Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kachny dorazily do Česka až po konci výroby. Loudají se jen na dálnici

  11:01aktualizováno  11:01
V Česku jezdí asi 600 "kachen“, tedy legendárních Citroënů 2CV. Počet lidových vozidel s charakteristickým vzhledem budícím úsměv se výrazně zvýšil až po roce 1990, kdy byla v červenci v Portugalsku ukončena jejich výroba.

Spanilá jízda citroënů Prahou | foto: Lukáš Hron, Mobil

Od té doby se díky porevolučnímu otevření hranic počet registrovaných aut v Česku zvýšil téměř dvacetinásobně. Vyplývá to z informací Centrálního registru vozidel a 2CV Clubu Jesenice. Tento týden uplyne od ukončení výroby 25 let.

„Nejžádanější jsou v Česku modely z osmdesátých let do konce výroby. Mají již moderní techniku, například kotoučové brzdy vepředu, a už to bylo auto, které se i dnes může pohybovat v přeplněném provozu,“ uvedl předseda jesenického 2CV Clubu Tomáš Neruda. „Kachna“ podle něj zaostává proti moderním autům v rychlosti pouze na dálnicích a rychlostních silnicích. Na okresních silnicích auto vybavené dvouválcem o obsahu mezi 400 a 600 centimetry krychlovými normální provoz stíhá.

Fotogalerie

Majitelé francouzských lidových aut, která podobně jako jiná legenda VW Brouk konstrukčně spadají do doby před druhou světovou válkou, se v Česku sdružují do tří klubů a dvou skupin. Každý klub dělá jednou ročně setkání, kterých se účastní až 50 aut a posádek.

Největší sraz byl v Česku v roce 2009, kdy se do Mostu sjelo 3 550 aut z celého světa (čtěte zde). Letos se největší celosvětové týdenní setkání majitelů „kachen“ uskuteční v polské Toruni. Podle mluvčí českého importéra Citroënu Lenky Martinové se tam očekává více než sedm tisíc aut a dvacet tisíc účastníků. „Sběratelé vozů Citroën a členové sdružení Amicale Citroën Internationale (ACI) budou mít rovněž možnost zúčastnit se řady soutěží, jako jsou závody v terénu a na okruhu nebo soutěž ve smontování a rozmontování vozu 2CV, jež připomenou víceúčelový charakter tohoto legendárního vozu,“ dodala Martinová.

Ceny „kachen“ na trhu se podle Nerudy pohybují od 35 tisíc korun za vraky před renovací. „Slušné auto, které plní základní požadavky, se pohybuje kolem 150 tisíc korun a pak se cena řídí podle stavu,“ doplnil.

Citroën vyrobil za 42 let přes pět milionů vozů 2CV, což z něj udělalo nejrozšířenější model značky. Vedle klasické čtyřdveřové varianty se během výroby objevil i pick-up, vojenská nebo pouštní verze. Poslední „kachna“ sjela z výrobní linky v portugalském městě Mangualde 27. července 1990, ve Francii produkce skončila o dva roky dříve. V roce 1999 Francouzi 2CV zvolili automobilem století.

Autoři: ,




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.