CFMoto 650TK

CFMoto 650TK | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Čínský dělník, který střeží prezidenta, má i vlastní nápady

  • 11
Rozvoj motocyklových značek v Číně začíná připomínat japonský příběh před desítkami let, kdy se začalo s kopírováním evropských modelů. Časem však japonské stroje začaly dominovat na světových trzích a postupně ovládly i Evropu. Zjišťovali jsme, jestli čínský CFMoto 650TK čeká podobně světlá budoucnost.

Dnešní test prvního čínského „cesťáku“ naznačuje, že Čína už má fázi kopírování zvládnutou a díky novým nápadům a nižší ceně se začíná prosazovat i v Evropě. Na cestovní motorce CFMoto 650TK s poloviční cenou než u srovnatelné konkurence mimo jiné jezdí i motocyklové jednotky stráže čínského prezidenta.

Designový Babylon

Hned první pohled na nové CFMoto prozradí velkou designovou inspiraci od řady hlavních motocyklových značek. Tvar předního světla je ve stylu cestovní yamahy doplněný dole proužkem diod denního svícení, boční kapotáže včetně šikovných padacích rámů zakrytých plastovým krytem zase odkazují na hondy.

K tomu se přidávají zrcátka vystupující z kapotáže s integrovanými směrovkami, která spolu s tvarem kufrů zase připomínají etalon všech cestovních motocyklů – BMW řady RT. Ovšem celé je to vcelku pěkně a citlivě poskládané do sebe a v souhrnu je z toho docela pohledný stroj, který se i přes menší rozměry jasně hlásí do kategorie velkých cesťáků. A mimo jiné i díky diodovému osvětlení působí opravdu moderně.

CFMoto 650TK

Rozpačitá přístrojovka

O něco horší je pohled zezadu. Koncová svítilna je přehnaně mohutná a připomíná maxiskútry a přitom se do ní ani nepodařilo začlenit směrovky. Ty jsou na stopkách pod zadním nosičem a působí dojmem, že jsou tam tak nějak navíc a jsou namontované z naháče.

Podobné je to s přehlednou a pěkně poskládanou přístrojovou deskou, vedle které jsou velké kontrolky. Digitální displej zdařile supluje palubní počítač, ale bohužel zde nelze přepínat mezi žádnými dalšími údaji.

CFMoto 650TK
CFMoto 650TK

Můžete si pouze vynulovat denní počítadlo kilometrů. V dnešní době už by zde jezdec zhýčkaný moderními stroji očekával také ukazatel zařazené rychlosti. Naopak pochvalu si zaslouží palivoměr.

CFMoto se může pochlubit i elektrickou zásuvkou pro napájení mobilu či navigace. Bohužel je nešťastně umístěná v levé kapotáži v místech, kam dosedá koleno řidiče a zásuvku tak využijete leda ke svícení v kempu. Když už jsme u osvětlení, motocykl má ještě postaru řešené zapínání světel přepínačem na pravém řídítku, takže možná občas zapomenete před jízdou rozsvítit. Za zmínku stojí i zrcátka, ze kterých je i přes jejich umístění hodně vepředu docela slušně vidět.

CFMoto 650TK v číslech

Motor: 2-válec, kapalinou chlazený 4-taktní, DOHC, 8 ventilů
Zdvihový objem: 649,3 ccm
Vrtání x Zdvih: 83 x 60 mm
Výkon: 45 kW (61 koní) @ 9000 rpm
Krouticí moment: 56 Nm při 7000 ot
Zapalování: ECU
Převodovka: 6 rychlostí
Odpružení: přední vidlice, kyvné ramen
Brzdy: duální kotouč Ø 300 mm, Ø kola 240 mm;
Ráfky: 3,5x17MT , 4,5x17MT
Pneumatiky: 120/70 ZR 17 , 160/60 ZR 17
Délka: 2145 mm
Šířka: 820 mm
Výška: 1370 mm
Výška sedla: 795 mm
Světlá výška: 140 mm
Nádrž: 17,5 l
Provozní hmotnost: 229 kg

Cena: 169 990 Kč

Co je dobré, to použijeme

Pod kapotami se skrývá řadový osmiventilový dvouválec o objemu 650 kubíků se vstřikováním, který také nezapře inspiraci západními vzory. Shodné rozměry, vrtání i zdvih (83 x 60 mm) totiž prozrazují, že jde z velké části o kopii úspěšného dvouválce z modelu Kawasaki ER6n.

