Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Citigo v akci: první kilometry s novou škodovkou, která sama zabrzdí

  18:52
Brzdi, říkají oči a mozek. Nohy mám zaražené pod sedačkou, aby mě to nelákalo šlapat na pedály, ta krabice ležící na silnici je ale už moc blízko. To nemůže stihnout, říkám si. Najednou "visím" v pásu, auto bez mého zásahu zprudka brzdí a stojí půl metru od překážky. Škoda Citigo je malá, ale praktická, jednoduchá a skvěle jezdící.

A zrovna za systém automatického brzdění, kterým se chlubí, bych si připlatil spíš než za rádio. Už proto, že stojí jen deset tisíc (ve vyšších výbavách dokonce jen čtyři).

Nová Škoda Citigo patří do kategorie městských nákupních tašek, ale to jen rozměry. Jinak je to dospělé auto. Pohodlné, s dobrými jízdními vlastnostmi a nečekaně prostorným vnitřkem. Na dálnici by se umělo rozpálit až ke stosedmdesátce – kdyby byla povolená – a jízda rozhodně není "bojem s hmotou".

Škoda Citigo v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor 3 563 × 1 641 × 1 478 × 2 420 mm
  • objem kufru a nádrže 251–951 a 35 litrů
  • pohotovostní hmotnost 929 kg
  • motor atmosférický benzinový 1,0 litru
  • pětistupňová manuální převodovka 
  • max. výkon 55 kW/ 75 k
  • točivý moment 95 Nm
  • max. rychlost 171 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 13,2 s
  • spotřeba 4,7 l/100 km
  • základní cena 179 900 Kč (s motorem 1,0 44 kW)

Když chcete na malém půdorysu a skeletu od značky Volkswagen, která vyznává spíše konzervativní pojetí, postavit auto, moc prostoru pro designové fajnovosti nezbývá. Jozef Kabaň, který nové škodovky obléká, se ale snažil a z trojčat VW UP!, SEAT Mii a Citigo vypadá kapesní 356 centimetrů dlouhá škodovka možná nejlíp (s UPem sdílí z dílů karoserie dveře a střechu). Hranaté jednoduché tvary dělají karoserii přehlednou, to se hodí při manévrování ve městě. Zbyl prostor i na šperk – inovované logo značky vypadá parádně. Jednoduše pojatý letící šíp bez nápisů v černochromovém provedení navíc nostalgikům připomene třeba znáček na starých škodovkách.

Víc místa než ve fabii

Otevřete doširoka velké boční dveře: na první pohled zaujmou hezká sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Na posaz jsou dobře tvarovaná a pohodlná. Dvojice vepředu má hodně místa, rozhodně se tam necítíte jako v malém laciném autě. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření. Řidič najde správnou polohu rychle, všechno je na dosah a když si připlatíte, můžete mít kromě klimatizace klidně i vyhřívané sedačky.

Největším překvapením ale je velikost celé kabiny, zadní dvě místa opravdu nemusí být nouzová. Když se na sedadlo spolujezdce usadil dvoumetrový habán, ještě se za něj vešel průměrně rostlý dospělý. Na cestu z Prahy do Bratislavy, kde se nová škodovka vyrábí, to není, ale opravdu se tam bez větších potíží vejdou.

Ten dvoumetrový habán dokonce na první posaz do citiga prohlásil, že má pocit většího prostoru než třeba ve fabii. Už jen proto, že nemusel být zaražený hlavou do stropu. Do šířky je místa také hodně, určitě víc než ve fabii. Pocit vzdušnosti navíc posiluje horizontálně členěná přístrojovka. Škodovka se chlubí, že postavila jedno z největších malých aut a nepřehání.

Škoda Citigo

Z kufru je vanička

Cestující vzadu budou postrádat jakékoliv madlo, za které by se dalo chytit nebo zapřít, když šofér profrčí zatáčkou. Taky by mohli konstruktéři časem přidat výklopná zadní boční okna, aby se nemuselo v kabině ventilovat jen klimatizací. Menším postavám může chybět ovládání stahování okna spolujezdce na řidičově straně. Líbí se velká zrcátka a tlustý volant.

Líbí se drobnosti, které jsou jednoduché a laciné, ale ulehčí život. Různé úchytky na přístrojovce, originální držák na mobil, jen polička ve středovém tunelu u kolena by mohla mít neklouzavý povrch.

