značky Hummer budou vznikat pod taktovkou Číny.

Podle včera zveřejněných informací se čínská skupina Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery dohodla s americkým General Motors, že od něj koupí divizi vyrábějící monstrózní polovojenská auta Hummer.

Je to další důkaz o tom, jak se čínské firmy a automobilky pomalu nabourávají do dříve nedostižných evropských a amerických konkurentů. Co hledají?

Exkluzivní již "vybudované" značky a přístup k technologiím, které by jinak museli s nejistým výsledkem a draho samy vyvíjet.

"Pro Sichuan Tengzhong je to dobrá akvizice. Mohou vyrábět a prodávat ve Spojených státech, ale také mohou dělat hummer pro jiné trhy, jako je Čína, Indie nebo Střední východ, kdekoli jinde na světě," uvedl pro agenturu Bloomberg DesmongWong, šéf poradenské firmy Sino Strategies Group, která se specializuje na Čínu.

Akvizicí, která by měla být dokončena letos na podzim, by se čínská firma mohla dostat ke všem technickým specifikacím vozů, jež používá s určitými modifikacemi americká armáda. Dosud podnik dělal jen speciální stavební stroje a konstrukce pro dálnice a mosty.

Zatímco se evropské a hlavně americké automobilky potácejí v problémech, na čínské firmy krize zdaleka takovou silou nedolehla. Navíc je jejich domácí trh podstatně zdravější, a tedy koupěchtivější. Například prodej terénních vozů loni v Číně vzrostl o pětadvacet procent.

"Objevila se spousta nových bohatých Číňanů, kteří chtějí jezdit v autech, jako je hummer," říká Ricon Xia ze šanghajského výzkumného institutu Daiwa.

Tengzhong přitom není pionýrem. První velkou čínskou akvizicí slavných automobilek mělo být v roce 2005 převzetí britské firmy MG Rover největším čínským výrobcem aut SAIC. Po dlouhých námluvách, které byly ovlivněny také politikou v obou zemích, nakonec SAIC získal jen technickou dokumentaci ke třem modelům MG Rover a zázemí britské továrny. Samotná značka skončila v rukou indické Tata Motors, která ji loni získala koupí automobilek Jaguar a Land Rover od firmy Ford. SAIC vyrábí vozy pod značkou Roewe.

Další čínská automobilka Geely, která letos v březnu koupila australského výrobce převodovek Drivetrain Systems, má prý zájem o švédské Volvo, jež náleží také Fordu.

Podle všeho General Motors s rozprodáváním značek zdaleka neskončil, a tak asijské firmy mají další šanci. Jmenuje se Saab.