Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levný velký Citroën C-Elysée je příjemné překvapení pro nenáročné

  10:00aktualizováno  10:00
Francouzské automobilky pokračují v útoku na motoristy s nižším rozpočtem. Po Renaultu, respektive Dacii, se do třídy velkých vozů s cenovkou kolem 250 tisíc korun vrhly i Citroën a Peugeot. Jejich společné dítě jsme vyzkoušeli poprvé pod značkou Citroënu C-Elysée.

Stěhujete svým autem dvakrát týdně na chalupu a zpátky pračku? Jestli ano, pak dál nečtěte, toto není vůz pro vás. Ani aktivní rodina, která často převáží jízdní kola, se pro tento citroën nerozhodne. Je to totiž sedan, a tak má přístup do kufru mnohem menší než Čechy oblíbené liftbacky nebo kombíky. Objemem zavazadlového prostoru se jim však vyrovná, 506 litrů je opravdu hodně, jen o málo méně než u rekordmanů Škody Rapid a Octavia. Většině ostatních lidí, kteří touží po prostorném autě za slušné peníze, by se tak Citroën C-Elysée mohl líbit.

Právě srovnání se Škodou Rapid se francouzská novinka nevyhne, vždyť i sama automobilka jej uvádí jako konkurenta. C-Elysée ale podle nás míří trochu jinam, k méně náročné klientele, která nepotřebuje moderní auto s atraktivním designem, jako je právě nejnovější škodovka.

Citroën C-Elysée

Příjemné překvapení

Málokdy se stává, že je mezinárodní prezentace automobilky příjemným překvapením. Většinou totiž už předem tušíme, jaké auto si jedeme poprvé vyzkoušet. Tady jsme čekali levné vozítko typu Dacie Logan a usedli do robustního, bytelného auta s velmi obstojnými jízdními vlastnostmi a hlavně s výtečným zpracováním.

Karoserie vypadá zepředuvýrazně lépe než zezadu, protože zadní světla jsou v poměru k plechové hmotě zádě příliš malá. Zato jsou hodně vykrojená do strany. Ale zepředu vůz vypadá velmi solidně, dalo by se říct i impozantně, mohutně. Tak působí vůbec celé auto, robustně a dospěle.

A největší šok: ono je takové i zevnitř. Všude sice vládnou jen tvrdé plasty, ale zpracování je příkladné. Všechno drželo jako přikované, žádná část palubní desky ani dveří se ani pod tlakem neprohýbala a za jízdy nic nevrzalo. U francouzského auta něco neuvěřitelného!

Může se hodit

Pořiďte si nový Citröen. Vybírejte z pestré nabídky nových i ojetých vozů na Automodul.cz/Citröen.

Důvod bude asi jednoduchý. Auto vyvíjeli Peugeot a Citroën opravdu poctivě pro trhy s horšími cestami, které by běžný vůz brzy poznamenaly. Robustní konstrukce ale vydrží. Citroën se pochlubil, že testovací jezdci najeli s c-elysée celkem čtyři miliony kilometrů na pouštích, šotolině či sněhu, tedy zkrátka na tom nejhorším, co našli, včetně speciálního polygonu s různě rozbitými povrchy. Nutili ho dokonce brodit třiceti centimetry vody. Právě proto, aby uspěl na trzích s příšernými cestami, má elysée vyšší světlou výšku: celých 14 centimetrů je jen o zkruba čtyři méně, než mají běžná SUV.

Na jízdě se to kupodivu nijak negativně neprojevuje, což platí i o použité jednoduché technice (pseudo-McPherson na přední, torzní příčka na zadní nápravě). Díky dlouhému rozvoru je stabilita slušná. Stabilizační systém ESP jsme rozblikali jen jednou, a to už bylo v opravdu krizové situaci, kdy jsme v ostré zatáčce najeli na jílový jazyk po dešti.

Citroën C-Elysée

Podvozek velmi dobře vykrývá rozbité cesty, ve velké rychlosti zvládl i najetí do dost hlubokého výtluku, kdy se neozvala taková rána, jakou jsme čekali. I z podvozku jde tedy cítit robustnost a stabilita. Chválíme také, že základní kola, na nichž citroën vyjíždí, jsou patnáctipalcová, a ne jen "čtrnáctky", jako u Škody Rapid.

Uvnitř je dost místa. Středový panel neutiskuje nohy řidiče ani spolujezdce, před nímž je navíc vykrojená palubní deska, takže se může roztahovat. Odkládací schránka tím kupodivu neutrpěla a je pořád dost objemná. Interiér je také dost dlouhý. Na nohy je spousta místa vpředu i vzadu (tam navlas stejně jako ve Škodě Rapid, na druhou stranu je citroën stejný "jezevčík"). V loktech posádky vpředu je má interiér šířku 140 centimetrů, o dva méně než škodovka.

Citroën C-Elysée
Citroën C-Elysée

 

Stejně jako ona tak citroën působí jako auto pro čtyři, nikoliv pět pasažérů, což potvrzují i jen čtyři opěrky hlavy. Ty zadní nejsou výsuvné, jsou integrovány přímo do opěradel, což je vysloveně levné řešení. Sedadla mají měkčí výplně, než jsme zvyklí ze škodovek, ale sedí se v nich pohodlně. Tvůrci auta tvrdí, že je to záměr, protože tak lépe tlumí nárazy na špatných cestách.

