Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pětašedesátiletá kachna je to nejlepší auto pro všechny romantiky

  14:31aktualizováno  14:31
"Kachna není auto, to je srdce, a tak to bereš. Houpe, klape, šumí, hučí, řve. Lidé se na tebe usmívají a máš pocit, že tě všichni mají rádi," popisuje Iva Špačková, nadšená kachnistka. A co že to ta hučící a řvoucí kachna je? Legendární Citroën 2CV, který letos slaví 65 let.

Citroën 2CV vydržel ve výrobě 42 let. | foto: MAFRA

Jednoduché auto, kterému to v očích Čechů nejlíp frčelo s jeptiškou za volantem ve funésovských komediích.

"Hloupé je, že když jedeš jiným autem, máš najednou pocit, že jsi musel udělat něco špatného. Nikdo se na tebe neotáčí, děti na tebe neukazují a nesmějí se, nevíš, co se mohlo stát, než ti dojde, že to je jednoduše tím, že nejedeš kachnou," vypráví Iva. "A taky je hloupé, že děti už jiné auto nechtějí," dodává s úsměvem. Takže šetří na dvě nové kachny pro syny k osmnáctinám.

Pětašedesátnice

Citroën 2CV představili právě před pětašedesáti lety na autosalonu v Paříži. Auto se sice představilo v roce 1948, ale jeho vývoj proběhl před válkou a do výroby se dostalo jen s velkým štěstím.

První prototyp vozítka vznikl z iniciativy viceprezidenta společnosti Citroën Pierra-Julese Boulangera v roce 1937. Práci na něm zahájili konstruktér André Lefebvre a designér Flaminio Bertoni už v létě 1936.

Posléze bylo vyrobeno 250 prototypů, sériovou výrobu však překazila druhá světová válka. Díky náhodě a velkému nasazení tvůrců přežily pouhé čtyři důkladně poschovávané prototypy.

Automobil přinesl řadu pokrokových konstrukčních řešení, včetně nezávislého zavěšení kol. Zákazníci oceňovali hlavně praktické věci: vysoký podvozek, nízkou spotřebu, pohodlné pérování a především jednoduchost. Citroën 2CV byl označován za průlom v minimalizaci automobilů a v jeho zpřístupnění většině obyvatel, což umožnila hlavně nízká cena.

Požadavek na nové lidové vozítko údajně zněl tak, že musí uvézt čtyři venkovany se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce.

Fotogalerie

 "Zastavíš, otevřeš si haubnu, podíváš se na motor a je ti fajn," popisuje kachnařskou romantiku Iva Špačková. "Když je ti teplo, otevřeš si šroubem klapku a fouká ti dovnitř, když je hezky, stáhneš střechu a když v ní máš díry, kape ti dovnitř."

Také vyzdvihuje, že si spoustu věcí může majitel opravit sám. "Ale to já neumím. Jen nedávno mi zůstala řadicí páka v ruce, protože se zlomila za jízdy, a tak jsem se pak naučila, že mám otevřít kapotu, zařadit ručně dvojku a dojet, kam potřebuju, takže to bych příště asi zvládla," popisuje. Má i nouzový plán: "Když se něco stane, dotlačíš ji snadno, kam potřebuješ."

Kachna není zrovna stavěná na zimní ježdění a ani na dálnici to není zrovna příjemné cestování. "V techničáku má maximálku 115 km/h, ale hnát to na takovou rychlost, to jí nesvědčí, 60 až 80 po okreskách je ideální."

Máma dvou kluků chválí na první pohled maličký kufr: "Vejde se tam kupodivu hodně - věci na týden pro celou rodinu. Odvoz kol je horší, na střechu dát nejdou, a tak musíš vyhodit zadní sedadla a kola dát místo nich."

Kachna a dva koně

Automobil nevozil prominenty, neporážel konkurenty v prestižních závodech, ani nenabízel mimořádné pohodlí. Byl "pouze" autem "pro všechny". Celkem se vyrobilo 3 868 633 kachen.

Poslední sjela z výrobní linky v portugalském městě Mangualde 27. července 1990. Ve Francii byla její výroba definitivně zastavena již na počátku roku 1988. V roce 1999 ji Francouzi v anketě zvolili automobilem století.

Přezdívka "kachna" je ovšem pro Francouze velkou neznámou. Nejčastěji totiž používají "deux chevaux", tedy dva koně, což není o výkonu motoru, ale o propočtu zdanění.





Nejčtenější

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.