Kawasaki se totiž podařilo vyvinout poměrně jednoduchý, levný a přitom zábavný motor, který úspěšně osazuje do mnoha svých modelů. Protože při vývoji motoru je jednou z nejtěžších fází zvládnutí dynamiky a tlaků horkých plynů, koncern CFMoto neodolal a tuto fázi si vypůjčil od Japonců. A nutno přiznat, že to zvládli velmi dobře. Kawasaki umí z tohoto dvouválce po několika generacích vyždímat až 72 koní, u čínského výrobce jde teprve o první generaci a maximální výkon je na hodnotě 61 koní.

S provozní hmotností 229 kg jde o bezkonkurenčně nejlehčí okufrovaný cesťák na trhu a motor v pohodě stíhá i ostřejší tempo. Rád se nechá vyhnat do vyšších otáček a vůbec nepřipomíná těžkopádné čínské skútry, na které jsme až dosud byli zvyklí.

CFMoto 650TK

CFMoto 650TK je neskutečně lehká a obratná mašina a kličkování mezi auty při průjezdu městem je až překvapivě snadné. To samé platí v zatáčkách, kdy se motorka ochotně sklápí do náklonu a drží si neutrální stopu. Motor zvládne i jízdu v nízkých otáčkách a převodovka jde lehce a rychle. Dokonalý požitek kazil jen svištivý zvuk od předního řetězového kolečka.

Ve dvou s rezervou

Motorka se nechá rozvášnit až na 170 km/h a optimální přesunovou rychlost na německých dálnicích při cestě na dalekou dovolenou bych viděl na stabilních 150 km/h. Do této rychlosti totiž široký plexištít stíhá slušně odvádět hlavní nápor větru od posádky, nefouká ani na nohy a ruce. Jízdní poloha je díky vysokým řídítkům a širokému sedlu pohodlná a láká k delším výletům.

Vlastnosti při jízdě se spolujezdcem jsou o něco horší, tady už je kratší rozvor a nízká hmotnost znát. Spolujezdec podstatně zhorší jízdní vlastnosti, velké cesťáky jsou zkrátka většinou pořádně těžké a spolujezdec už na celkovou hmotnost nemá takový vliv.

CFMoto 650TK

CFMoto je spíš převlečený naháč a ve dvou je to znát. Ale i tak v pohodě stíhají brzdy. Přestože jde o nepříliš známou španělskou značku JJuan, mají tak akorát ostrý nástup a dobrou citlivost, přesně v duchu této kategorie. Za dobrý účinek brzd ovšem může i hodně dobré obutí. Kdo by čekal tvrdé pneumatiky od neznámé čínské značky, byl by hodně překvapený, CFMoto obouvá poměrně luxusní Continental Conti Road Attack 2. A pokud si za dalších 15 tisíc přiobjednáte ještě příplatkové Continental ABS, pak už to nemá chybu.

Do bočních kufrů se sice nevejde přilba, ale jinak jsou poměrně prostorné a mají chytře řešené zavírání se samostatnou svorkou vzadu. Dobře zapadají do siluety motocyklu a ani ve městě příliš nevyčnívají do stran, takže se při kličkování mezi auty nemusíte omezovat.

CFMoto 650TK je prostě povedený dělník, který ve stylu velkých cesťáků zvládne i kličkování po městě a každodenní dojíždění. V pohodě s ním můžou na cesty vyrazit i jezdci menších postav nebo slabší slečny, pro které by byl jinak svět velkých cesťáků zapovězenou kapitolou. Teprve čas ukáže, jak jsou na tom tyto čínské stroje s kvalitou a výdrží, ovšem s prodejní cenou 170 tisíc korun zatím na trhu prostě tento stroj nemá konkurenci.