Pěkné je i plato kryjící kufr, které se jednoduše vyklopí a zaaretuje. Pod ním je 251 litrů místa, což je podle Škodovky rekord mezi malými auty. Když se sklopí zadní sedadla, odveze citigo skoro kubík (přesně 951 litrů). Protože citigo nedostane rezervu, je podlaha kufru hodně hluboko. Kvůli vysokému nárazníku tak vzniká vanička pravidelného tvaru. Aby bylo do "vyplechovaného" kufru kam dát menší věci, vymyslely na ně nápadité hlavy dvě sítě.

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Klid tří válců

Otočíte klíčkem v zapalování a tříválec ožije. Úplně nový motor o objemu jeden litr se rozhodně nechce hlásit k rachtavým tříválcům 1,2 HTP, které jsou ve velké části v Česku jezdících malých škodovek. Moderní malý motor je v nízkých otáčkách tichý a klidný. A vůbec není louda, zabírá už od nízkých otáček a nechá se vytáčet až nad šest tisíc a i v nich srdnatě táhne. Je hezky pružný, nechá si líbit skoro cokoliv, ukazatel v kapličce radí řidiči řadit pětku už v padesátce. Naopak při předjíždění ho můžete na trojku roztočit až ke stočtyřicítce. Na pětku jede stotřicetikilometrovou rychlostí na 3 800 otáček.

Pro první jízdy jsme dostali výkonnější pětapadesátikilowattovou verzi litrového tříválce, druhým motorem v nabídce je stejný, ovšem o 11 kW slabší (točivý moment, který využijete k pružnému zrychlení třeba při předjíždění mají ale oba stejný: 95 Nm). Ještě syrový motor jel i při relativně svižné jízdě a se třemi cestujícími na palubě po vrásčitých okreskách a dálnicích kolem Prahy se spotřebou 5,6 litru. Ve dvou přes ucpávající se metropoli se dá jet s pětilitrovou spotřebou, což je na dosah tabulkové hodnotě průměrné spotřeby (4,7 l/100 km). Citigo ve verzi Greentec slibuje dokonce spotřebu 4,2 l/100 km. Ještě spořivější řidiči mohou sáhnout po verzi na zemní plyn, která bude v prodeji od poloviny příštího roku, stejně jako praktičtější pětidveřové provedení a automatická převodovka.

Když chce řidič jet svižněji, je lepší motor vytočit nad čtyři tisíce otáček. V tu chvíli jako by chytil druhý dech, dá vám o tom ale vědět hrubějším sytým tříválcovým hlasem, který ale není nepříjemný.

Motor je ale to jediné, co výrazněji uslyšíte. Když ho držíte v rozumných otáčkách, budete i na dálnici překvapeni, jak je citigo dobře odhlučněné. Dobrá aerodynamika a žádné rezonování vlastní většině malých aut se nekoná. Konstruktéři si vyhráli třeba i s odhlučněním odvalujících se kol, se kterým mívají občas problémy i manažerské limuzíny.

Posádce nic nechybí. Řidiče se spolujezdcem chrání ABS a čtyři airbagy už od základního provedení v ceně 179 900 korun. Boční airbagy díky speciální konstrukci chrání i hlavu, podobné dostávají třeba kabriolety. Za sedmitisícový příplatek můžete mít třeba navigaci, která komunikuje s palubní elektronikou vozu, ale hlavně systém automatického brzdění City Safety, který se do městského auta hodí víc než do kteréhokoliv jiného. Třeba superbisté ho budou řidičům citiga určitě závidět, protože umí sám auto zabrzdit z malých rychlostí. Do přibližně pětatřicetikilometrové rychlosti zabrání střetům s překážkou na silnici. Laser u vnitřního zpětného zrcátka sleduje prostor deset metrů před autem, když najde překážku vyšší než obrubník (nějakých 15–20 cm) a řidič nereaguje, sám auto zabrzdí. Do nějaké pětatřicítky vám zachrání nárazník, ve vyšších rychlostech intenzivním zpomalením aspoň zmírní následky.

Jako dospělé auto se citigo chová i při jízdě. Na dálnici je i ve stotřicítce jisté. Zatáčky na okreskách vykružuje jako po kolejích. Podvozek ale není nijak výrazně tvrdý ani na největších kolech pro citigo (pneumatiky 185/55 R15). Malá škodovka má podvozek měkčí než ostatní vozy z mladoboleslavské líhně. V zatáčce se nakloní, ale kola se asfaltky drží. Jediné, co citigo nerado, jsou nerovnosti v zatáčkách. Když malé auto s jednoduchou zadní nápravou vymete zadním kolem díru, zadek lehce uskočí. Ve městě je pak kapesní škodovka hezky obratná i díky malému průměru otáčení.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...