Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kachny dorazily do Česka až po konci výroby. Loudají se jen na dálnici

  11:01aktualizováno  11:01
V Česku jezdí asi 600 "kachen“, tedy legendárních Citroënů 2CV. Počet lidových vozidel s charakteristickým vzhledem budícím úsměv se výrazně zvýšil až po roce 1990, kdy byla v červenci v Portugalsku ukončena jejich výroba.

Spanilá jízda citroënů Prahou | foto: Lukáš Hron, Mobil

Od té doby se díky porevolučnímu otevření hranic počet registrovaných aut v Česku zvýšil téměř dvacetinásobně. Vyplývá to z informací Centrálního registru vozidel a 2CV Clubu Jesenice. Tento týden uplyne od ukončení výroby 25 let.

„Nejžádanější jsou v Česku modely z osmdesátých let do konce výroby. Mají již moderní techniku, například kotoučové brzdy vepředu, a už to bylo auto, které se i dnes může pohybovat v přeplněném provozu,“ uvedl předseda jesenického 2CV Clubu Tomáš Neruda. „Kachna“ podle něj zaostává proti moderním autům v rychlosti pouze na dálnicích a rychlostních silnicích. Na okresních silnicích auto vybavené dvouválcem o obsahu mezi 400 a 600 centimetry krychlovými normální provoz stíhá.

Fotogalerie

Majitelé francouzských lidových aut, která podobně jako jiná legenda VW Brouk konstrukčně spadají do doby před druhou světovou válkou, se v Česku sdružují do tří klubů a dvou skupin. Každý klub dělá jednou ročně setkání, kterých se účastní až 50 aut a posádek.

Největší sraz byl v Česku v roce 2009, kdy se do Mostu sjelo 3 550 aut z celého světa (čtěte zde). Letos se největší celosvětové týdenní setkání majitelů „kachen“ uskuteční v polské Toruni. Podle mluvčí českého importéra Citroënu Lenky Martinové se tam očekává více než sedm tisíc aut a dvacet tisíc účastníků. „Sběratelé vozů Citroën a členové sdružení Amicale Citroën Internationale (ACI) budou mít rovněž možnost zúčastnit se řady soutěží, jako jsou závody v terénu a na okruhu nebo soutěž ve smontování a rozmontování vozu 2CV, jež připomenou víceúčelový charakter tohoto legendárního vozu,“ dodala Martinová.

Ceny „kachen“ na trhu se podle Nerudy pohybují od 35 tisíc korun za vraky před renovací. „Slušné auto, které plní základní požadavky, se pohybuje kolem 150 tisíc korun a pak se cena řídí podle stavu,“ doplnil.

Citroën vyrobil za 42 let přes pět milionů vozů 2CV, což z něj udělalo nejrozšířenější model značky. Vedle klasické čtyřdveřové varianty se během výroby objevil i pick-up, vojenská nebo pouštní verze. Poslední „kachna“ sjela z výrobní linky v portugalském městě Mangualde 27. července 1990, ve Francii produkce skončila o dva roky dříve. V roce 1999 Francouzi 2CV zvolili automobilem století.

Autoři: ,






Nejčtenější

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Expediční Tatra 72 manželů Baumových
První tatra kolem světa. Cestovali s ní manželé Baumovi v roce 1935

Přezdívkou „Miss Australia“ nazývali láskyplně svoji expediční tatru Jiří a Růžena Baumovi, kteří s ní v roce 1935 podnikli cestu kolem světa. Jak se dá...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.