Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citigo v akci: první kilometry s novou škodovkou, která sama zabrzdí

  18:52aktualizováno  18:52
Brzdi, říkají oči a mozek. Nohy mám zaražené pod sedačkou, aby mě to nelákalo šlapat na pedály, ta krabice ležící na silnici je ale už moc blízko. To nemůže stihnout, říkám si. Najednou "visím" v pásu, auto bez mého zásahu zprudka brzdí a stojí půl metru od překážky. Škoda Citigo je malá, ale praktická, jednoduchá a skvěle jezdící.

A zrovna za systém automatického brzdění, kterým se chlubí, bych si připlatil spíš než za rádio. Už proto, že stojí jen deset tisíc (ve vyšších výbavách dokonce jen čtyři).

Nová Škoda Citigo patří do kategorie městských nákupních tašek, ale to jen rozměry. Jinak je to dospělé auto. Pohodlné, s dobrými jízdními vlastnostmi a nečekaně prostorným vnitřkem. Na dálnici by se umělo rozpálit až ke stosedmdesátce – kdyby byla povolená – a jízda rozhodně není "bojem s hmotou".

Škoda Citigo v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor 3 563 × 1 641 × 1 478 × 2 420 mm
  • objem kufru a nádrže 251–951 a 35 litrů
  • pohotovostní hmotnost 929 kg
  • motor atmosférický benzinový 1,0 litru
  • pětistupňová manuální převodovka 
  • max. výkon 55 kW/ 75 k
  • točivý moment 95 Nm
  • max. rychlost 171 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 13,2 s
  • spotřeba 4,7 l/100 km
  • základní cena 179 900 Kč (s motorem 1,0 44 kW)

Když chcete na malém půdorysu a skeletu od značky Volkswagen, která vyznává spíše konzervativní pojetí, postavit auto, moc prostoru pro designové fajnovosti nezbývá. Jozef Kabaň, který nové škodovky obléká, se ale snažil a z trojčat VW UP!, SEAT Mii a Citigo vypadá kapesní 356 centimetrů dlouhá škodovka možná nejlíp (s UPem sdílí z dílů karoserie dveře a střechu). Hranaté jednoduché tvary dělají karoserii přehlednou, to se hodí při manévrování ve městě. Zbyl prostor i na šperk – inovované logo značky vypadá parádně. Jednoduše pojatý letící šíp bez nápisů v černochromovém provedení navíc nostalgikům připomene třeba znáček na starých škodovkách.

Víc místa než ve fabii

Otevřete doširoka velké boční dveře: na první pohled zaujmou hezká sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Na posaz jsou dobře tvarovaná a pohodlná. Dvojice vepředu má hodně místa, rozhodně se tam necítíte jako v malém laciném autě. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření. Řidič najde správnou polohu rychle, všechno je na dosah a když si připlatíte, můžete mít kromě klimatizace klidně i vyhřívané sedačky.

Může se hodit

Kupte si i vy idealní auto do města. Škodu Citigo vybírejte z pestré nabídky nových i ojetých vozů na Automodul.cz/Škoda Citigo.

Největším překvapením ale je velikost celé kabiny, zadní dvě místa opravdu nemusí být nouzová. Když se na sedadlo spolujezdce usadil dvoumetrový habán, ještě se za něj vešel průměrně rostlý dospělý. Na cestu z Prahy do Bratislavy, kde se nová škodovka vyrábí, to není, ale opravdu se tam bez větších potíží vejdou.

Ten dvoumetrový habán dokonce na první posaz do citiga prohlásil, že má pocit většího prostoru než třeba ve fabii. Už jen proto, že nemusel být zaražený hlavou do stropu. Do šířky je místa také hodně, určitě víc než ve fabii. Pocit vzdušnosti navíc posiluje horizontálně členěná přístrojovka. Škodovka se chlubí, že postavila jedno z největších malých aut a nepřehání.

Škoda Citigo

Z kufru je vanička

Cestující vzadu budou postrádat jakékoliv madlo, za které by se dalo chytit nebo zapřít, když šofér profrčí zatáčkou. Taky by mohli konstruktéři časem přidat výklopná zadní boční okna, aby se nemuselo v kabině ventilovat jen klimatizací. Menším postavám může chybět ovládání stahování okna spolujezdce na řidičově straně. Líbí se velká zrcátka a tlustý volant.

Líbí se drobnosti, které jsou jednoduché a laciné, ale ulehčí život. Různé úchytky na přístrojovce, originální držák na mobil, jen polička ve středovém tunelu u kolena by mohla mít neklouzavý povrch.

