Cisitalia D46 má dnes zářivě červenou karoserii.

Cisitalia D46 má dnes zářivě červenou karoserii. | foto: Archiv Motojournal

Italská hvězda Cisitalia zářila před lety v Česku, teď se prožene Brnem

  • 0
Závodní speciály na čtyřech i dvou kolech, formule, unikátní závoďáky, slavní konstruktéři, mistři volantu a mnoho dalšího nabídne závodní víkend Brno Grand Prix Revival na Masarykově okruhu. Jednou z mnoha hvězd bude italský závoďák cisitalia se zajímavou českou historií.

Parádní víkendová akce připomene bohatou českou závodní tradici. Ta je z velké části spjata právě s tratí, která ještě před pětaosmdesáti lety začala vznikat v ulicích okrajových částí Brna. 

Jednou z hvězd bude rudá krasavice Cisitalia, která dlouhé roky zářila na české závodní scéně padesátých let.

Nákres Cisitalie D46. Závoďák je dílem Dante Giacosy, geniálního konstruktéra, který se proslavil hlavně jako konstruktér Fiatu 500.

Často měnila vzhled

Na podzimní Pražský autosalon 1947 dovezl pražský zástupce značky Cisitalia dva monoposty Cisitalia D46. Jeden z nich koupil závodník Antonín Komár z Kyjova. V první sezoně 1948 se mu podařilo hned v druhém závodě v Hradci Králové vyhrát a přidal ještě třetí místo z Liberce. 

V sezoně 1949 se zúčastnil i Velké ceny Československa, pro technické problémy ale ve čtvrtém kole odstoupil. 

V roce 1950 byl opět úspěšný, dojel druhý v Hradci Králové a Ostravě a byl třetí v Mladé Boleslavi, v Brně pak dojel na 8. místě. V sezoně 1951 pokračoval třetím místem v Liberci, vítězstvím ve Zlíně a druhým místem na Ecce Homo. Bohužel 9. září v Ostravě při závodě sportovních vozů s jiným vozem havaroval a zahynul. 

Cisitalii číslo 007 v roce 1955 koupil brněnský jezdec a výtvarník Vladimír Valenta, několikrát ji překarosoval pro závody sportovních vozů a vystřídal v ní i několik různých motorů. Byl pověstný svou dravou jízdou a často ze závodů odpadl pro technické poruchy, přesto dokázal v roce 1955 zvítězit v Hluboké nad Vltavou a být druhý v Jičíně, v roce 1958 zvítězit ve Štramberku a být druhý v Mladé Boleslavi a v roce 1959 zvítězit na ploché dráze v Mariánských Lázních. 

Cisitalia s opět obměněnou karoserií v roce 1958 v Ostravě

Pro sezonu 1962 vůz přestavěl pro formuli Junior zpět do původní jednomístné karoserie a byl druhý v Rosicích a zvítězil na brněnském výstavišti.

Mezinárodních závodů se ale kvůli poruchám v tréninku závodu nezúčastnil. V roce 1975 cisitalii prodal do Německa, odkud se přes dalšího majitele dostala až k Richardu Pilkingtonovi do Velké Británie, který ji přiveze na víkend na Grand Prix Revival do Brna. 

"Auto je teď čerstvě prodané do Ameriky," říká exkluzivně pro iDNES.cz mluvčí brněnského okruhu Jiří Smetana. "Auto pak zamíří za oceán," upřesňuje.

Startuje se už v pátek

V pátek 4. července projedou vozy závodící na Brno Grand Prix Revival částí původního Masarykova okruhu až na Náměstí Svobody v Brně, kde budou vystaveny pro fanoušky.

Přijedou trasou přes Žebětín, Farinovu zatáčku, Kohoutovice a křižovatku Hlinky. Veřejnost tak může kolonu vidět i na slavných místech původní závodní trati. „Především průjezd kolony Farinovou zatáčkou bude bezpochyby úžasným zážitkem a vzpomínkou na doby, kdy se na trati skutečně závodilo,“ radí fanouškům pořadatel Karel Kupka, kam se jít na kolonu historických vozů podívat.

Škoda 1100 OHC

Česká hvězda

Po mnoha letech se v České republice představí jedinečný sportovní prototyp Škoda 1100 OHC, typ 968. Jeden ze dvou vyrobených exemplářů červené placky startoval výhradně na prestižních závodních akcích v zahraničí, na Brno Grand Prix Revival jej zapůjčilo přímo muzeum značky Škoda. S jedinečným vozem, s jehož účastí se původně počítalo pro vytrvalostní závod Le Mans.

Avia AE3

"Návštěvníci se mohou v české premiéře těšit také na českou formuli AVIA AE3, která právě prošla náročnou renovací," láká Jiří Smetana.

 Do brněnského asfaltu se například zakousne Maserati 4CLT, se kterým v roce 1949 tragicky havaroval na starém okruhu Guiseppe Farina.

Do Brna dorazí i Arturo Merzario, jenž byl spolu s dalšími třemi jezdci F1 první u těžké nehody Nikiho Laudy - více čtěte zde