Neviditelná ruka trhu vybrala dobře. Berlingo je rodinný praktik

  13:10
Jedna z prvních vět ekonomické ústavy liberálních ekonomů zní, že volný trh si sám vybere. Václav Klaus tomuto ekonomickému nástroji říkal neviditelná ruka trhu. U Citroënu si vybrala Berlingo.
Citroën Berlingo

Citroën Berlingo | foto: Citroën

Alespoň čeští zákazníci mají tuto ekonomiku nastudovanou na jedničku. Berlingo je totiž v Česku mezi citroeny právem jedničkou prodejů (měsíčně jich prodají kolem 150). Je to asi nejlepší citroen, možná ne v jednotlivých disciplinách, ale jako celek funguje skvěle. Odveze toho hromadu a chová se jako normální MPV.

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4380 (4680) x 1810 x 1801 x 2728
  • objem kufru: 675 - 3000 l
  • pneumatiky: 205/65 R15, 215/55 R16
  • pohotovostní hmotnost: 1320 - 1398 kg
  • benzinové motory: 1,6 VTi - 72 kW/98 k a 88 kW/120 k
  • naftové motory: BlueHDI 1,6 - 55/75, 73/100, 88/120
  • převodovky: pětistupňové manuální, BlueHDI 120 šestistupňová, BlueHDI 100 za příplatek robotizovaná
  • základní cena: 314 900 Kč

Ohrnovat nos nad jeho dodávkovým původem budou jen elitáři. Sice je to hranatá krabice, ale je docela pohledná. Teď je navíc po faceliftu, který přestěhoval korálky LEDek v předním nárazníku, vylepšil pár detailů a také přidal do ceníků nové barvy.

Z pohledu praktičnosti není důvod jít pro Citroën C4 Picasso, které je možná šikéznější, ale rozhodně nejezdí lépe a je o sto tisíc dražší (prodloužené provedení Grand C4 Picasso). Poměrem cena/výkon je však Berlingo mnohem lepší. To vede k tomu, že Berlingo v Česku více kupují mimoměstští praktici a Picasso zpovykaní měšťáci. Typickým zákazníkem Berlinga je prý 45letý muž se dvěma dětmi, který chce za své peníze co nejvíc (říká se tomu value for money).

Když chcete přes týden podnikat a o víkendu podnikat výlety a máte limitovaný rozpočet, nic lepšího než „zobytněnou“ dodávku asi stejně nekoupíte. A Berlingo patří ke stálicím, od roku 1996 jich v španělském Vigu vyrobili na tři miliony.

Berlingo má z Picassa vypůjčené nápravy a teď nově i příplatkový multimediální systém. Díky tomu, že dotykový sedmipalcový displej přidali do přístrojovky dodatečně, sice není na jedničku z estetiky, ale nechtěně konstruktéři našli ideál. Moderní auta jsou kvůli dotykovým obrazovkám často spíš pro zlost. Stále častěji si dotykově nastavujete i ventilaci, ale Berlingu zůstal klasický panel topení a klimatizace s tlačítky (hurá).

Dotykově ovládáte jen funkce, které nejsou nezbytně nutné pro jízdu. V nižších výbavách je systém, který má i funkci Mirror Screen „zrcadlící“ na obrazovce displej mobilního telefonu, za 21 tisíc korun, v té úplně nejvyšší je zadarmo. Ale za navigaci do něj se vždy připlácí ještě třináct tisíc. Nově můžete mít za příplatek samobrzdící asistent (laser za čelním sklem sleduje dráhu), takže když v koloně zaspíte s brzděním, do třicetikilometrové rychlosti vám zachrání nárazník.

Citroën Berlingo

Za volantem se sedí jako v dodávce, to Berlingu nikdo neodpáře. Však také v užitkovém provedení se zaplechovanými boky můžete mít vepředu tři místa. Jenže právě kvůli kurýrům a řemeslníkům trávícím dlouhé hodiny za volantem musí být pracoviště řidiče vypiplané. Berlingo tak okouzlí třeba chytrými přihrádkami, poličkami a schránkami. Skvělý výhled dnes také není samozřejmost. Svislé boky znamenají dobrou orientaci řidiče při manévrování natěsno. Parádní jsou velká zrcátka. Pedály sice odhalují vratné pružiny a plast není tak honosný jako u nafintěných MPV, ale ta také nestartují s ceníkem na 315 tisících korun. Zpracování a smontování dílů interiéru je však velmi dobré.

Pravidelné tvary karoserie mají kouzlo zvenčí při manévrování ve městě i zevnitř díky prostoru. Auto s délkou 4,4 metru má kouzelně obrovskou kabinu. Užitková provedení tak poberou až dvě europalety. U užitkového provedení je na na výběr ze dvou délek (delší má 463 cm), o pětadvacet centimetrů protažená verze, kterou si objednává pětina zákazníků dodávky, má delší zadní převis, rozvory jsou stejné. Osobní provedení je k mání jen v kratší variantě, jediným důvodem je prý to, že je hezčí.

Za příplatek může mít Berlingo až sedm míst a když dáte peníze navíc, můžou být vyndavací. To je praktičtější než je vozit stále s sebou. A také pak naložíte až tři kubíky. Základní objem zavazadlového prostoru je 675 litrů. Milou drobností je otevírací okno víka kufru. Příjemný je příplatek jen čtyři tisíce za dvoukřídlé dveře kufru namísto výklopných.

Pět cestujících má dost místa ve všech směrech, líbí se pohodlné sedačky. Díky nízkým prahům se dobře nastupuje, prima je rovná podlaha u druhé řady sedadel. Pocit festovnosti podporují tlusté dveře, zadní pár je posuvný. Je to prostorově úspornější, při nakládání dětí do sedaček na supermarketovém parkovišti tak bude o šrámy v laku méně.

Citroën Berlingo

Pod kapotu je na výběr z pěti motorů: dva atmosférické benziňáky a tři turbodiesely, všechny motory mají objem 1,6 litru. Nafťáky jsou z nové generace BlueHDI, které koncern PSA sdružující Citroën a Peugeot představil předloni. My jsme vyzkoušeli nejsilnější variantu dieselu s výkonem 120 koní a šestistupňovým manuálem. Motor hladce a plynule zabírá už od nějakých patnácti set otáček. S těžkou nohou se jezdí za šest litrů nafty, rozumný řidič se dostane bez potíží o litr níže.

Na hodně vysoké a hranaté auto s velkou čelní plochou je Berlingo velmi slušně odhlučněné. Je i komfortní, velmi obstojně tlumí nerovnosti. Podvozek není rozbředle houpavý, vysoká „krabice“ řidičovy dravé choutky uklidní většími náklony, ale jízda je jistá. Řízení je spíše tužší, od laciného praktika nelze čekat zázraky, ale aspoň se neviklá kolem středové polohy. Převodovka je také rozumně přesná.

Základní cena obnoveného Berlinga je teď díky slevám 315 tisíc korun, ale když chcete aspoň klimatizaci, musíte zamířit o stupeň výš na částky od 350 tisíc. A i tak budete připlácet za hlavové airbagy. Lákavý je jen desetitisícový příplatek za nafťák (slabší stokoňové provedení) oproti silnějšímu benziňáku (1,6 VTi 120 k).

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...