Levná řešení

Ani v automobilovém světě se však zázraky nekonají. Levné auto nemůže být tak precizně vyrobené a bohatě vybavené jako limuzína vyšší třídy. Jak už jsme viděli na příkladu opěrek hlavy, i v citroënu najdeme dost levných řešení. Třeba volant (velký a robustní) není ani v nejvyšší výbavě hloubkově nastavitelný, jen výškově. Konfekční postavy problém mít nebudou, horší to bylo se 190 cm vysokým kolegou, který měl problém najít ideální polohu za volantem.

Odkládací kapsy ve dveřích jsou hluboké, položíte do nich velkou PET lahev, ale nepostavíte ji, protože kapsám chybí tvarování. Rovněž jeden držák na kelímek je málo. Zarazilo nás také pouze plechové, nečalouněné víko kufru nebo stahování oken na středovém panelu u řadicí páky. To mívala evropská auta v devadesátých letech a dnes to najdeme v některých amerických. Zrovna ergonomické to ovšem není.

Oproti dnešnímu standardu, kterým začíná být šest airbagů (dva čelní, dva boční a dva okenní), má c-elysée jen čtyři. Klimatizace je i ve vrcholné výbavě mechanicky ovládaná a přestože má displej a intenzita foukání se seřizuje přes něj, teplotu na něm nenastavíte. Tuto zvláštnost nazývá výrobce "klimatizací s digitálním ovládáním". Vadit to však bude opravdu jen zhýčkaným řidičům, na funkčnosti to neubírá. Naopak, Citroën se chlubí, že klimatizace má větší výměník, aby zvládala krutá vedra třeba v Africe, a to naopak může být výhoda.

Citroën C-Elysée

Jinak je ale citroën vybavený dobře. V nejvyšší výbavě Exclusive, kterou jsme měli k dispozici, byly kromě klimatizace a plného elektrického ovládání oken a zrcátek třeba mlhovky, zadní parkovací asistent, tempomat, rádio s USB vstupem (u ruční brzdy), stabilizace ESP, ale také plastový organizér do kufru nebo palubní počítač (s klasickou peugeotí grafikou, červenými písmeny na černém podkladu). Auto díky "chrome look" paketu vypadalo k světu, ale v základních výbavách to samozřejmě taková krása nebude.

Zákadní motorizací c-elysée bude nový tříválec o objemu 1,2 litru o výkonu 53 kW. Jestli se vám to zdá málo, pak souhlasíme, nám taky. Zatím ale nemůžeme posloužit žádnou osobní zkušeností, na prezentaci jej automobilka nepředvedla. Víme jen, že v menším Peugeotu 208 jede hezky, ale na to, jak si poradí s větším sedanem, si budeme muset počkat na český test. Automobilka motor označuje jménem VTi 72, což je výkon v koňských silách.

Fotogalerie

My jsme mohli v serpentinách v okolí Barcelony pořádně provětrat čtyřválec VTi 115 o objemu 1,6 litru a s maximálním výkonem 85 kilowattů. Motor nejede špatně, jen v nižších otáčkách je mírně letargický, zato je celkem pružný ve středních otáčkách. Na trojku se dá jet rychlostí 30 i 90 km/h, zatímco padesátka klidně "skousne" i jízdu na pětku.

My jsme motor honili do kopců, což vyhnalo spotřebu k číslu 7,3 litru na 100 km, a to není špatné (výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 6,5 litru na 100 km).

Díky dlouhým převodům netočí motor při dálničních 130 km/h víc než 3 600 otáček, což přispívá k relativnímu tichu v interiéru. Slyšet nejsou ani pneumatiky, ani svist od zpětných zrcátek. Určitě pomohlo, že Citroën použil zesílené dveřní těsnění, které má chránit i proti průniku písku či prachu.

Zato chraplavý zvuk turbodieselu HDi 92 (1.6, 68 kW) se už tak dobře odhlučnit nepodařilo. I tak je zřejmě nejlepší motorizací citroëního sedanu. I on se musí vytáčet, převody má totiž ještě delší než benzinová verze, ale díky turbodmychadlu má razantní zátah, když je potřeba. Pružnost však není příkladná, je třeba motor na diesel až netypicky vytáčet. Dá se na to ale zvyknout, a veškeré výhrady jsou zapomenuty pří pohledu na palubní počítač: svižná jízda vytáhne z nádrže 5,5 litru na 100 km a klidná jízda se odmění poklesem na 4,4 litru. A s tím se už při objemu mádrže 48 litrů dá ujet přes tisíc kilometrů! Při 140 km/h točí motor 2 900 otáček, ale energii na další zrychlování už nemá. Na běžnou jízdu to však stačí bohatě.

Malé výhrady jsme měli k řízení, které není příliš citlivé. Volant se stejně jako u Peugeotu 208 pohybuje jaksi trhavě skokově, takže auto je nutné pořád trochu korigovat, protože zpětná vazba zkrátka není ideální. Jak se ukázalo po přesednutí z benzinové do naftové verze, je tento nešvar doménou pouze benziňáku, takže bude souviset s naladěním elektrického posilovače a těžším dieselem v přídi. Na druhou stranu je řízení příjemně tuhé.

Citroën C-Elysée

Spojka má velmi lehký chod a zabírá ideálně. Dráhy řazení v kulise převodovky jsou celkem dlouhé, ale na přesnost si stěžovat nemůžeme.

Všechny nedostatky by však měla vynahradit cena. Přestože český ceník ještě není k dispozici, neoficiální zprávy z automobilky (a přepočty z cen ve Francii) říkají, že by dobře vybavené c-elysée (včetně třeba klimatizace) mělo stát kolem 250 tisíc korun. A to by byla slušná nabídka. Vždyť už zmiňovaná Škoda Rapid bude s podobnou výbavou aspoň o 50 tisíc korun dražší.





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.