Pěkné je i plato kryjící kufr, které se jednoduše vyklopí a zaaretuje. Pod ním je 251 litrů místa, což je podle Škodovky rekord mezi malými auty. Když se sklopí zadní sedadla, odveze citigo skoro kubík (přesně 951 litrů). Protože citigo nedostane rezervu, je podlaha kufru hodně hluboko. Kvůli vysokému nárazníku tak vzniká vanička pravidelného tvaru. Aby bylo do "vyplechovaného" kufru kam dát menší věci, vymyslely na ně nápadité hlavy dvě sítě.

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Klid tří válců

Otočíte klíčkem v zapalování a tříválec ožije. Úplně nový motor o objemu jeden litr se rozhodně nechce hlásit k rachtavým tříválcům 1,2 HTP, které jsou ve velké části v Česku jezdících malých škodovek. Moderní malý motor je v nízkých otáčkách tichý a klidný. A vůbec není louda, zabírá už od nízkých otáček a nechá se vytáčet až nad šest tisíc a i v nich srdnatě táhne. Je hezky pružný, nechá si líbit skoro cokoliv, ukazatel v kapličce radí řidiči řadit pětku už v padesátce. Naopak při předjíždění ho můžete na trojku roztočit až ke stočtyřicítce. Na pětku jede stotřicetikilometrovou rychlostí na 3 800 otáček.

Pro první jízdy jsme dostali výkonnější pětapadesátikilowattovou verzi litrového tříválce, druhým motorem v nabídce je stejný, ovšem o 11 kW slabší (točivý moment, který využijete k pružnému zrychlení třeba při předjíždění mají ale oba stejný: 95 Nm). Ještě syrový motor jel i při relativně svižné jízdě a se třemi cestujícími na palubě po vrásčitých okreskách a dálnicích kolem Prahy se spotřebou 5,6 litru. Ve dvou přes ucpávající se metropoli se dá jet s pětilitrovou spotřebou, což je na dosah tabulkové hodnotě průměrné spotřeby (4,7 l/100 km). Citigo ve verzi Greentec slibuje dokonce spotřebu 4,2 l/100 km. Ještě spořivější řidiči mohou sáhnout po verzi na zemní plyn, která bude v prodeji od poloviny příštího roku, stejně jako praktičtější pětidveřové provedení a automatická převodovka.

Když chce řidič jet svižněji, je lepší motor vytočit nad čtyři tisíce otáček. V tu chvíli jako by chytil druhý dech, dá vám o tom ale vědět hrubějším sytým tříválcovým hlasem, který ale není nepříjemný.

Fotogalerie

Motor je ale to jediné, co výrazněji uslyšíte. Když ho držíte v rozumných otáčkách, budete i na dálnici překvapeni, jak je citigo dobře odhlučněné. Dobrá aerodynamika a žádné rezonování vlastní většině malých aut se nekoná. Konstruktéři si vyhráli třeba i s odhlučněním odvalujících se kol, se kterým mívají občas problémy i manažerské limuzíny.

Posádce nic nechybí. Řidiče se spolujezdcem chrání ABS a čtyři airbagy už od základního provedení v ceně 179 900 korun. Boční airbagy díky speciální konstrukci chrání i hlavu, podobné dostávají třeba kabriolety. Za sedmitisícový příplatek můžete mít třeba navigaci, která komunikuje s palubní elektronikou vozu, ale hlavně systém automatického brzdění City Safety, který se do městského auta hodí víc než do kteréhokoliv jiného. Třeba superbisté ho budou řidičům citiga určitě závidět, protože umí sám auto zabrzdit z malých rychlostí. Do přibližně pětatřicetikilometrové rychlosti zabrání střetům s překážkou na silnici. Laser u vnitřního zpětného zrcátka sleduje prostor deset metrů před autem, když najde překážku vyšší než obrubník (nějakých 15–20 cm) a řidič nereaguje, sám auto zabrzdí. Do nějaké pětatřicítky vám zachrání nárazník, ve vyšších rychlostech intenzivním zpomalením aspoň zmírní následky.

Jako dospělé auto se citigo chová i při jízdě. Na dálnici je i ve stotřicítce jisté. Zatáčky na okreskách vykružuje jako po kolejích. Podvozek ale není nijak výrazně tvrdý ani na největších kolech pro citigo (pneumatiky 185/55 R15). Malá škodovka má podvozek měkčí než ostatní vozy z mladoboleslavské líhně. V zatáčce se nakloní, ale kola se asfaltky drží. Jediné, co citigo nerado, jsou nerovnosti v zatáčkách. Když malé auto s jednoduchou zadní nápravou vymete zadním kolem díru, zadek lehce uskočí. Ve městě je pak kapesní škodovka hezky obratná i díky malému průměru otáčení.





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.